همشهری‌آنلاین: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: آمریکایی‌ها دست التماس به سوی ایران دراز کردند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم‌ صفوی در سخنانی افتتاحیه نهمین هم اندیشی علمی پژوهشی اساتید بسیجی کشور که در مشهد برگزار شد، گفت: آمریکایی‌ها دست التماس به سوی ایران دراز کردند و مذاکراتی که در عراق اتفاق افتاده در حقیقت شکست و ناتوانی سیاستمداران آمریکایی را می‌رساند که بدون هیچ دستاوردی نه می‌توانند بروند و نه می‌توانند بمانند و در یک پارادوکس گیر کرده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که شکست نظامی‌گری آمریکا روز به روز مشخص می‌شود، تصریح کرد:عراق واقعا برای آمریکا دارد به ویتنام تبدیل می‌شود که اگر آمریکایی‌ها فرار کنند بدون هیچ دستاوردی در دنیا مفتضح می‌شوند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این‌که محور اصلی صحبت‌هایش شرایط جدید امنیت جهانی و منطقه‌ای می باشد، افزود: چهار رخداد در دنیای امروز به هم پیوسته تا شرایط محیط امنیتی را بسازند و ماهیت چالش‌ها و منازعات بین المللی در دیدگاه منطقه‌ای و بحران‌های محلی را حداقل تا چند دهه آینده مشخص می‌کند.

وی که در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی و در جمع ‌‌١٠٠٠استاد بسیجی دانشگاه‌های کشور سخن می‌گفت اولین رخداد را پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد که بزرگترین انقلاب مردمی و دینی در ‌‌٢٠٠ سال گذشته جهان و خاور میانه رویداد بزرگی محسوب می‌شود و تصریح کرد: پیروزی انقلاب یک حرف جدید، یک مکتب جدید و یک واحد سازی سیاسی در صحنه سیاست بین المللی به وجود آورد.

وی افزود: این بدان معناست که دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت سازی در ایران و حکومتی که ترکیبی از مشارکت مردمی و اسلام باشد، یک حرف جدید بود.

سردار صفوی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی مبنایی برای بیداری ملت‌های اسلامی، به عنوان خیزش فرهنگی و تمدنی، نزاع بین سرمایه داری و کمو نیسم شرق را در پایان جنگ سرد را به منازعه تمدنی و ایدئولوژیک بین اسلام و لیبرال دموکراسی غرب تغییر داد و الگویی جدید جهت مقاومت در برابر کشورهای بیگانه نشان داد.

وی با بیان اینکه این انقلاب راه رسیدن به استقلال را به ملت‌های جهان سوم نشان داده است، اظهار داشت: بعد از ‌‌٢٩ سال تاثیر این مساله بر مردم لبنان، فلسطین و حتی در انتخابات ترکیه و آمریکای لاتین قابل مشاهده است و چرا ترکیه به اسلام گراها رای می‌دهند؟

سردار صفو ی شکست اسراییل در جنگ ‌‌٣٣ روزه را قابل تامل دانست و اظهار داشت: به نظر می‌رسد این امر یک مبارزه طولانی باشد که شاید بزرگترین تغییرات منطقه‌ای را در طی ‌‌٥٠ سال آینده به نفع حاکمیت ملت‌ها به وجود می‌آورد.

سردار صفوی فروپاشی شوروی در پایان جنگ سرد را دومین رخداد عنوان کرد و با بیان اینکه به میزان زیادی نزاع ژئوپولتیکی،استراتژیکی در این رخداد کاهش پیدا کرده است، گفت: غربی‌ها تصور می‌کردند پس از فروپاشی شوروی در پایان جنگ سرد به برتری مطلق برای تک قطبی کردن جهان رسیدند و امریکا در پایان جنگ سرد خود را تک ابر قدرت جهان معرفی کرد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در قرن حاضر دنیا به سمت چند قطبی شدن حرکت نمی‌کند بلکه جهان معاصر، قرن چند قطبی شدن قدرت خواهد بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: قطعا یکی از سه قدرت اصلی جهان در آسیا به ویژه در کشورهای چین ، ژاپن و هند و یک قطب دیگر اتحادیه اروپا است و از همه مهمتر سومین قطب آثار پیدایش قدرت جدید و تاثیرگذاری در معادلات بین المللی به عنوان بروز و ظهور قدرت جهان اسلام که از یک پشتوانه قوی فرهنگی،ارتباطی، اقتصادی و جمعیتی و گستردگی سررزمینی برخوردار است که برای آمریکا و غرب تبدیل به کابوس شده است.

وی به عوامل توانمند ساز جهان اسلام اشاره کرد و افزود: وجود‌‌٥٧ کشور مسلمان عضو سازمان کنفرانس اسلامی که با یک وسعت جغرافیایی سی و هفت میلیون کیلومتر مکعبی که بالغ بر یک پنجم خشکی‌های زمین را در بر دارد و تا ‌‌٥٠ سال آینده یک میلیارد و ‌‌٣٥٠ میلیون مسلمان به حدود ‌‌٢ میلیارد نفر خواهد رسید که طبق آمار مراکز جهانی جمعیت کل جهان در سال ‌‌٢٠٥٠به ‌‌٨/٩ میلیارد نفر خواهد رسید که دو میلیارد نفر در آسیا و آفریقا متعلق به مسلمانان خواهد بود.

صفوی افزود: در این محاسبه مسلمانان چین که بیش از ‌‌١٢٠ ملیون نفر هستند و مسلمانان هند، اروپا و آمریکا را به حساب نیاورده‌ایم.

سردار صفوی با بیان اینکه آمار این مسلمانان در ‌‌٥ منطقه جهانی گسترده شده‌اند و اینان از پشتوانه تاریخی، تمدنی و اقتصادی برخوردارند، درباره‌ی ذخایر نفت کشورهای مسلمان اظهار داشت:70 درصد ذخایر شناخته شده نفت جهان تا سال ‌‌٢٠٠٦برآورد شده است و حدود ‌‌٤٨ درصد ذخایر تامین شده گاز تا سال ‌‌٢٠٠٦ در کشورهای اسلامی وجود دارد.

وی با اشاره به گذرگاه‌های مالاکا، هرمز و سوئز و جبل الطارق با بیان این‌که این گذرگاه‌ها، گذرگاه‌های عبور اجباری حمل و نقل جهانی و نظامی است که در خدمت مسلمانان است، افزود: کشورهای اسلامی از وحدت تجاری چشمگیری برخوردار هستند و البته بازار بزرگ مصرف کالا و صنایع در اختیار مسلمانان است.

سردار صفوی فرار مغزها، مداخله کنشگران خارجی و نزاع بین کشورهای همسایه را از نقاط ضعفی خواند که مسلمانان با آن روبرو هستند و این امور را عواملی دانست که نمی‌گذارد مسلمانان تبدیل به یک قدرت جهانی شود و با اشاره به اختلاف بین شیعه و سنی، گفت: مقام معظم رهبری با هوشیاری تمام امسال را سال اتحاد ملی که مربوط به داخل کشور و انسجام اسلامی که مربوط به کشورهای اسلامی است، نامیده‌اند.

وی هدف جهان اسلام را استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی، عوامل توانمند ساز فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و دفاعی موجود و حرکت به سمت اتحادیه‌های منطقه‌ای و جهانی حول منافع مشترک و محورهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی، عنوان کرد و گفت: رهبران سیاسی کشورها تا ‌‌٥٠ سال آینده چشم اندازی را می‌توانند از یک قدرت جهانی به عنوان جهان اسلام در صحنه بین المللی بروز و ظهور دهند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سومین رخداد را اشغال نظامی عراق و افغانستان برشمرد و افزود: ‌‌٤ سال از این اشتغال می‌گذارد و ‌‌٥١ هزار نیروی نظامی آمریکایی و ائتلاف کشورهای دیگر با عنوان میثاق در کنارشان وجود دارد.

وی با بیان این‌که رخداد افغانستان و عراق هیچ دستاوردی به دنبال نداشته است، اظهار داشت: اینان در کشور افغانستان آبادی، سواد، پیشرفت و عمران را ایجاد نکرده‌اند و حتی استان‌های جنوبی و شرقی این کشور در دست طالبان است.

سردار صفوی به کشتار مردم و بمباران مناطق غیر نظامیان در کشور افغانستان اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکا هنوز نتوانسته است جنوب افغانستان را اداره کند.

وی با اشاره به اشغال عراق گفت: آمریکایی‌ها در این کشور بیش از ‌‌٤٠٠ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند که طبق آمار خودشان ‌‌٣هزار کشته داده‌اند و منابع دیگر بالای ‌‌٥ هزار کشته آمریکایی در عراق آمار داده‌اند.

وی یادآور شد: آمریکا به هدف اصلی خود که تشکیل دولت لائیک و وابسته به آمریکا درعراق بود دست نیافته است.

سردار صفوی با بیان این‌که آمریکائی‌ها با حمله یک جانبه خود بدون مجوز شورای امنیت قانون شکنی و هنجار شکنی کرده اند، افزود: آمریکایی‌ها و انگلیس‌ها به شدت در عراق گیر افتاده‌اند و نه راه پیش دارند و نه پس همچنین در امر ایجاد خارومیانه بزرگ شکست خورده‌اند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها قصد داشتند عراق را به عنوان مبدایی در تشکیل خاورمیانه بزرگ الگو سازند و البته در این امر به شکست برخوردند.

وی در خصوص مساله لبنان با بیان این‌که اسراییل ظرف ‌‌٢ هفته ابتدایی به ناتوانی خود در شکست حزب الله پی برده بود، گفت: با وجودی که اسراییل به ناتوانی خود پی برده بود آمریکایی‌ها به اسراییل جهت جنگ ‌‌٣٣ روزه فشار می‌آوردند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب انقلاب اسلامی با اشاره به شکست اسراییل، اظهار داشت: شکست اسراییل که اساس قدرت اسراییل بود همچنین هیبت ارتش و سیاسیون اسراییل بیش از پیش از بین رفت که این صحنه شکست در ‌‌٣ کشور لبنان ،افغانستان و عراق به حساب آمریکا نوشته شد.

وی چهارمین رخداد را تغییر و تحول بنیادین در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی در عرصه نظامی و غیر نظامی برشمرد و گفت: این واقعیت زمان ماست که انتقال اندیشه و فرهنگ و دیدگاه‌های سیاسی به صورت لحظه‌ای،در سراسر جهان در حال انجام است و جهان تکه تکه شده‌ی قدیم به یک جهان یک پارچه از نظراطلاع رسانی تبدیل شده است.

وی رخداد چهارم را یک جدال فرهنگی خواند که در دنیا آغاز شده است و گفت: دشمنان در صدد کم رنگ کردن مرزهای ملی و جغرافیایی و نابودی فرهنگ ملی کشورها هستند.

فرمانده سپاه انقلاب اسلامی این جدال فرهنگی را تغییر در ذائقه فرهنگی و اعتقادی کشورهای اسلامی و ایران عنوان کرد و افزود: دشمنان در این جدال مطرح می‌کنند که کم کم در رفتار سیاسی زندگی مردم تاثیر می‌گذارند.

وی با بیان این‌که آمریکا به عنوان دشمن اصلی جهان اسلام است، گفت: این کشور به دنبال سلطه فرهنگی، سیاسی و علمی در کشورها اسلامی است.

صفوی خطاب به اساتید بسیجی در این همایش گفت: شما به یاری خداوند و الطاف امام زمان(عج) خودتان و دانشجویان تان را وارد این عرصه کنید تا با استفاده از پیشرفت‌های علمی پژوهشی بتوانیم دشمن درجه اول را شکست دهیم و این کار شدنی است.

وی افزود: همان طوری که در عرصه نظامی‌گری آمریکا و اسراییل با شکست مواجه شدند شما می‌توانید با جهاد علمی فرهنگی و سازندگی و ایجاد رفاه و آسایش، آمریکا را در این عرصه با شکست مواجه سازید.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکست آمریکا در خاورمیانه را شرکت آمریکا در مقیاس جهانی عنوان کرد.