همشهری آنلاین: سازمان زیباسازی شهر تهران با انتشار فراخوان ˝شاهدان شهر˝ از هنرمندان و اساتید دیوارنگاری برای بازپیرایی ۵۰۰ دیوار فرسوده شهر تهران، دعوت به همکاری کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیبا سازی شهرتهران، هادی مظفری معاون فرهنگی و هنرهای شهری این سازمان و رییس شورای سیاست گذاری سومین دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری شاهدان شهر، با اشاره به اینکه یکی از سیاست های اصلی سازمان زیباسازی، آرام‌سازی و روان‌سازی فضای شهر تهران است، گفت: این سازمان از طریق برگزاری دوسالانه دیوارنگاری، بخش قابل توجهی از آثار دیوارنگاری فرسوده شهر تهران با موضوعات ارزشی مانند؛ تصاویر شهدای گرانقدر، آیات، روایات و احادیث را نوسازی و بازپیرایی می‌کند.

مظفری افزود: سازمان زیبا‌سازی برای رسیدن به این هدف، از دو ماه پیش دیوارشماری را درشهر تهران و در بین مناطق 22 گانه آغاز کرد. به این منظور شرایط انتخاب دیوار با در نظر گرفتن فرسودگی، طی بخش‌نامه ای به مناطق ابلاغ شد و مناطق 22 گانه، 500 دیوار نیازمند به باز پیرایی را شناسایی و به دبیرخانه دوسالانه معرفی کرده‌اند.

به گفته رییس شورای سیاست گذاری سومین دوسالانه دیوارنگاری، سازمان برای رسیدن به این هدف قصد ندارد رنگ، طرح و نقش را به شهر اضافه کند، بلکه به جای تولید و خلق اثر تازه، دیوارنگاری‌هایی که قبلا اکران و به مرور زمان دچار کهنگی و آسیب دیدگی شده‌اند را نوسازی می‌کند.

وی در ادامه، گفت: دوسالانه دیوارنگاری از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول آن "مسابقه" است که هنرمندان می‌توانند برای شرکت در آن، به سایت سازمان مراجعه و دیوار مورد نظر خود را در یکی از مناطق تهران انتخاب کنند و پس از تایید ثبت نام و رزرو دیوار، طراحی خود را به دبیرخانه دوسالانه ارسال کنند. بخش دوم این فراخوان "پژوهش" است. پژوهشگران، اساتید و دانشجویان می‌توانند با موضوعاتی که در حوزه‌هایی با هدف ارتقای علمی و هنری بخش‌های مد نظر مسابقه است، شرکت کنند. بخش سوم دوسالانه "نمایشگاهی" است که به مروری بر آثار دیوارنگاری شهری اختصاص دارد. این نمایشگاه با هدف مستندسازی، آشنایی و بهره‌گیری از تجربیات هنرمندان در حوزه دیوارنگاری‌های دفاع مقدس بر پا می‌شود. هنرمندان علاقه‌مند به شرکت در این نمایشگاه می‌توانند اسناد و تصاویر دیوارنگاری‌هایی که از سال 57 تاکنون در سراسر کشور اجرا شده را به دبیرخانه دوسالانه ارسال کنند.

وی افزود: سازمان زیباسازی شهر تهران قصد دارد فضای خلق آثار هنری به ویژه هنر نقاشی با موضوعات ارزشی را به عنوان پروژه کاری جدی در اختیار اساتید، دانشجویان و هنرمندان قرار دهد.

مظفری با تاکید بر اینکه سازمان زیباسازی علاوه بر خلق آثار تازه، نوسازی و زیباسازی شهر، به اقتصاد هنر هم توجه ویژه دارد، گفت: در این پروژه تعداد زیادی از هنرمندان در بخش‌های مختلف طراحی، نظارت و اجرا به صورت تیمی باهم همکاری می‌کنند که به تبع آن اقتصاد هنر هم فعال و پویا می‌شود.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان با بیان اینکه نقاشی‌های دیواری شهر تهران دوره زمانی خاصی در فضای شهری دارند، گفت: هر اثری در دوره‌ای خلق شده و به مرور زمان و تحت تاثیر شرایط جوی آسیب می‌بیند. سازمان زیباسازی نه تنها نسبت به وقوع چنین اتفاقی بی‌تفاوت نیست، بلکه علاوه بر نوسازی و مرمت آن، طرح‌های تازه‌تر و نوتر با همان موضوع قبلی را اجرا می‌کند.

رییس شورای سیاست‌گذاری دوسالانه دیوارنگاری، با اشاره به اینکه یکی از بخش‌هایی که در این حوزه قرار گرفته، پرداختن به آیات و جملات قرانی، احادیث نبوی و اهل بیت است، گفت: سازمان زیباسازی برای این بخش به سراغ موزه‌ها رفته و آثار اساتید بزرگ خوشنویسی و نگارگری را مورد مطالعه قرار داده است،

وی ادامه داد: پس از برگزاری این دوسالانه علاوه بر اینکه فضای شهر تهران قدری معنوی‌تر و روحانی‌تر می‌شود، شهروندان می‌توانند آثار فاخر هنری را هم بر در و دیوار شهر ببینند، آثاری که از موزه‌ها و کتاب‌ها و تالیفات این حوزه خارج شده و تزیین‌کننده و نقش آفرین در و دیوار شهر است.

مظفری با اشاره به جوایز در نظر گرفته شده برای نفرات برگزیده بخش‌های مختلف این دوسالانه، گفت: به سه نفر برگزیده بخش شاهدان شهر،علاوه بر تندیس دوسالانه و دیپلم افتخار به ترتیب، مبلغ 100 میلیون ریال،  70 میلیون ریال ، 50 میلیون ریال اهدا می‌شود. همچنین به سه نفر اول بخش پژوهش نیز، علاوه بر تندیس دوسالانه و دیپلم افتخار به ترتیب، 70 میلیون ریال، 50 میلیون ریال ، 30 میلیون ریال اختصاص داده شده است. به گفته مظفری، به 10 رساله (دکترا) و پایان نامه (ارشد و کارشناسی) منتخب با موضوعات سومین دوسالانه جوایزی نیز اهدا می‌شود.

گفتنی است آیدین آغداشلو، محمد کاظم حسنوند، حبیب‌ا... صادقی، اصغر کفشچیان، غلامعلی طاهری، محمد صادق مرکبی و احمد خلیلی سومین دوسالانه دیوارنگاری شاهدان شهر را داوری می کند.