انجام صحیح معاینه فنی موتورخانه موجب کاهش ۲۱درصدی مصرف سوخت و کاهش ۹۵ درصدی تولید گاز منواکسیدکربن در ساختمان‌ می‌شود.

علي محمد شاعري رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار ‌شهردار‌ي ‌تهران در كارگاه آموزشي معاينه فني و كنترل آلاينده‌هاي ساختمان طي سخناني با اشاره به اينكه بخش ساختمان حدود 40درصد مصرف انرژي را به خود اختصاص داده و حدود 30 درصد آلايندگي شهر تهران مربوط به منابع ثابت است، دلايل عمده اين وضعيت را عدم رعايت استانداردهاي آلايندگي و اصول فني در طراحي، انتخاب تجهيزات، نصب و راه‌اندازي، بهره‌برداري، راهبري و نگهداشت و عدم بازرسي و نظارت كافي برشمرد.

شاعري در ادامه با اشاره به اينكه مهم‌ترين معضل كنوني شهر تهران ‌آلودگي هواست و شايد هيچ عاملي به اندازه‌ هوا در سلامت، بهداشت و كيفيت زندگي ‌شهروندان تاثير گذار نباشد، تاكيد كرد: با رعايت الگوي صحيح مصرف انرژي قطعا در كاهش آلودگي هوا نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كنيم. وي همچنين گفته با توجه به فراواني و ارزان‌بودن حامل‌هاي انرژي و رعايت‌نكردن استانداردهاي مصرف،« بيش از 10برابر كشورهاي ديگر» انرژي در كشور مصرف مي‌شود.

شاعري با تاكيد بر اينكه حدود 70 درصد از آلودگي هواي تهران مربوط به منابع متحرك است و 30 درصد ناشي از منابع ثابت گفته است اين 30 درصد عمدتاً به علت تنظيم نبودن سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي در موتورخانه‌هاي اماكن مسكوني، اداري و تجاري و صنعتي و با تجهيزات غير استاندارد است.

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار در ادامه با اشاره به اينكه رعايت استانداردها متاسفانه در كشور جدي گرفته نمي‌شود خاطرنشان كرد: ما نيز در اين زمينه بايد به جايي برسيم كه با رعايت دقيق استانداردهاي لازم و تغيير رفتارها، به بهبود شاخص‌هاي محيط‌زيست شهري نايل شويم. همچنين به گفته وي، تمامي ساختمان‌هاي متعلق به شهرداري تهران تا پايان سال جاري معاينه فني شده و تمامي آنها موظف به رعايت استاندارد آلايندگي مي‌شوند.