معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه هنوز از آب رهاسازی شده در زاینده‌رود چیزی به تالاب گاوخونی نرسیده است، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با جدیت تأمین حقابه زیست‌محیطی زاینده‌رود را دنبال می‌کند.

 آنطور كه احمد‌علي كيخا به مهر گفته است: استراتژي سازمان حفاظت محيط‌زيست بر تأمين حقابه زيست‌محيطي زاينده‌رود تمركز يافته. براين اساس تلاش مسئولان اين سازمان در تعامل با وزارت نيرو- كه مسئول تخصيص آب است- و ساير وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت كشاورزي تأمين حقابه زاينده رود است.

به گفته وي براساس مطالعات صورت‌گرفته، 176ميليون مترمكعب در سال تعيين شده اصرار مي‌كند.كيخا تأكيد كرد: اين ميزان در گذشته تعيين شده اما در حال حاضر با توجه به تغيير اقليم و شرايط جديد بازنگري بر ميزان حقابه زيست‌محيطي زاينده‌رود انجام شده و براي اين منظور تيمي از متخصصان با كمك مشاوران تشكيل شده و در حال تعيين مقدار دقيق حقابه زيست‌محيطي زاينده‌رود هستند.

وي با اشاره به اينكه در دولت يازدهم شوراي مديريت راهبردي زاينده‌رود به رياست وزير نيرو و عضويت وزارت جهادكشاورزي سازمان محيط‌زيست و استانداران استان‌هاي درگير تشكيل شده اظهار داشت: در اين شورا در مورد تخصيص آب به بخش‌هاي مختلف تصميم‌گيري مي‌شود كه از سال گذشته تدابير خوبي انديشيده شد و با اختصاص آب كمتر به كشاورزان شرق اصفهان شرايط تجميع آب در پشت سد فراهم و از هفته گذشته آب پشت سدها رهاسازي شده است.

كيخا با اشاره به اينكه از هفته گذشته 60ميليون مترمكعب آب در زاينده‌رود رهاسازي شده يادآور شد: هنوز آبي به تالاب گاوخوني نرسيده كه علت آن هم از يك‌سو برداشت‌هاي زياد و از سوي ديگر خشك بودن رودخانه به‌مدت زياد است كه موجب مي‌شود بخش قابل توجهي از آب رهاسازي شده صرف نفوذ در سفره‌هاي آب زيرزميني شود. وي افزود: رسيدن آب به تالاب گاوخوني زمان مي‌برد و اميدواريم با ادامه روند بارندگي‌ها در غرب اصفهان همانند ابتداي سال زراعي جاري تالاب گاوخوني و زاينده رود پرآب باقي بماند.