بنزين پتروشيمي ديگر توزيع نميشود و پرونده آن براي هميشه بسته شده است؛ اين را دولتيها ميگويند و منتقدان دولت اما بنزين وارداتي از خارج كشور را غيراستاندارد و گران همچنين غيرمنطبق برآنچه تبليغ ميشود، ميدانند. كيفيت بنزين حالا تبديل به 2پرونده شده است؛ نخست پروندهاي درباره كيفيت بنزين خريداري شده از خارج كشور و پرونده ديگر هم درباره واقعي بودن يا نبودن ادعاي بيكيفيتي بنزين توليدي در پتروشيميها براي دورزدن تحريمها.
به گزارش همشهري، مسئولان دوسازمان ملي استاندارد ايران و حفاظت محيطزيست بهعنوان 2ارگان دولتي و البته مسئول بر بيكيفيت بودن و آلاينده بودن بنزين توليدي در مجتمعهاي پتروشيمي تأكيد دارند هرچند تاكنون گزارش مدوني از اينكه آيا تحقيقاتي در اين خصوص داشتهاند يا خير، منتشر نكردهاند. درمقابل برخي نمايندگان مجلس در كميسيون انرژي و بهداشت و درمان اين موضوع را قبول ندارند و ميگويند بنزين توليدي پتروشيميها نه بيكيفيت و نه براي سلامتي مضر است آنها ميگويند اساساً بنزين پتروشيمي هيچگاه در تهران توزيع نشده و آنچه گفته ميشود تبليغاتي غيرواقعي با اهداف سياسي است.
نمايندگان مجلس معتقدند مرجع تشخيص اينكه سلامتي مردم به خطر افتاده يا نه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است. كميسيون بهداشت مجلس هم گزارشي درباره كيفيت بنزين پتروشيميها و بنزين وارداتي آماده كرده كه ميتواند راز كيفيت بنزين را تا اندازهاي افشا كند. اين گزارش در حال حاضر روي ميز علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي قرار دارد و اصرار نويسندگان گزارش بر اين است كه بايد دستور قرائت آن داده شود. گفته ميشود در اين گزارش كميسيون بهداشت اولاً ادعاي سرطانزا بودن بنزين پتروشيمي را ردكرده و بنزين وارداتي فعلي را هم برخلاف ادعاها منطبق بر استاندارد يورو4 نميداند.
ديروز معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيطزيست به صراحت اعلام كرد: پرونده بنزين پتروشيميها براي هميشه بسته شده و استاندارد يورو٤ براي خودرو و بنزين مصرفي كاملا قطعي شده و موضوع تمامشده است. يك هفته قبل هم نيرهپيروزبخت رئيس سازمان ملي استاندارد ايران خبر داد: در حال حاضر و با همكاري وزارت نفت، آزمايش و تست بنزين برعهده سازمان ملي استاندارد قرار گرفته است، هرچند هنوز مصوبه شورايعالي استاندارد در مورد آناليز بنزين بهدست ما نرسيده، اما هماكنون نمونهبرداريهايي از پالايشگاههاي كشور و همچنين جايگاههاي سوخت انجام دادهايم. او افزود: آزمايشهاي ما در مورد بنزين وارداتي نشان داده است كه اين نوع بنزين هيچ مشكلي ندارد.
منتقدان چه ميگويند؟
سيد مسعود ميركاظمي، عضو كميسيون انرژي مجلس: اعلام اينكه بنزين پتروشيمي آلوده است، كار حاشيهاي است و بايد بعد از مقايسه دقيق اين صحبت مطرح شود چراكه اين بنزين نسبت به توليدات پالايشگاهها ارجحيت دارد. متأسفانه بنزين وارداتي حتي استاندارهاي بنزين يورو ۲ را نداشته است. اينكه محيطزيست گفته كه بنزن و هيدروكربنهاي حلقوي سرطانزا هستند، بايد گفت در سرطانزا بودن بنزن شكي نيست ولي سازمان محيطزيست نبايد كار حاشيهاي انجام دهد.
حسينعلي شهرياري، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس: از كساني كه در حوزه سلامت، مسئوليت مستقيم ندارند، ميخواهيم از اظهارنظر پرهيز كنند، زيرا وزارت بهداشت اعلام كرد كه بنزين توليد داخل، آلودگي ندارد. از آنجا كه بنزن موجود در بنزين پتروشيمي كمتر از 2درصد است، اظهارنظرها در مورد سرطانزا بودن آن مطابق واقع نيست.
سيدمهدي موسوينژاد، عضو كميسيون انرژي مجلس: كميسيون بهداشت مجلس در گزارشي ادعاي غيرعلمي سرطانزا بودن بنزينهاي پتروشيمي را رد كرد و بنزينهاي وارداتي را فاقد استاندارد (يورو ۴) و داراي مواد الكلي دانست.
دولتيها چه پاسخي دارند؟
بيژن زنگنه، وزير نفت: بنزين پتروشيميها بهدليل آلايندگي بايد از سبد سوخت كشور حذف ميشد و ذينفعان بنزين پتروشيمي بايد به اين جنجالها پايان دهند.
عباس كاظمي، معاون وزير نفت: هماكنون بنزن و تركيبات حلقوي بنزين توليدي در پتروشيميها حدود ۱۰ درصد است، اين در حالي است كه حجم بنزين وارداتي كمتر از 2درصد است. يكي از دلايل افزايش سرطان در تهران و ساير كلانشهرهاي كشور بنزين توليد شده در پتروشيميهاست.
نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران: سازمان ملي استاندارد ايران در 2مورد بنزينهاي وارداتي را مورد آزمايش قرار داد كه نتايج اين آزمايشها نشان داد كه اين نوع بنزين از نظر سازمان ملي استاندارد مشكلي ندارد. بنزين وارداتي كه مورد سنجش و آزمايش اين سازمان قرار گرفته از نوع يورو٤ بوده است.
محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت: بنزينهاي وارداتي يورو4 از نظر كيفيت هيچ مشكلي ندارد. البته دولت قطعا تا زماني كه آلودگي را از بنزين پتروشيمي نگيرد، اجازه توزيع آن را نخواهد داد.
كيفيت سوخت كلانشهرهاي آلوده ايران (1393-1391) | ||||
نوع تركيب | استاندارد ملي ايران | 1391 | 1392 | 1393 |
بنزن | 1 درصد | 6 درصد | 3 درصد | 0/08 درصد |
آروماتيك ها | 35 درصد | 70 درصد | 40 درصد | 33 درصد |
منبع: سازمان حفاظت محيط زيست |