تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸

وجود اپراتورهای مختلف در پایتخت و همـچـنین ISP‌های مختلف در تهران باعث شده است که در حال حاضر پایتخت شهری با آلودگی بصری بالا قلمداد شود.

تمايل اپراتورها و ISP‌ها به توسعه فعاليت در تهران و كلانشهرها و شهرهاي بزرگ باعث شده است كه تعداد سازه‌ها‌ي فولادي بر فراز شهرها افزايش يابد و اين امر موجب واكنش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، شوراي شهر و مديريت شهري تهران شده است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به مصوبه ساماندهي دكل‌هاي مخابراتي در تهران كه به‌تازگي به تصويب شوراي شهر رسيده است، گفت: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با همكاري شهرداري تهران شركتي را براي ساماندهي اپراتور‌هاي مخابراتي تشكيل داده است. در واقع، شهرداري تهران يكي از اركان اجراي طرح ساماندهي دكل‌هاست.

محمود واعظي با تأكيد بر لزوم كاهش تعداد دكل‌هاي مخابراتي در تهران و ساير شهرهاي كشور بيان كرد: متأسفانه در گذشته هر يك از اپراتور‌هاي مخابراتي در هر مكاني كه مناسب مي‌ديدند دكل مي‌زدند. واعظي گفت: ما درصدد هستيم تا تمامي دكل‌ها را به هم نزديك كرده و در قالب يك شركت ساماندهي كنيم. به گفته وزير، ارتباط شهرداري تهران با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين زمينه بسيار نزديك و فراتر از تفاهمنامه‌هاست.

بازنگري مصوبه شوراي شهر

به‌منظور ساماندهي دكل‌هاي پايتخت و همچنين جلوگيري از فعاليت‌ گسترده اپراتورها، در سال 91لايحه‌اي از سوي شركت ارتباطات شهر به شوراي شهر ارسال شد كه اين لايحه در سال 92در شوراي شهر به تصويب رسيد. براساس اين مصوبه مالكان خصوصي كه اجازه نصب دكل بر فراز ساختمان‌هايشان را داده‌اند، علاوه بر كسب مجوزهاي قانوني از سوي شهرداري مي‌بايست عوارض مربوط به نصب دكل را به‌عنوان فرايندي ساختماني پرداخت كنند. رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت شوراي اسلامي شهر تهران اما با اشاره به ساماندهي دكل‌هاي پايتخت پس از ابلاغ مصوبه شوراي شهر از بازنگري در اين مصوبه در حال حاضر در شوراي شهر تهران خبر داد. وي درخصوص ساماندهي دكل‌هاي مخابراتي در تهران گفت: شورا منتظر است دستورالعمل استانداردسازي دكل‌ها توسط شركت ارتباطات شهر بازنگري شود. حافظي با بيان اينكه اين لايحه به صحن شورا تقديم خواهد شد، گفت: اميدواريم بعد از بررسي، اين طرح به تصويب برسد و درنهايت ابلاغ شود.

كارگروهي براي ساماندهي دكل‌ها

از سال 72كه اپراتورهاي تلفن همراه فعاليتشان را در كشور آغاز كردند، به‌منظور توسعه فعاليت‌هايشان، اقدام به نصب دكل در مناطق مختلف شهر تهران كردند. در واقع اين اقدام به‌منظور توسعه خدمات رساني به شهروندان پايتخت بود. اما با افزايش تعداد اپراتورها و بي‌توجهي آنها به ايجاد يك فضاي مشاركتي، تعداد دكل‌هاي پايتخت هر روز بيشتر شد و در حدود 20سال از آغاز فعاليت اپراتورهاي مخابراتي، شهر تهران ميزبان 9هزار و 500دكل شده است. سيد عليرضا سيداردوبادي، مديرعامل شركت ارتباطات شهر از فعاليت كارگروهي به‌منظور رفع اين مشكل خبر داد. وي از امضاي تفاهمنامه‌اي با سازمان‌ها و نهادهاي خارج از شهرداري به‌منظور جلوگيري از نصب دكل بيشتر در تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر همكاري بسيار خوبي با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات صورت گرفته است و اميدواريم با اجراي مصوبه شوراي شهر ، هر چه زودتر وضعيت دكل‌هاي پايتخت را ساماندهي كنيم. وي افزود: متأسفانه شركت‌هاي خدمات‌دهنده از امكانات زيرساختي كه در شهر تهران در قالب فيبرهاي نوري است استقبال نمي‌كنند.

مشكل نقل و انتقال براي ساختمان‌هاي داراي دكل

مديرعامل شركت ارتباطات شهر تصريح كرد: تمامي ساختمان‌هايي كه بر فرازشان دكل نصب شده است علاوه بر تهيه مجوز از شركت ارتباطات سيار مي‌بايست عوارض آن‌را پرداخت كنند. سيداردوبادي ادامه داد: ساختمان‌هايي كه دكل بر فرازشان نصب شده است، چون فعاليت‌ عمراني مازاد بر پايان كار دارند، هنگام نقل‌وانتقال، دچار مشكل خواهند شد. مسلما براساس قوانين شهرسازي اين ساختمان‌ها در ابتدا بايد رفع خلاف كنند تا امكان نقل و انتقال پيدا كنند. به گفته سيداردوبادي اگر ساختمان‌هايي كه دكل برفرازشان نصب شده است، درخواست مفاصاحساب بدهند، به آنها مفاصاحساب از سوي شهرداري تهران ارائه نخواهد شد.