گروه اجتماعی: امسال فرزندان شهدا روز پدر را بر مزار پدرانشان گرامی ‌می‌دارند.

گروهی از فرزندان شهدا در یک حرکت خودجوش در سراسر کشور روز پدر بر مزار شهدا جمع می‌شوند.

این مراسم با نام «دیدار با پدران آسمانی» به مناسبت میلاد مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) بعدازظهر فردا برگزار می‌شود.

عمده‌ترین هدف این مراسم از سوی برگزار کنندگان، حضور فرزندان معظم شاهد سراسر کشور در شب میلاد امیرالمؤمنین، بر مزار پدرانشان اعلام شده ‌است.

سید محمدباقر موسوی، دبیر ستاد برگزاری استان تهران، گفت: امسال سعی شده تا بر این نکته تاکید شود که فرزندان شهدا برای قدردانی سعی کنند تا در روز پدر با نثار شاخه گلی یاد پدرانشان را گرامی دارند.

نخستین مراسم «دیدار با پدران آسمانی» 3 سال قبل با یک حرکت خودجوش توسط فرزندان شهدای مشهد در روز پدر برگزار شد و پس از آن دیگر استان‌ها نیز تلاش کردند تا با پیوستن به این حرکت خودجوش سهمی در اجرای این رسم نیک داشته ‌باشند.

به این ترتیب در سال بعد (1385) شهرهای دیگری چون تهران، قزوین، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، سمنان و همدان نیز شاهد برگزاری این مراسم بودند.

اما امسال بناست تا در تمامی شهرهای کشور این بزرگداشت انجام شده و فرزندان شهدا در این مراسم شرکت کنند.

دبیر ستاد برگزاری مراسم دیدار با پدران آسمانی می‌گوید: برای اجرای مراسم امسال ستادهای استانی به‌وسیله فرزندان شهیدان تشکیل شده و این ستادها برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم در این زمینه را برعهده گرفته‌اند.

ستادهای استانی با هماهنگی‌های گوناگون درون استانی هدایت برنامه‌ها را به‌دست گرفته و بر اساس شرایط بومی و محلی‌ موجود در استان نسبت به چگونگی انجام مراسم با در نظر گرفتن اهداف اصلی اهتمام می‌ورزند.

از جمله برنامه‌های جانبی در نظر گرفته شده برای این مراسم برگزاری نمایشگاه عکسی از میان عکس‌های منتخب مربوط به مراسم سال قبل است که همزمان در برخی شهرها برگزار می‌شود.

وی می‌افزاید: امسال مسئولان مراسم تصمیم دارند تا مسابقه عکسی از میان عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های دیجیتال را تدارک ببینند که زمان دقیق برگزاری و اعلام نتایج مسابقه در همان روز به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید.

موسوی گفت: امسال سعی شده بر رابطه میان فرزندان با پدران شهیدشان تاکید شود به این معنا که فرزندان شهدا تشویق می‌شوند تا با حضور بر مزار پدرانشان در روز پدر ارتباط بیشتر و بهتری با اندیشه‌های پدران داشته‌ باشند.

به گفته وی، نکته متمایز مراسم امسال نسبت به سال‌های پیشین تاکید بر حضور و دوری از برگزاری یک جشن است.

او در این‌باره گفت: سال گذشته در بهشت زهرای تهران مراسمی در سالن دعای کمیل برگزار شد که رئیس مجلس نیز در این جشن شرکت کرد اما امسال جایی میان قطعه‌های شهدا در بهشت زهرا در نظر گرفته‌ایم که به نوعی تداعی حضور تمامی فرزندان بر مزار پدران را به همراه داشته باشد، به این ترتیب بیش از آن‌که به برگزاری یک مراسم توجه شود سعی شده ‌است تا بر حضور فرزندان در بهشت زهرا در این روز ویژه تاکید شود.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولین برگزار کننده سال گذشته حدود 40 هزار نفر در سراسر کشور با شرکت در این مراسم روز پدران آسمانی را گرامی داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد بسیار بیشتر از سال گذشته باشد.

نکته جالب توجه در برگزاری این مراسم خودجوش بودن حرکت یاد شده در میان گروهی از فرزندان شهدا است که سعی کرده‌اند با حفظ استقلال حرکتی جوشیده از میان فرزندان شاهد را به اجرا بگذارند.