تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲

همشهری آنلاین: همه ساله مسابقه بین‌المللی طراحی آسمانخراش، با هدف چگونگی سامان‌دهی زندگی انسان در ساختمان‌های عمودی، با رویکرد تکنولوژیک ویژه‌ای به مصالح و سیستم‌‌‌های ساخت و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود.

همه ساله مسابقه بین‌المللی طراحی آسمانخراش، با هدف چگونگی سامان‌دهی زندگی انسان در ساختمان‌های عمودی، با رویکرد تکنولوژیک ویژه‌ای به مصالح و سیستم‌‌‌های ساخت و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود.

همه ساله مسابقه بین‌المللی طراحی آسمانخراش، با هدف چگونگی سامان‌دهی زندگی انسان در ساختمان‌های عمودی، با رویکرد تکنولوژیک ویژه‌ای به مصالح و سیستم‌‌‌های ساخت و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود.

مسابقه‌هایی جهانی با عنوان ایولو (evolo) که از سال 2006 در نیویورک آمریکا آغاز به کار کرده و در حوزه معماری به‌روی پیشرفت‌های فن‌آوری، پایداری و توجه به محیط‌زیست و همچنین طراحی نوآورانه برای قرن 21 و با هدف ترویج و بحث در مورد آوانگاردترین ایده‌های مدارس معماری و آتلیه‌های حرفه‌ای در سراسر جهان متمرکز شده است.

نهمین دوره این مسابقات جهانی که طراحان آن در اواخر تیرماه و ابتدای مرداد 93 (جولای سال 2014) ثبت نام کرده بودند، با استقبال خوبی از 43 کشور و با ارائه 525 طرح مختلف روبه‌رو شد.

در نهایت هیات داوران سه طرح را به عنوان اثرات برگزیده و همچنین 20 طرح را قابل تقدیر دانستند. بعضی از این طرح‌ها شاید جامعیت لازم را برای برنده شدن نداشتند؛ اما صرفا به دلیل رویکرد زیست محیطی‌شان در بین طرح‌های تقدیر شده قرار گرفتند.جوایز مسابقه حاضر به این قرار بوده که به نفر اول 5هزار دلار پول نقد و بهره‌­مندی از حمایت ساخت شرکت v2com، به نفر دوم، 2هزار دلار پول نقد و در نهایت به نفر سوم، هزار دلار پول نقد تعلق بگیرد.

رتبه اول| انطباق با بـوم

یانگ جولی، (yong ju lee) از کشور آمریکا در اين مسابقه شرکت کرده بود که عنوان شیت وی vernacular versatility به معنای تطبیق‌پذیری بومی است.او ایده اصلی خود را از خانه‌‌های قدیمی کره‌ای برداشت کرده است.

این خانه‌های سنتی، هانوک (hanok) نام دارند که با اسکلت چوبی اکسپوز و سقف‌هایی با تایل‌های سفالی قابل شناسایی هستند. لبه منحنی سقف این خانه‌ها می‌تواند مقدار آفتابی که وارد خانه می‌شود را کنترل کند.

یکی دیگر از اصلی‌ترین ویژگی‌های معماری سنتی کره، شاه‌ستون چوبی است که مستقيما به تیر اصلی متصل می‌شود و از بسیاری از اتصالات اضافی در نگه‌داشتن وزن سقف جلوگیری می‌کند. بعدها با گسترش و رشد عرضی، این سیستم برای بناهای یک طبقه هم استفاده می‌شد.

اما امروز با پیشرفت سیستم‌های محاسباتی- نرم‌افزاری می‌توان از این شکل سازه برای مجموعه‌های غول‌پیکر بلندمرتبه‌ای هم استفاده کرد؛ به گونه‌ای که هم پاسخگوی نیازهای روز باشد و هم به چشم انسان غربی زیبا به نظر برسد.

منبع: همشهري معماري