هفته گذشته اثرگذارترین مولفه‌ها و نماگرهای بازار سهام دستخوش تغییر شدند. در پایان مبادلات هفته گذشته ارزش فرابورس از مرز ۱۰۰هزار میلیارد تومان عبور کرد و ارزش کل معاملات هم به مرز ۶۱هزار میلیارد تومان معادل ۱۹میلیارد دلار رسید؛ درعین‌حال تعداد خریداران سهام به مرز ۲.۵ میلیون نفر رسید.

به گزارش همشهري، شاخص كل بورس تهران هفته گذشته از مرز 76هزارو500واحد عبور كرد. ارزش روزانه معاملات بورس تهران هم به نحو مطلوبي رشد كرده است. اينها 2شاخص از مهم‌ترين مولفه‌هاي سنجش ضربان قلب بورس است.ارزش معاملات بورس كه به تعبير فعالان بازار مهم‌ترين مقياس سنجش بازار حتي بيشتر از شاخص است؛ نشان مي‌دهد سهامداران حرفه‌اي بار ديگر وارد بازار شده‌اند.

از زمان نزول شاخص‌هاي بورس در دي‌ماه پارسال تا پايان شهريور‌ماه ارزش معاملات بورس به زحمت به 100ميليارد تومان مي‌رسيد اما از ابتداي پاييز همگام با صعود شاخص‌ها، روزانه به‌طور ميانگين بين 250تا 450ميليارد تومان سهام در بورس تهران و فرابورس دادوستد مي‌شود؛ حتي ارزش روزانه معاملات در برخي روزها از مرز 600ميليارد تومان هم عبور كرد. در عين حال شاخص كل بورس تهران هم كه تا مرز 71هزار واحد نزول كرده بود در مبادلات هفته گذشته در محدوده 76هزار و500 واحد قرار گرفت. به زعم كارشناسان اينها نشانه‌هاي آشكار رونق دوباره بورس است.

همزمان با اين رشد عرضه‌هاي اوليه نيز در بازار سهام رونق گرفته است به‌طوري كه هفته پيش عرضه اوليه سهام قاسم ايران با استقبال سرمايه‌گذاران مواجه شد سهام شركت سيدكو وچند شركت ديگر نيز درآستانه عرضه اوليه است به‌نظر مي‌رسد با ادامه اين روند معاملات بازار سهام با رونق بيشتري مواجه شود اگرچه نتايج مذاكرات هسته‌اي نيز اثر مستقيمي در معاملات بازار سهام در روز‌هاي آتي خواهد داشت.

  • رشد نماگر‌هاي بازار سهام

تازه‌ترين اطلاعات آماري نشان مي‌دهد در پايان مبادلات هفته گذشته ارزش كل فرابورس ايران براي نخستين بار از مرز 100هزار ميليارد تومان عبور كرد. همچنين تعداد كل خريداران در بازار سهام به مرز 2.5 ميليون نفر رسيده است.اين اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد سهامداران از ابتداي سال تاكنون 61هزار ميليارد تومان انواع اوراق بهادار معادل 19ميليارد دلار را در بورس تهران و فرابورس دادوستد كرده‌اند كه از اين ميزان 39هزار ميليارد تومان، سهم بورس تهران و مابقي سهم فرابورس بوده است. براساس اين اطلاعات 12درصد از كل معاملات بازار‌هاي مالي ايران معادل 7400ميليارد تومان از ابتداي سال تاكنون مربوط به معاملات اوراق مشاركت بوده است.

  • 7 عرضه اوليه تا پايان سال

مديرعامل شركت بورس گفت: خوشبختانه در هفته‌هاي اخير وضعيت بازار خوب شده و قيمت‌ها در بازار به سطح جذابي رسيده است. به گفته حسن قاليباف‌اصل مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار تهران در بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، درباره دلايل اين روند مثبت گفت: شركت‌ها گزارش 6ماهه خود را ارائه داده‌اند و همين موضوع باعث شفافيت بازار شده است. قاليباف اصل با تأكيد بر اينكه عرضه‌هاي اوليه ازجمله نكات مؤثر در روند حركتي شاخص بورس به‌حساب مي‌آيد، تأكيد كرد: پذيرش‌ها در هفته‌ها و روزهاي گذشته جذابيت‌هايي را براي سرمايه‌گذاران ايجاد كرده و در هفته‌ آينده نيز عرضه اوليه هلدينگ سيماني سيدكو كه زيرمجموعه گروه توسعه ملي است را خواهيم داشت. مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: عرضه اوليه ۷ شركت تا پايان سال در بورس تهران انجام مي‌شود.

مديرعامل فرابورس هم كه در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها حاضر شده بود با اشاره به افزايش ارزش معاملات فرابورس و ورود جريان جديد نقدينگي به بازار سرمايه از داخل و خارج كشور خبر داد و گفت: در يك‌ماه اخير شرايط متفاوت شده و شاهد ورود نقدينگي جديد به بازار هستيم به‌طوري كه در فرابورس ميانگين ارزش روزانه معاملات از 70ميليارد تومان به 110ميليارد تومان رسيده است. امير هاموني گفت: هم‌اكنون 40ميليارد تومان نقدينگي جديد به فرابورس وارد شده اما ممكن است در آينده تصميمي گرفته شود كه شرايط ابهام را در بازار ايجاد كند و اين نقدينگي وارد شده دوباره خارج شود.