با آغاز به‌کار دولت یازدهم مذاکره هیأت‌های صنعتی و معدنی جهان با همتایان ایرانی افزایش یافته است.

به‌رغم اين مذاكرات سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي صنعتي و معدني به شركت‌هاي چيني محدود شده و تحريم‌ همچنان مانع اصلي است. با مهدي كرباسيان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيأت‌عامل سازمان توسعه معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • چه ميزان سرمايه‌گذاري در معادن صورت گرفته است؟

جذب سرمايه‌گذاران و شركاي خارجي در 2محور اتمام 30پروژه نيمه‌تمام يا متوقف بزرگ و رفع مشكلات طرح و فناوري برخي واحدها در دستور كار ايميدرو قرار گرفته است. خوشبختانه تعدادي از پروژه‌هاي نيمه تمام با رفع مشكلات نقدينگي، مديريتي و حمايت‌هاي ويژه راه‌اندازي شد كه برخي مانند طرح سيماني ازنا آماده افتتاح بوده و تا چند روز آينده توليد سيمان در اين مجتمع آغاز مي‌شود. همچنين طرح معدن طلاي زرشوران يا طرح‌هاي فولادي با انتخاب شركاي جديد آماده بهره‌برداري بوده و برخي طرح‌ها نيز در حال برگزاري مزايده است.

  • سهم چيني‌ها در سرمايه‌گذاري‌ها چقدر بوده است؟

اغلب قراردادهايي كه با شركاي چيني داشته‌ايم عملياتي شده است اما پس از اختلاف اخير بانك مركزي ايران و چين از 2 تا 3‌ماه پيش، اين ارتباط كند شده كه اميدواريم مشكل هر چه زودتر حل شود.

  • آيا كشورهاي غربي نيز سهمي داشته‌اند؟

بايد توجه كنيم كه تحريم‌هاي سازمان ملل و اتحاديه اروپا هنوز به قوت خود باقي است. بر اين اساس همكاري ايميدرو با كشورهاي غربي به انعقاد قرارداد منجر نشده و بيشتر يادداشت‌تفاهم بوده است. هنوز به‌طور جدي و مستقيم پولي به وسيله كشورهاي غربي وارد پروژه‌هاي معادن و صنايع معدني كشورمان نشده است اما با مذاكراتي كه با كشورهاي مختلف غربي و آسيايي داشته‌ايم درصورتي‌كه مذاكرات سياسي به نتيجه مطلوب برسد، سرعت و وسعت سرمايه‌گذاري‌و اجراي پروژه‌هاي اين بخش بيشتر مي‌شود. همچنين به‌رغم تحريم‌ها با كشورهاي قزاقستان، روسيه، چين، ونزوئلا (تأمين آلومينيوم) و هندي‌ها در حال مبادله گروه‌هاي كارشناسي و مذاكره هستيم.

  • درصورت لغو تحريم‌ها چه كشورهايي پيشگام حضور در ايران هستند؟

شركت‌هاي بزرگ اروپايي و آسيايي در صف انتظار حضور در معادن و صنايع معدني ايران پس از لغو تحريم‌‌ها و تنگناهاي نظام بانكي هستند اما شركت‌هاي اروپايي كه طي سال‌هاي گذشته شانس زيادي را در بازار ايران و خاورميانه به‌دليل تحريم‌ها از دست داده و حتي در ملاقات‌هاي حضوري و خصوصي نيز به اين موارد اذعان دارند، براي جبران زيان‌هاي قبلي، پيشگام حضور در بازار ايران خواهند بود.