يك عضو كميسيون انرژي مجلس از گزارش نهادهاي نظارتي به مجلس در مورد واردات بنزينهاي غيراستاندارد در فاصله خرداد تا آبانماه امسال خبر داد. مسعود مير كاظمي در گفتوگو با مهر گفت: بنزينهاي وارداتي تا تيرماه نهتنها داراي استانداردهاي يورو 4 نبودند بلكه استانداردهاي يورو 2را هم نداشتند. به گفته او، افزودنيهاي فلزي موجود در بنزينهاي وارداتي براي خودروها بسيار مخرب هستند، حتي اجازه توزيع اين نوع بنزينها را در كشورهاي اروپايي نميدهند.
اما علي مروي، رئيس كميسيون انرژي مجلس پيش از اين اعلام كرده بود كه براساس مستندهاي ارائه شده از سوي سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محيطزيست، بنزين وارداتي يورو 4 است و كيفيت بالايي دارد. وي با اشاره به نشست مشترك اين كميسيون با مسئولان استاندارد و محيطزيست و ديوان محاسبات درباره كيفيت بنزين وارداتي و بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص از بنزين وارداتي، گفت:
در گزارشهاي اوليه اين موضوع كه بنزين وارداتي يورو 4 است مورد تأييد قرار گرفته و تنها در يك تست درصد كمي آلودگي بوده كه قابل اغماض است. به گفته مروي، كارگروهي مشترك از واحدهاي نظارتي و مجلس تشكيل شود تا اسناد واردات را در مبدا و مقصد بررسي كنند تا درباره كيفيت بنزين به اطمينان برسيم. اما ميركاظمي، وزير اسبق نفت اين اظهارنظر را يك نظر شخصي تلقي كرد و اذعان داشت: نظر رسمي كميسيون مبني بر دارانبودن استانداردهاي لازم در بنزينهاي وارداتي پيش از اين اعلام شده بود.
همزمان سخنگوي كميسيون اصل۹۰ مجلس در گفتوگو با تسنيم اعلام كرد: اگر وزارت نفت و سازمان محيطزيست اسنادي مبني بر عدماستفاده از فلزات ممنوعه در بنزين وارداتي دارند، ارائه دهند. حسين آذين گفت: در گزارش قائممقام سابق شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي آمده است كه نمونه بنزينهاي توزيع شده در شهر تهران در تاريخ چهارم آبانماه نشان ميدهد كه در برخي محمولهها بنزين وارداتي حاوي مواد ممنوعه ام.ام.تي است.