همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: اعلام خبر کمک تسلیحاتی بیست میلیارد دلاری امریکا به عربستان با هدف ایجاد ترس و نگرانی در کشورهای منطقه است.

سیدمحمدعلی حسینی روز دوشنبه 8 مرداد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درخصوص درخواست دولت امریکا از کنگره این کشور برای تصویب فروش بیست میلیارد دلاری اسلحه به عربستان به منظور مقابله با ایران گفت: طرح این گونه اخبار در آستانه سفر وزرای امور خارجه و دفاع امریکا به منطقه با اهداف خاصی صورت می‌گیرد.

وی افزود: امریکایی‌ها همواره یک سیاست را در منطقه مورد توجه قرار می دهند که آن هم ایجاد ترس و نگرانی در کشورهای منطقه، مخدوش کردن روابط کشورهای منطقه و تلاش برای ایجاد فرصت به منظور فروش اسلحه به کشورهای منطقه است.

حسینی تصریح کرد: آنچه منطقه خلیج فارس به آن نیاز دارد ثبات، امنیت و حرکت به سوی شکوفایی و توسعه اقتصادی است که همواره مورد توجه کشورهای منطقه بوده است و امریکایی ها نیز همیشه تلاش کرده اند با فروش اسلحه به منطقه آن را مخدوش کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار صدا و سیما که پرسید: در سایت های خبری آمده است پس از ربوده شدن 22 نفر از اتباع کره جنوبی، مقامات این کشور افغانستان و ایران را جزو کشورهای ناامن برای اتباع خود اعلام کرده اند گفت: این خبر در یکی از سایت های کره ای مطرح شد و تاکنون نیز هیچ مقام کره ای آن را تایید نکرده است؛ مسئولان کره جنوبی همچنان ایران را یکی از امن ترین مناطق جهان برای گردشگری می دانند.

ادامه رایزنی ها برای دیدار لاریجانی و سولانا

سیدمحمدعلی حسینی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار آینده آقایان لاریجانی و سولانا و نیز سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: رایزنی ها برای تعیین زمان و مکان برگزاری دیدار آقایان لاریجانی و سولانا ادامه دارد.

وی افزود: هیئتی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه 8 مرداد وارد تهران می شود تا از تأسیسات هسته ای کشورمان بازرسی کند.

حسینی در پاسخ به سؤالی درباره برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر گفت: در این باره، مسئله خاصی رخ نداده و همچنان مواضع گذشته پابرجاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه کیهان که پرسید: منظور آقای احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان که گفته است به زودی دیپلماسی جدیدی در منطقه کلید می خورد چیست؟ گفت: اجازه بدهید آقای رئیس جمهور به موقع درباره آن توضیح می دهد؛ ایشان گفته است در 4 ماه آینده.

حسینی در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار که پرسید: چرا اطلاع رسانی دستگاه دیپلماسی ایران درباره دور دوم گفتگوها با امریکا درخصوص عراق تأخیر داشت گفت: در این دور از گفتگوها مصاحبه مطبوعاتی سفیر کشورمان و سفیر امریکا همزمان برگزار شد اما اشکال فنی در منطقه سبز عراق موجب شد این مصاحبه مستقیما پخش نشود.

وی افزود: آنچه مورد نظر هیئت ایرانی بود از زبان سفیر کشورمان در عراق مطرح شد که در منطقه نیز از بازتاب خوبی برخوردار بود.

حسینی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا ایران پیشنهاد کرده است سطح هیئت گفتگوکننده در دور بعدی گفتگوها با امریکا بالا برود گفت: چنین پیشنهادی ازجانب ایران مطرح نشده است و ضرورتی هم برای ارتقای سطح هیئت گفتگوکننده احساس نمی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا ایران در پرداخت تعهدات مالی به روسیه تأخیر داشته است ؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ بدهی به پیمانکار روسی ندارد ، ایران به همه تعهداتش عمل و اعلام کرده است آنچه را روسیه به آن نیاز دارد از طریق مذاکره و گفتگو در اختیارش قرار بدهد.

حسینی افزود: آنچه مطرح است و در مذاکرات نیز پیگیری می شود این است که ما همواره اعلام کرده ایم به نفع روس هاست که زمان را در تکمیل طرح نیروگاه بوشهر از دست ندهند. وی همچنین گفت: سفر آقای وعیدی هم به مسکو صحت ندارد.

احمدی نژاد 15مرداد به الجزایر میرود

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه خبر سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران را در 15 مرداد به الجزایر تأیید کرد و گفت:در این سفر روابط دو جانبه و منطقه ای مورد توجه است.

حسینی افزود: مدتی است که از آقای احمدی نژاد برای سفر به الجزایر دعوت شده و مقدمات و برنامه ریزی خوبی نیز در حال انجام گرفتن است و امیدواریم شاهد توسعه همکاری های ایران و الجزایر در نتیجه این سفر باشیم.

وی همچنین از سفر احمدی نژاد به افغانستان خبر داد و گفت:درباره زمان این سفر رایزنی ها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره سفر هیاتی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: این هیات از تأسیسات در حال تکمیل اراک بازدید خواهد کرد و قرار است هیات فنی آژانس 15 مرداد به تهران سفر و با طرف ایرانی درباره مسائل فنی و دستورالعمل نحوه و نظم بازرسی ها از نطنز مذاکره کند.

وی افزود: دور سوم گفتگوها میان ایران و آژانس 29 مرداد در تهران انجام می شود.