کیفیت پایین، تحمیل قراردادهای یکطرفه فروش و ارائه خدمات پس از فروش نامناسب به مشتریان خودروهای داخلی موجب تندتر شدن انتقاد سازمان حمایت و دستگاه‌های ناظر کیفی از خودروسازان داخلی شد.

برگزاري دومين نشست تخصصي صنعت خودرو با حضور برخي دستگاه‌هاي نظارتي و متوليان اين صنعت به محلي براي گلايه و انتقاد از كيفيت و خدمات پس از فروش خودروهاي داخلي تبديل شد. در اين نشست مديركل دفتر صنايع فلزي و معدني سازمان حمايت با طرح انتقادات شديد از عملكرد خودروسازان‌ داخلي اعلام كرد، نكته جالب توجه در صنعت خودروي ايران آن است كه خودروساز مگان مي‌فروشد اما به جاي آن 4پرايد تحويل داده و از مشتري و جد و آباد وي رضايتنامه كتبي مي‌گيرد كه از كسي شكايت ندارد.

شهرام ميرآخورلو با انتقاد از شيوه نادرست فروش اينترنتي محصولات خودروسازان داخلي تأكيد كرد كه پس از خريد اينترنتي، مشتري براي امضاي قرارداد مي‌رود اما با قيد مواردي مانند قطعي نبودن زمان تحويل و غيره در قرارداد مواجه مي‌شود. حتي در برخي موارد كه مشتريان با خواندن متن قرارداد از خريد انصراف مي‌دهند نيز خودروسازان اعلام مي‌كنند كه پول آنها را 2‌ماه ديگر پس مي‌دهند. وي با انتقاد از بنگاه‌دارشدن نمايندگي‌هاي فروش خودروسازان اعلام كرد: به‌رغم تعهدات عقب افتاده خودروسازان مجددا براي همان خودروها فروش فوري مي‌گذارند. خودروسازي 18هزار خودرو پيش فروش مي‌كند اما مي‌داند كه توان تأمين بيش از 4000خودرو را در موعد مقرر نداشته و با تأخير در تحويل خودروهاي فروخته شده نيز سود مشاركت را پرداخت نمي‌كند.

  • فروش كيلويي خودرو

تحميل آپشن‌هاي اجباري به خريداران از ديگر محورهاي انتقاد ميرآخورلو به‌خودروسازان بود. به‌گفته وي نكته جالب توجه صنعت خودرو آن است كه مشتري، خودرويي را ثبت نام مي‌كند اما موقع تحويل مي‌گويند خودروي ديگري را ببر. مگر مشتريان كيلويي خريد مي‌كنند كه اينگونه با آنها رفتار مي‌كنيد.

مديركل دفتر صنايع فلزي و معدني سازمان حمايت نبود قطعات يدكي را از ديگر مشكلات خودروسازان قلمداد و اعلام كرد: در مواردي يك خودرو 70 روز براي روشن شدن چراغ چك در نمايندگي‌هاي مختلف خودروسازان مانده، عيب آن را تشخيص نداده و درنهايت نيز خسارت خواب خودرو را پرداخت نمي‌كنند. به گفته وي خودروسازان با دانه پاشي براي جذب مشتري، زمان رونمايي يك خودروي جديد قيمت آن را 14ميليون تومان اعلام مي‌كنند اما به هنگام عرضه، توليد خودرو با آن قيمت را فاقد صرفه دانسته و نرخ آن را به 21يا 24ميليون تومان افزايش مي‌دهند.

  • كاهش رضايت مشتريان در 3 دوره متوالي

در اين نشست بابك اسماعيليان، مدير تحقيقات مشتري و بازار شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران نيز بيشترين نارضايتي مشتريان از خودروهاي داخلي را مربوط به حوزه بدنه و رگلاژ نبودن در خودروها قلمداد و اعلام كرد: روند رضايت‌مندي مشتريان از فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي داخلي تا سال 1391، صعودي بوده اما از آن زمان تاكنون رضايت‌مندي مشتريان براي 3 دوره متوالي نزولي بوده است.