همه سازو کار‌ها برای راه‌اندازی بورس ارز طراحی شده اما آغاز به‌کار بورس ارز در گرو موافقت بانک مرکزی است.

به‌گفته معاون سازمان بورس‌تمام امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري براي راه‌اندازي بورس ارز آماده است اگر بانك مركزي موافقت كند بورس ارز راه‌اندازي خواهد شد.به گزارش همشهري، درشرايطي‌كه‌دولت در فكر آزادسازي قيمت‌هاست مشخص نيست قيمت ارز در كجا بايد تعيين شود. اين كار براي تعيين ريالي قيمت كالاهاي صادراتي و وارداتي ضروري است. در بيشتر كشور‌هاي دنيا بازار‌هاي فاركس تعيين‌كننده قيمت ارزآزاد هستند اما در ايران صرافي‌ها و بازار‌هاي سنتي قيمت ارز را تعيين مي‌كنند.

اگرچه بانك مركزي از چند سال پيش با راه‌اندازي مركز مبادلات ارزي قيمت‌گذاري جديدي را براي ارز آغاز كرد، اما اكنون پرسش اين است كه با فرض آزاد‌سازي‌ قيمت‌ها، قيمت دقيق ارز آزاد كه حتي يك ريال آن نيز در مبادلات بزرگ تعيين‌كننده است براي كالاهاي صادراتي و وارداتي در چه بازاري تعيين خواهد شد. آيا مبناي قيمت ارز آزاد همچنان صرافي‌ها يا چهارراه استانبول خواهد بود؟ در چنين شرايطي و درحالي‌كه از چند سال پيش جلوي فعاليت بازار فاركس نيز در ايران گرفته شده است لزوم راه‌اندازي بورس ارز بيشتر از گذشته احساس مي‌شود.

در گذشته سازو كار راه‌اندازي بورس ارز از سوي سازمان بورس طراحي شد اما بانك مركزي با اين كار مخالفت كرد و راسا اقدام به راه‌اندازي مركز مبادلات ارزي كرد. در چنين شرايطي سرنوشت راه‌اندازي بورس ارز مشخص نيست. پاسخ اين سؤال را از علي سعيدي معاون سازمان بورس و اوراق بهادار پرسيديم. او در اين‌باره به همشهري گفت: مقررات و رويه‌هاي راه‌اندازي بورس ارز تدوين شده و حتي امكان مديريت ريسك از طريق قرارداد‌هاي آتي ارز هم در آن ديده شده بود اما در حقيقت راه‌اندازي اين طرح به واسطه اينكه بانك مركزي مسئول ارزي كشور است منوط به موافقت بانك مركزي است. او تأكيد كرد: همه ابزار‌هاي لازم در اين‌باره در بازار سرمايه آماده است اما چون بانك مركزي مسئول ارزي كشور است بايد با اين كار موافق باشد.

از سعيدي پرسيديم: به‌نظر مي‌رسد بانك مركزي قصد دارد مركز مبادلات ارزي را تعطيل كند آيا اين به‌معناي اين است كه بانك مركزي قصد دارد بورس ارز را راه‌اندازي كند؟ او در اين‌باره توضيح داد: در اين‌خصوص خبري ندارم به به‌نظرم نمي‌آيد در اين‌باره صحبتي انجام شده باشد.

او درباره الزامات راه‌اندازي بورس ارز گفت: به هر حال راه‌اندازي بورس ارز الزاماتي دارد. يكي از الزامات راه‌اندازي بورس ارز اين است كه محدوديتي در عرضه وجود نداشته باشد و مسائل مربوط به ورود و خروج ارز حل شده باشد؛ ضمن اينكه امكان عرضه ارز به مقدار كافي وجود داشته باشد. سعيدي با بيان اينكه بورس ارز انتخاب خوبي براي شفافيت ارزي در كشور است گفت: راه‌اندازي بورس ارز منجر به شفافيت معاملات ارز مي‌شود؛ حتي امكان مديريت ارز توسط بانك مركزي با شرايط بسيار مناسب تري فراهم مي‌شود.