سازمان ملی استاندارد بنزین‌های عرضه‌شده وارداتی، معمولی، سوپر و بنزین اعلامی یورو ٤ را کنترل و مورد ارزیابی قرار داده است که براین اساس بنزین‌های وارداتی هیچ مشکلی ندارند.

نيره پيروزبخت رئيس سازمان ملي استاندارد ايران توضيح داد: از سال84 استاندارد بنزين اجباري شده و آن زمان نيز تفاهمنامه‌اي ميان مسئولان مياني وقت مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با وزارت نفت منعقد شد تا نظارت بر كيفيت بنزين‌هاي توليد داخل و وارداتي به‌عهده وزارت نفت بوده و اين وزارتخانه به‌صورت ادواري گزارش‌هاي مربوط به كيفيت بنزين را اعلام كند. وي تأكيد كرد: متأسفانه هيچ‌گاه اين گزارش از سوي وزارت نفت به‌صورت ادواري ارائه نشد.

رئيس سازمان ملي استاندارد افزود: تا سال91 كه در قانون بودجه آيين‌نامه اجرايي، پيش‌بيني و به تصويب هيأت وزيران رسيد، به صراحت اعلام نظارت بر واردات و توليد داخل بنزين به‌عهده وزارت نفت گذاشته شد. وي عنوان كرد: تمام گزارش‌هاي سازمان استاندارد درخصوص بنزين‌هاي توزيع شده در سطح كشور به كميسيون اصل٩٠ مجلس ارائه شده تا آنها تصميمات نهايي را در اين خصوص اتخاذ كنند.

به گزارش ايرنا، نيره پيروزبخت با اشاره به پايش كيفيت بنزين كشور اظهار كرد: در 90درصد بنزين يورو4 ادعا شده منطبق با استانداردها بود و 10درصد ديگري كه به‌خاطر عدم‌انطباق با استاندارد يورو4به چشم مي‌خورد به‌خاطر عدد اكتان و نه بنزن مورد مناقشه بوده است.

وي تصريح كرد: همچنان منتظر مصوبه دولت هستيم تا به‌طور قانوني سازمان ملي استاندارد مسئول پايش كيفيت بنزين اعم از توليد داخل و وارداتي شود ضمن اينكه اگر مشكل حقوقي وجود داشته باشد بايد مصوبه در قانون بودجه سال94 كل كشور اين اجازه را به سازمان ملي استاندارد بدهد. وي همچنين گفت: موانع قانوني براي كنترل كيفيت بنزين‌هاي توليد داخل و واردات توسط اين سازمان همچنان موجود است.