از روزی که علی کفاشیان در دفتر وزیر ورزش پذیرفت تا دبیر و دو نایب‌رئیس‌اش را بردارد ۴ماه گذشته و رئیس خنده‌رو که این روزها دیگر کمتر می‌خندد خیلی مصمم‌تر از همیشه رودرروی مقام بالادستی‌اش قرار گرفته.

این هفته نقش اول بسیاری از این حواشی را وزیر ورزش ایفا می‌کرد و نقش مکمل وی هم علي کفاشیان خنده‌رو بود. ماجراهای این هفته را هم با این دو عزیز همیشه در صحنه آغاز می‌کنیم.

وزارت ورزش همچنان در برقراری تعامل با فدراسیون فوتبال مشکل دارد. از روزی که علی کفاشیان در دفتر وزیر ورزش پذیرفت تا دبیر و دو نايب‌رئیس‌اش را بردارد 4ماه گذشته و رئیس خنده‌رو که این روزها دیگر کمتر می‌خندد خیلی مصمم‌تر از همیشه رودرروی مقام بالادستی‌اش قرار گرفته.

او که استادانه در این مدت دم به تله نداده و آرای هیات‌های استانی را هم مانند همیشه پشت سرش می‌بیند اگر در 2ماه اول از این‌که وزیر ورزش جواب تماس‌هایش را نمی‌داد دلخور بود حالا دیگر همان حس را هم ندارد چون اقلا برای دو سال آینده کارش، با پولی که از فیفا برای صعود به جام جهانی می‌گیرد و درآمدهای حاصل از اسپانسرینگ تیم ملی، بحران چندانی برای ادامه کار ندارد و حالا دیگر با وزارتخانه تماسی نمی‌گیرد.

این باعث شده تا وزارت در قهر برای گرفتن ارتباط با رئیس به مشکل بخورد. کانال ارتباطی وزیر حالا نایب‌رئیس دوم فدراسیون یعنی مهدی تاج است. اعضای دیگر هیات‌رئیسه هم به‌رغم همسویی با وزارت ورزش اقتدار لازم برای ایجاد تغییرات را ندارند و این شرایط بن‌بستی را در افکار وزير برای ایجاد تغییرات حاصل کرده است.

فدراسیون فوتبال به شکلی که اداره می‌شود اصلا با خواسته‌های گودرزی همخوانی ندارد اما تغییرات هم در این مجال برایش ممکن نیست. حالا کفاشیان با اقتدار تا پایان جام ملت‌ها به کارش ادامه می‌دهد. موفقیت نسبی در این بازی‌ها و رسیدن به جمع 4تیم برتر آسیا هم یک برد است اما رفتن به فینال برایش معجزه‌آسا می‌شود و او در این راه امیدش به سبک بازی بسته و دفاعی کارلوس کي‌روش است.

سبکی که در جام جهانی با موفقیت همراه شد و قطعا در فوتبال آسیا به کارش می‌آید. وزارتخانه اما همچنان به دنبال راهکارهایی برای افزایش فشارهاست. جدیدترین تصمیم، جلوگیری از سفرهای خارجی فوتبالی‌هاست.

هفته‌نامه تماشاگران امروز در جدیدترین شماره خود نوشته شورای برون‌مرزی راه اعضای فدراسیون فوتبال به سفرهای خارجی را بسته است. این نکته‌ای است که البته مقامات فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به طور ضمنی تايیدش می‌کنند.

در یک ماه گذشته 15درخواست سفر خارجی برای تیم‌های مختلف، اجلاس‌های بین‌المللی و برنامه سفرهای تیمی ‌به شورای برون‌مرزی وزارت ورزش رفته که همگی آن‌ها رد شده‌اند. نرفتن دبیرکل فدراسیون به چند سفر خارجی در هفته‌های گذشته را هم به همین اتفاقات ربط می‌دهند.

وزارت ورزش این همه سفر خارجی را غیرضروری می‌داند در حالی که فدراسیون فوتبال معتقد است بسیاری از این سفرها با دعوت کنفدراسیون فوتبال آسیا و برای حضور در کمیته‌های تخصصی یا دوره‌های دانش‌افزایی برگزار می‌شوند و نیازی به مجوز از شورای برون‌مرزی ندارند. آیا فدراسیون فوتبال در ادامه چالش‌هایش با وزارت ورزش، از این پس اعزام‌هایش را بدون مجوز از این شورا انجام می‌دهد؟ این پرسشی است که بسیاری از اهالی فوتبال به دنبال پاسخ آن از سوی علی کفاشیان هستند.

نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران در نامه‌ای از استاندار تهران درخواست کرد ریاست شورای عالی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را قبول کند.

در نامه مهدی تاج به سید حسین هاشمی‌ استاندار تهران آمده است: با کمال احترام و با تشکر و سپاسگزاری از دستور مساعدت آنجانب و همکاری اعضای محترم شورای تامین استان در خصوص برقراری نظم و انضباط، مسائل ایمنی و تامین امنیت جهت تماشاگران، اعضای کادر فنی و خدماتی تیم‌های میهمان ومیزبان و عوامل اجرایی مسابقات داخلی و بین‌المللی، به استحضار عالی می‌رساند به طوری که مستحضرید تیم فوتبال باشگاه فرهنگی-ورزشی نفت تهران به عنوان نماینده کشورمان می‌باید در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان آسیا طبق تقویم و برنامه مصوب کنفدراسیون فوتبال آسیا و رعایت مقررات، مسابقات خود را به طور رفت و برگشت برگزار نماید.

از آنجایی که انجام این مهم به دلیل تبعات ناشی از آن، سوءاستفاده‌های تبلیغاتی به واسطه پخش مستقیم بازی‌ها در سطح داخل و خارج از کشور و اثرات مهمی ‌که در بخش ورزشی خواهد داشت اهمیت بسزایی دارد، لذا تقاضا دارد با قبول ریاست شورای عالی مسابقات بین‌المللی که در آن استان برگزار می‌شود ما را مفتخر كرده و کمافی‌السابق از مرحمت‌تان بهره‌مند باشیم.

ضمنا چنانچه موافقت فرمایند معاونت محترم سیاسی و امنیتی استانداری، فرماندار شهر محترم شهرستان، فرماندهی محترم نیروی انتظامی، مدیرکل محترم اداره ورزش و جوانان، ریاست محترم هیات فوتبال استان و رئیس کمیته مسابقات این سازمان با عنوان اعضای شواری عالی و عضو LOC در انجام این مهم همکاری و ما را یاری نمایند.

منبع:همشهري تماشاگر