به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت نفت، نیره پیروزبخت در پاسخ به این پرسش که آیا این سازمان اخیرا آزمایشهای جدیدی از بنزین وارداتی انجام داده است، اظهار داشت: طی دو ماه اخیر سازمان ملی استاندارد بصورت تصادفی و رندوم، نمونه گیریهایی از بنزین وارداتی انجام داده که شواهد حاکی از آن است که این نوع بنزین از لحاظ کیفیت هیچ گونه مشکلی ندارد.
وی افزود: چندین محموله از بنزین وارداتی توسط سازمان ملی استاندارد تست و آنالیز شده و خوشبختانه مشاهده شد که بنزین وارداتی با استاندارد یورو ٤ انطباق دارد.
- اختصاصي همشهري آنلاين: آشنايي با استانداردهاي آلايندگي يورو
پیروزبخت تصریح کرد: به موجب ماده ٤ قانون سازمان ملی استاندارد، حفظ ایمنی و سلامت مردم یکی از وظایف اصلی این سازمان است، بنابراین سازمان استاندارد به جد موضوع آنالیز بنزینهای وارداتی را دنبال میکند.
گفتنی است، توقف تولید بنزین بی کیفیت و سرطان زا در مجتمعهای پتروشیمی و جایگزینی آن با بنزین استاندارد وارداتی گرچه یکی از اقدامهای مهم دولت یازدهم در راستای توجه به سلامت مردم بود اما برخی رسانهها با طرح شایعههایی به دنبال کمرنگ کردن این دستاورد هستند.
در سال 1388 و پس از مطرح شدن تحریم بنزین، مسئولان وقت به سراغ افزایش تولید بنزین داخلی رفتند و بسیاری از واحدهای پتروشیمی را موظف به تولید بنزین کردند؛ بنزینی که براساس مشاهده و البته نظر کارشناسان، فاقد استانداردهای لازم زیست محیطی و رهاوردش افزایش آلودگی هوا بود.
با وجود اعتراضهای بسیاری که در آن دوره نسبت به تولید بنزین پتروشیمی بود، دولت وقت نه تنها اقدامی در راستای توقف تولید آن نکرد بلکه به تولید آن نیز افتخار میکرد و آن را نشانی از توانمندی داخلی میدانست.
حجم بالای حلالهای صنعتی در بنزینهای پتروشیمی، باعث افزایش پراکندگی ذرات سرطانزا در هوا بویژه در شهرهای بزرگ و در صدر آنها تهران شد. آلودگی هوای تهران در حدی بود که سال گذشته مردم این کلانشهر فقط شانس تنفس در کمتر از 5 روز هوای پاک را داشتند و بسیاری از کارشناسان انرژی و محیط زیستی بنزینهای تولید شده در پتروشیمیها را متهم ردیف اول این آلودگی میدانستند.