همشهری آنلاین: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابلاغ آیین‌نامه آزمون نیمه‌متمرکز دوره دکتری در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴، سهم آزمون کتبی و مصاحبه (بررسی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی) در پذیرش دانشجوی دکتری و نحوه تأثیر معدل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داوطلبان در تعیین امتیاز را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، آیین‌نامه آزمون نیمه‌متمرکز دوره دکتری در سال تحصیلی 95-1394 با هدف حرکت به سوی استقلال دانشگاه‌ها و تفکیک فرآیند سنجش علمی از پذیرش دانشجو و دستیابی به عدالت آموزشی تهیه شده است.

بر اساس این آیین‌نامه، فرایند سنجش علمی از دو مرحله آزمون کتبی و سوابق تحصیلی تشکیل شده است كه آزمون کتبی شامل زبان خارجی، استعداد تحصیلی و مجموعه دروس اختصاصی است و در بخش سوابق تحصیلی، معدل‌های تراز شده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

نمره کل سنجش علمی از نسبت 80 درصد نمره آزمون کتبی و 20 درصد نمره حاصل از تراز معدل‌های مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد داوطلب به دست می‌آید.

در فرایند پذیرش، داوطلب با توجه به نمره کل سنجش علمی، انتخاب رشته و حد نصاب نمره معرفی، توسط سازمان سنجش به دانشگاه‌ها معرفی می‌شود و بررسی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی وی توسط دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

پذیرش دانشجو براساس نمره کل نهایی داوطلب بر اساس 30 درصد نمره آزمون مرحله اول (سنجش علمی) و 70 درصد مرحله دوم (سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی) محاسبه می‌شود و با در نظر گرفتن حد نصاب نمره دانشگاه، اولویت‌های انتخابی و بررسی صلاحیت‌های عمومی، اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود.

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در این آیین‌نامه آورده است که پذیرش دانشجو در تمامی دوره‌های آموزشی اعم از روزانه، نوبت دوم، پردیس‌های دانشگاهی، پیام‌نور، پژوهش‌محور و غیره در مقطع دکتری، صرفاٌ از طریق این آیین‌نامه صورت می‌گیرد.