رئیس شورای شهر تهران از ایجاد بسترهای لازم برای شکل‌گیری فرهنگ پاسداشت از میراث زیست‌محیطی تهران خبر داد و گفت: دانش‌آموزان باید بیاموزند محیط‌زیست را که شامل هوا، آب، خاک و... است، حفظ کنند تا خود و خانواده‌شان سالم بمانند.

مهدي چمران در آيين تجديد پيمان طرح همياران محيط‌زيست (ويژه كودكان و نوجوانان) با مديريت شهري كه با حضور رحمت‌الله حافظي رئيس كميسيون محيط‌زيست شوراي شهر تهران و محمدعلي شاعري رئيس ستاد محيط‌زيست شهرداري سخن مي‌گفت، با تأكيد بر اينكه فرهنگ يك روزه ايجاد نمي‌شود، گفت: فرهنگ بايد در طول زمان براي دانش‌آموزان شكل گيرد.
رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين مراسم با تمجيد از برگزاري چنين مراسمي گفت: شما دانش‌آموزان بايد ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي خودتان را باور كنيد.

وي خطاب به دانش‌آموزان گفت: ورود شما به محيط‌زيست بسيار اثرگذار است و شما بهترين افرادي هستيد كه مي‌توانيد به‌عنوان هميار محيط‌زيست به پاكيزگي و زيبايي شهر كمك كنيد.حافظي با بيان اينكه يك بخش از آلودگي هواي شهر تهران ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون است، تصريح كرد: به‌طور مثال دانش‌آموزان مي‌توانند با تذكر به خانواده‌هاي خود درخصوص تعمير و نگهداشت موتورخانه منزلشان، بخشي از آلودگي هوا را با چنين اقداماتي كنترل كنند.وي در پايان با تأكيد بر نقش دانش‌آموزان در حفظ محيط‌زيست گفت: نقش خودتان را باور داشته و سلامتي خود را از خانواده و جامعه مطالبه كنيد.

  • آموزش زيست‌محيطي 88 مدرسه تهران

رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهر تهران از آموزش محيط‌زيستي در 88مدرسه شهر تهران به دانش‌آموزان خبر داد و گفت: سهم اعظم خسارات وارده به محيط‌زيست كلانشهر تهران ناشي از رفتارهاي نادرست زيست‌محيطي در جامعه شهروندي است.

محمدعلي شاعري گفت: سهم اعظم خسارات وارده در محيط‌زيست كلانشهر تهران ناشي از رفتارهاي نادرست زيست‌محيطي در جامعه شهروندي است و قطعا بدون ايجاد بسترها و پايه‌هاي فرهنگي محكم و بنيادين هرگونه اقدام در جهت بهبود وضعيت محيط‌زيست كلانشهر تهران موقتي و در بسياري از موارد بي‌اثر خواهد بود، از اين‌رو انتقال مفاهيم آموزشي به‌صورت دقيق، علمي و به‌روز و براساس نياز جامعه امري ضروري است.

به گفته شاعري، مهم‌ترين اولويت‌هاي كلانشهر تهران در حوزه محيط‌زيست، مديريت آلودگي هوا، ‌مديريت آلودگي آب و كاهش توليد فاضلاب، مديريت و كاهش توليد پسماند و مديريت آلودگي خاك، ‌مديريت مصرف آب، مديريت مصرف انرژي، حفاظت از تنوع زيستي و گسترش فضاي سبز است.

وي در ادامه با بيان اينكه با برگزاري آيين تجديد پيمان همياران محيط‌زيست شهري با مديريت شهري، اجراي اين طرح را در 2فاز آغاز مي‌كنيم، گفت: فاز اول طرح همياران محيط‌زيست شهري ويژه كودكان و نوجوانان، با مجري‌گري هسته مركزي همياران محيط‌زيست شهري و در فاز دوم طرح همياران با گروه مخاطب بزرگسال در سطح مناطق 22گانه اجرا مي‌شود.

  • دانش‌آموزان بايد محيط‌بان افتخاري براي شهر تهران باشند

شاعري با تأكيد بر اينكه اولويت شهرداري تهران به دستور شهردار تهران، بهبود رفتارهاي محيط‌زيستي و مشاركت شهروندان در اداره شهر است، گفت: دانش‌آموزان بايد محيط‌بان افتخاري براي شهر تهران باشند.رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهر تهران با اشاره به اجراي طرح همياران محيط‌زيست شهري ويژه كودكان و نوجوانان اظهار داشت: انتخاب مدارس توسط مناطق 22گانه و تشكيل يگان‌هاي دانش‌آموزي با محوريت‌ هواي پاك و مديريت مصرف انرژي، ‌آب پاك و هميشگي، زمين پاك با مديريت پسماند، حفظ محيط طبيعي و فضاي سبز است.

شاعري با اشاره به اينكه در 88مدرسه شهر تهران به دانش‌آموزان آموزش‌هاي محيط‌زيستي داده مي‌شود، گفت: تا پايان امسال 10هزار نفر هميار محيط‌زيست را در كارگروه‌هاي تخصصي ساماندهي مي‌كنيم و مدرسه به مدرسه به دانش‌آموزان آموزش مي‌دهيم.