بهگزارش همشهري آلودگي هوا و افزايش روزافزون ترافيك در سالهاي اخير به 2معضل اصلي كلانشهرهاي كشور از جمله تهران تبديل شده و سالهاست مديران شهري در پي راهحلي براي كاهش آلودگي هوا و ترافيك تلاش كردهاند توسعه حملونقل عمومي و به تبع آن كاهش تردد خودروها در سطح پايتخت را بهعنوان اصليترين راه براي كاهش آلودگي هوا و ترافيك اجرا كنند. طي سالهاي گذشته استفاده از سوخت بيكيفيت در خودروهاي به نسبت بيكيفيتتر سبب آلودگي هوا شده و هرچه سرانه فضاي سبز شهر تهران افزايش يافته باز هم پاسخگوي نفسهاي خسته شهروندان نشده است.
وليالله آذروش مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با تأكيد بر اينكه تصويب قانون معافيت 5ساله از معاينه فني براي خودروهاي توليد داخل بزرگترين اشتباه نمايندگان مجلس گذشته بوده است، گفت: در دنيايي كه خودروها با استاندارد يورو 5توليد ميشوند، معاينه فني هر سال اجباري است، ما با توليد خودروهاي يورو 2و بيكيفيت همچنان در حال تمنا از نمايندگان براي اصلاح قانون هستيم.
وي با بيان اينكه تنفس هواي سالم حق مسلم تمامي شهروندان است، تصريح كرد: توليد خودروهاي داخلي طي سالهاي اخير سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است. وضعيت آلودگي هوا در كلانشهرها بسيار بحراني است بهطوريكه تهران در سال 92تنها 3روز هواي پاك به شهروندانش هديه داده است. بيش از 160روز هوا در شرايط ناسالم بوده است. اين تغيير قانون موجب افزايش آلايندگي و پايدارشدن هواي ناسالم در كلانشهرها بهويژه تهران شده است.
به گفته آذروش اكنون 2ميليون و 700هزار خودرو در تهران فاقد معاينه فني هستند كه علاوه بر افزايش آلايندگي باعث ايجاد تصادفات و تراكم ترافيك در تهران ميشوند. اين در حالي است كه معاينه فني مؤثر و كارآمد 23درصد در كاهش آلودگي هوا و افزايش آلايندههاي ناشي از احتراق سوخت تأثيرگذار است. اكنون 28درصد علل مردودي خودروها در مراكز معاينه فني، انتشار گازهاي آلاينده است. مصوبه مجلس گذشته خلأ قانوني ايجاد كرده و اكنون افزايش 80درصد آلودگي هوا ناشي از احتراق سوخت است.
آذروش با تأكيد بر اينكه مطرحكردن تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت محيطزيست بهمنظور وضعيت آلودگي هوا بسيار تامل برانگيز است چرا كه اصلاح قانوني كه بهشدت تأثيرگذار در كاهش آلودگي هواست هنوز در دستان همين نمايندگان معلق مانده است.
گزارش دوجلدي آلايندگي بنزين داخلي تقديم شده است
معاون حقوقي سازمان حفاظت محيطزيست با تكذيب ادعاي كميسيون انرژي مجلس مبني بر عدمدريافت گزارش آلايندگي بنزين داخلي، اعلام كرد كه مستندات در 2جلد كتاب به مجلس ارائه شده است. به گفته سيدمحمد مجابي، اين گزارش در جلسات حضوري طي ماههاي گذشته نهتنها به كميسيون انرژي بلكه به كميسيونهاي بهداشت و درمان و كميسيون اصل 90هم ارائه شده است. سازمان حفاظت محيطزيست آنچه براي تصميمگيري نهايي مورد نياز مجلس است، در اين گزارشها دراختيار مجلس قرار داده و اگر بازهم نياز به توضيحات شفاهي باشد سازمان حفاظت محيطزيست آمادگي ارائه اين توضيحات در جلسات حضوري را دارد. به گزارش مهركميسيون انرژي مجلس ديروز اعلام كرد كه درباره آلايندگي بنزين داخلي گزارش كتبي از سازمان حفاظت محيطزيست دريافت نشده و چنانچه مستندات سازمان حفاظت محيطزيست كافي نباشد از توليد بنزين داخلي حمايت ميشود. سازمان حفاظت محيط زيست مدعي است در تركيب بنزين استاندارد يورو 4كه مورد نظر سازمان حفاظت محيطزيست بوده، ميزان بنزن يك درصد و ميزان تركيبات آروماتيك 35درصد است. درحاليكه در بنزين پتروشيمي، بنزن و آروماتيكها بخش اصلي تركيب بنزين را تشكيل ميدهند و ميزان آن بسيار فراتر از استانداردهاي مورد نظر است. سازمان حفاظت محيط زيست ميگويد به استناد نمونهبرداري انجام شده در مركز آزمايشگاهي سازمان حفاظت محيطزيست نتايج بهدست آمده حاكي ازبالا بودن ميزان آروماتيكها به مقدار 63/72 و ميزان بنزن 6/98درصد بوده است.