همشهری آنلاین: تاسیس شبکه‌ای تخصصی برای هنر درخواستی قدیمی است که سالهاست از سوی جامعه هنری مطرح می‌شود و این روزها که رئیس رسانه ملی تغییر کرده می‌تواند نورد خوانش دوباره قرار بگیرد.

به گزارش هنرآنلاين؛  جلیل رسولی هنرمند پیشکسوت در مورد ضرورت وجود شبکه تلویزیونی مختص هنرگفت: راه‌اندازی شبکه‌ تلویزیونی ویژه هنر کاری درست و لازم است. اگر چنین شبکه‌ای راه‌اندازی شود باید افراد متخصص در آن فعالیت کنند و خبرنگاران و کار‌شناسان آن هنرمندانی از شاخه‌های مختلف مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، خوشنویسی و... باشند تا بتوانند کار علمی و اثرگذار انجام دهند. چنین کارشناسانی با کار خود می‌توانند نقاط ضعف و قوت هنرمندان را به آن‌ها نشان داده و هنرمندان را به سمت تعالی ببرند. در چنین شبکه‌ای ارائه گزارش هم لازم است اما تاثیرگذاری زیادی ندارد و زمانی اتفاق مثبت در جامعه هنری رخ می‌دهد که کار تحقیقاتی در زمینه هنر انجام شود.

رسولی ادامه داد: در سال‌های اخیر تلویزیون همیشه کار‌ها و نمایشگاه‌های من را به خوبی پوشش داده است و شاید این موضوع به خاطر ویژگی‌های تصویری کار من است که تلویزیون همیشه به دنبال آن بوده، اما در مورد بسیاری از هنرمندان این طور نبوده و جا دارد که در این زمینه بهتر کار شود و هنرمندان و آثارشان در تلویزیون به مردم معرفی شوند. گنج‌هایی در هنر ما نهفته است که باید به وسیله متخصصان رونمایی و بازنگری شود تا همه ببینند که چقدر از نظر هنر ثروتمند هستیم.

محمد سریر رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی معتقد است، در صدا و سیما شبکه‌های مختلفی وجود دارد که این موضوع باید شامل حال هنر و موسیقی نیز شود زیرا با وجود شبکه اختصاصی هنر می‌توانیم راحت‌تر مخاطبان را با هنر آشنا سازیم.

این آهنگساز پیشکسوت گفت: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی مهم‌ترین بخش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است در نتیجه انتظارات برای توجه به بخش فرهنگ و هنر به ویژه موسیقی بیشتر است. رسانه ملی اختصاصی است و رسانه دیگری در این زمینه وجود ندارد و چون عنوان دانشگاه نیز به آن اطلاق می‌شود باید توجه بیشتری به موسیقی داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی در ادامه خاطرنشان کرد: موسیقی در رساندن پیام نقش مهمی دارد و ما می‌توانیم پیام‌های مهم را از طریق این هنر به گوش مخاطبان برسانیم یعنی اینکه اگر بخواهیم پیام‌ها تاثیر واقعی داشته باشند باید به کمک موسیقی و از طریق غیر دستوری پیام‌ها را منتقل کنیم. موسیقی زمینه‌های فکری را فراهم می‌کند زیرا جامعه به خوراک فکری، حسی، ذهنی، نوستالژی و... نیاز دارد.

میرجلال الدین کزازی در پاسخ به این سوال که "به نظر شما چرا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید در کنار تمامی شبکه‌هایی که راه‌اندازی کرده است، شبکه‌ای نیز برای هنر اختصاص دهد"، گفت: پاسخ این پرسش روشن‌تر از آن است که نیازی باشد بر آن درنگ بورزیم. هنگامی که در رسانه‌ای دیداری بخش‌بندی درونی انجام می‌شود، شبکه‌هایی ویژه پدید می‌آید در زمینه‌های گوناگون، می‌سزد که نخستین یا دست‌کم یکی از نخستین شبکه‌ها شبکه فرهنگ و هنر باشد.

او ادامه داد: پاسخ این پرسش که چرا، بدان‌سان که گفته آمد روشن‌تر از آن است که نیاز باشد به فراخی درباره آن سخن بگویم زیرا آن دیگر زمینه‌ها که هر کدام شبکه‌هایی از آن خود دارند، اقتصاد، تندرستی، ورزش و از این گونه، هنگامی کار خود را به شایستگی می‌توانند انجام داد، هنگامی این شبکه‌ها در جامعه کارساز و اثرگذار می‌توانند بود که زمینه فرهنگی بایسته برای آن‌ها از پیش فراهم شده باشد.

یداالله صمدی کارگردان تلویزیون نیز معتقد است که ضرورت شبکه هنر یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که باید پیش از این در رسانه ملی تاسیس می‌شد.

کارگردان مجموعه تلویزیونی "شوق پرواز" در ادامه بیان کرد: اگر چه شبکه‌های مختلف تاکنون تاسیس شده، از شبکه بازار تا شبکه ورزش و غیره اما مهم این است که هنر در تمام این شبکه‌های تلویزیونی باید جایگاه مشخصی داشته باشد.

این کارگردان سینما با اشاره به عدم برنامه‌ریزی شبکه‌ها در تولید برنامه‌های تلویزیونی گفت: وقتی برنامه‌ای منسجم برای ارائه آنچه مردم دوست دارند از رسانه می‌ببینند، وجود نداشته باشد، هنر هم جایگاه مشخصی در ۲۴ ساعت آنتن تلویزیون نخواهد داشت. در حالی که همه ما می‌دانیم بینندگان تلویزیون و یا شبکه هنر جز پر مخاطب‌ترین برنامه‌ها خواهد بود.

مسعود دلخواه کارگردان، بازیگر و استاد دانشگاه  هم درباره اهمیت وجود یک شبکه مستقل ویژه پوشش رویدادهای هنری در میان شبکه‌های رسانه ملی، با بیان اینکه؛ فکر می‌کنم در این سالن‌ها هنر به طور کلی و به ویژه تئاتر در تلویزیون کاملا فراموش شده به خبرنگار هنرآنلاین گفت: البته درست که شبکه چهار هر چند وقت یک‌بار برنامه‌ای با موضوع تئاتر در حد گفت‌وگو با کارگردان‌ها و یا معرفی نمایش‌ها پخش می‌کند اما این یک اتفاق عادی است که نه تنها در شبکه چهار بلکه در باید تمام شبکه‌ها اتفاق بیفتد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه هیچ وسیله‌ای به اندازه رسانه ملی نمی‌تواند بر سطح سلیقه مردم تاثیر بگذارد، افزود: فکر می‌کنم یکی از تحولات مثبتی که مدیر جدید صدا و سیما می‌تواند در رسانه ملی ایجاد کند تاکید بر مقوله فرهنگ و هنر در رسانه ملی برای بالا بردن سطح سلیقه مردم از نظر فرهنگی است.

علی اعطا معمار باسابقه نیز در این باره به هنرآنلاین گفت: باید مسایل مبتلا به شهر و معماری در رسانه‌ها و به خصوص رسانهٔ ملی مطرح شود تا مردم نسبت به اتفاقاتی که کیفیت زندگی‌شان را به خطر می‌اندازد واکنش نشان دهند و این آغاز ایجاد مطالبهٔ عمومی برای داشتن یک شهر با کیفیت که باید از رسانه ملی آغاز شود.

وی افزود: به نظر من رسانهٔ ملی باید با این رویکرد وارد موضوع شود که درخواست کیفیت در حوزهٔ معماری و شهرسازی را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنند. کیفیت نه با ضابطه و قانون درست می‌شود و نه با تبلیغ. پیش از هر چیز باید شهروند، زندگی در محیط مطلوب را حق خود بداند و این امر مستلزم آن است که شناخت مناسبی از موضوع ایجاد شود.