به گزارش ايرنا، معصومه ابتکار، معاون رییسجمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه کاهش آلودگی هوا را برنامهاي پیچیده و چند وجهی دانست و «اصلاح کیفیت سوخت، «توزيع سوخت با استاندارد یورو 4 در برخی کلانشهرها» و «رعایت استاندارد در تولید خودروها» را گامهای اولیه دولت براي كاهش آلودگي هوا دانست و تصريح كرد: یکی از ابعاد مهم برنامه كاهش آلودگي هوا، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و معاینه فنی خودروها است.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه 16 دستگاه اجرایی کشور، در پیشگیری از آلودگی هوا مسئولیت دارند، آلودگی هوا را مهمترین مشکل محیط زیست دانست و گفت: سال 1379 برنامه کاهش آلودگی هوا برای تهران، کلانشهرها و همه شهرهای کشور مطرح شد که اگر به طور دقیق و مستمر این برنامهها اجرا میشد، تا حدود 10 سال باید منجر به نتیجه میشد.
ابتكار افزود: متاسفانه از سال 1384 برنامه کاهش آلودگی هوا متوقف و از سوی دولت به طور جدی دنبال نشد. ادامه برنامه کاهش آلودگی هوا، مجدد از سال 1392 در ادامه همین برنامه اما با برنامهها و رویکرد جدید شروع شده و کارگروه ملی و استانی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ شکل گرفته است که نقش مهمی در اجرای مناسبات و اجرای این برنامهها دارند.
وي همچنين با بیان اینکه صاحبان خودرو در مقابل سلامت مردم متعهد و مسئول هستند، گفت: معاینه فنی مساله مهمی است که در شهرهای بزرگ باید جدی گرفته شود. سازمان محیط زیست پیشنهاد داده است در لایحه کاهش آلودگی هوا زمان معاینه فنی خودروها از 5 سال به 3 سال کاهش یابد که منتظر تصویب مجلس هستیم، اما همکاری و مشارکت شهروندان در این زمینه بسیار حایز اهمیت است.
ابتکار اظهار کرد: مساله دیگر در زمینه آلودگی هوا بحث موتورخانهها در شهرهای بزرگ است، در کلانشهرها صدها هزار واحد مسکونی وجود دارد که دارای سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی هستند و از سوخت فسیلی نیز استفاده میکنند. اگر موتورخانهها به طور مرتب تنظیم نشوند قطعاً مصرف زیاد سوخت فسیلی موجب تولید گازهای گلخانهای میشود که گرم شدن هوا و آلودگی را به همراه دارد.