تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱

اصغر بادپر: ترانه، یک بریده‌ی روزنامه آورد که خبر از تأسیس یک کلینیک مربوط به نوجوانان می‌داد و البته برای تعدادی از نوجوانان مفید بود؛ برای من و هشت نفر ازهم‌کلاسی‌ها!

اگر من تپل نبودم، اصلاً اين خبر روزنامه برايم مهم نبود، اما...

و اما خبر ترانه:« بهار اله‌وردی»  فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد کودکان در همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان گفته كه با توجه به افزایش جدی شیوع چاقی در میان کودکان و نوجوانان به‌ویژه در شهرهای بزرگ، به‌زودي یک مرکز پیشگیری و درمان چاقی برای کودکان و نوجوانان در مرکز طبی کودکان راه‌اندازی مي‌شود.

زنگ خطر!

مي‌گويند در چند سال اخیر گسترش تصاعدي اضافه‌وزن و چاقی در کودکان، نوجوانان و جوانان زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است.
مي‌گويند نوع بازي‌ها كه بيش‌تر رايانه‌اي است، نوع تغذيه كه به فست‌فودها مرتبط است و كم‌تحركي كه با آپارتمان‌نشيني و پيشرفت تكنولوژي در ارتباط است، باعث گسترش اضافه‌وزن در نوجوان‌ها شده است.

عوامل چاقي

الگوی نادرست تغذیه مثل  مصرف زياد غذاهای آماده، رژیم غذایی پرچرب، مصرف بیش از حد تنقلات فاقد ارزش غذایی، استفاده‌ي ناکافی از لبنیات و میوه و سبزیجات، بی‌تحرکی، وابستگی بيش‌از‌حد بازی‌های رایانه‌ای و شرکت‌نکردن در فعالیت‌های گروهی و پرتحرک، از عوامل افزایش وزن و چاقی در نوجوانان است.

تغذيه‌ي مناسب

متخصصان تغذيه برنامه‌هاي غذايي مناسبي را توصيه مي‌كنند كه در آن‌ها رژیم غذایی مطلوب براساس قد و وزن نوجوان انتخاب مي‌شود. بر اين اساس هرنوجوان در روز بايد پنج  وعده غذا بخورد و البته حجم غذا را كم كند يعني تعداد دفعات بيش‌تر و در هر وعده، غذاي كم‌تر مصرف كند.

موادي كه بدن لازم دارد

متخصصان مي‌گويند بدن نوجوان به رژیم سرشار از فیبر و حاوی مواد غذایی ارزشمند مانند شير و لبنيات، بادام و فندق، كنجد، كلم، اسفناج و باميه، گوشت قرمز، مرغ، زرده‌ي تخم‌مرغ، انواع لوبيا، آجيل، غلات، نخود سبز، ذرت، شكلات، دانه‌ها و سبزي‌ها و هم‌چنين مغزها، غذاهاي دريايي و جگر و... نياز دارد.

افزايش چاقي در شهرها
 در ايران نيز، در شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز، شیراز و اهواز، آمار چاقی نوجوانان دورقمی شده است! مي‌گويند در تهران آمار چاقي نوجوانان به 15 درصد رسيده است!