همشهری آنلاین: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از عضویت قاریان و حافظان قرآن در بدنه هیأت علمی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این موضوع در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شده است.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حمید محمدی با اعلام اين خبر گفت: تعداد افرادی که می‌توانند به عنوان قاری یا حافظ در شورای تخصصی حائز درجه یک و درجه دو شوند بسیار محدود است و درجه یک آن شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد. این درجه‌بندی بر اساس امتیازاتی توسط سازمان دارالقران و شورای عالی قرآن در آزمون‌ها به دست می‌آید.

وی ادامه داد: ما برای کسانی که می‌توانند رتبه یک یا دو را به عنوان حافظ و قاری و مدرس قرآن بگیرند، سه امتیاز جدید تصویب کردیم. نخست، بهره‌مندی از تمام امتیازات بنیاد ملی نخبگان که در آنجا رده‌بندی‌ها و پیش‌بینی‌ها و مصوباتی در نظر گرفته شده است. دوم امکان هیأت علمی شدن در دانشگاه‌ها و سوم امکان ارتقا به یک سطح بالاتر در آموزش‌های کشور بدون آزمون است.

به گفته محمدی، اگر فردی در رشته قرآنی گواهی درجه یک را در حفظ یا قرائت می‌گیرد و مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد، می‌تواند بدون آزمون در دوره دکتری رشته خود شرکت کرده و رایگاه تحصیل کند. بنابراین افرادی که رتبه یک یا دو را در رشته قرائت و حفظ کسب مي‌کنند، می‌توانند بدون کنکور شاغل به تحصیل شوند.

وی از امتیازات بنیاد ملی نخبگان برای این دسته از قاریان خبر داد و افزود: در این طرح ارتقا، بهره‌مندی از امتیازات بنیاد ملی نخبگان برای قاریان در نظر گرفته شده و این دسته از افراد می‌توانند در رشته‌های قرآنی بدون آزمون تحصیل رایگان داشته باشند.