پلیس به‌دنبال ردی از ۲ موتورسوار نقابدار است که روی مدیر بیمارستانی در تهران اسید پاشیدند و گریختند.

تحقيقات در اين‌باره در شرايطي آغاز شد كه وضعيت عمومي قرباني اين حادثه خوب گزارش شده و چشم آسيب‌ديده وي ساعتي بعد از حادثه با موفقيت جراحي شد. اما اين حادثه چگونه رخ داد؟ساعت20:30 شنبه‌شب را نشان مي‌داد كه دكتر سيامند انوري، مدير بيمارستان ضيائيان بعد از پايان كارش به سمت منزل حركت كرد.

خانه دكتر در حوالي ده ونك قرار دارد. او در كوچه‌اي نزديك خانه خودرويش را پارك كرد و با همسرش تماس گرفت و مشغول صحبت با او بود كه ناگهان يك موتورسيكلت كه 2جوان نقابدار سوارش بودند، جلوي او متوقف شد. يكي از موتورسواران بدون آنكه چيزي بگويد ظرف پلاستيكي را به سمت دكتر گرفت و محتوياتش را روي صورت او پاشيد. همه‌‌چيز در يك لحظه اتفاق افتاد و دكتر انوري سوزش شديدي را روي صورتش حس كرد. مردان موتورسوار او را قرباني اسيدپاشي كرده بودند. همان موقع بود كه 2مرد نقابدار از همان راهي كه آمده بودند فرار كردند و دكتر كه از درد به‌خودش مي‌پيچيد، نتوانست آنها را شناسايي كند.

  • اولين اقدام

مرد مجروح لحظات سختي را مي‌گذراند. هرچند مقدار اسيد كم بود اما چشمان او به‌شدت مي‌سوخت. دكتر مي‌دانست در چنين مواقعي بايد چه كار كند. او در همان وضعيت با يكي از دوستانش تماس گرفت و درخواست كمك كرد و همزمان صورتش را با مقداري آب كه در خودرويش داشت، شست‌وشو داد.

چند رهگذر كه اين صحنه را ديده بودند نيز به كمك دكتر رفتند و سرانجام وي را به بيمارستان منتقل كردند و تلاش‌ها براي مداوايش آغاز شد. مرد مجروح كه خودش بارها بيماران را در بيمارستان بستري كرده بود، اين بار خودش تحت درمان قرار گرفت. مرد نقابدار اسيد را از سمت چپ روي او پاشيده و همين موضوع باعث شده بود چشم چپ وي آسيب بيشتري ببيند. هرچند چشم راست وي نيز صدمه ديده بود اما بينايي چشم چپ در معرض خطر بود. به همين دليل وي به بيمارستان فارابي منتقل شد تا درمان چشم وي به‌صورت تخصصي در آنجا ادامه يابد.

  • آغاز تحقيقات

به‌دنبال اين حادثه حسين‌پور، بازپرس جنايي پايتخت در جريان اسيدپاشي قرار گرفت و همراه گروهي از مأموران اداره شانزدهم پليس آگاهي راهي بيمارستان فارابي شد. حساسيت اين ماجرا سبب شد سرهنگ عباسعلي محمديان، رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ نيز خودش را به بيمارستان برساند. هرچند دكتر انوري درد داشت اما در همان شرايط خلاصه‌اي از آنچه را كه اتفاق افتاده بود، بازگو كرد. او گفت: «وقتي از خيابان داخل كوچه نزديك خانه‌مان پيچيدم احساس كردم يك موتورسيكلت تعقيبم مي‌كند. با اين حال به مسيرم ادامه دادم و كمي جلوتر خودرو را پارك كردم.

همان زمان با همسرم تماس گرفتم تا وسايل مورد نياز خانه را تهيه كنم كه همان موتورسيكلتي كه در تعقيبم بود، به من رسيد و ترك‌نشين آن به طرفم اسيد پاشيد. هوا تاريك بود و از طرفي آنها كلاه كاسكت داشتند و نتوانستم شناسايي‌شان كنم.»
در چنين شرايطي بازپرس حسين‌پور دستور داد كه كارآگاهان آگاهي به‌طور ويژه درباره اين حادثه تحقيق كنند. مأموران ابتدا گمان مي‌كردند مايعي كه در اين حادثه از آن استفاده شده جوهر نمك است اما نمونه‌برداري از بقاياي آن نشان داد آن مايع اسيدسولفوريك رقيق شده است. از سويي بازبيني تصاوير ضبط شده توسط دوربين‌هاي مداربسته‌اي كه در حوالي محل حادثه نصب شده بود و دوربين‌هاي ترافيكي سطح شهر در دستور كار كارآگاهان قرار گرفت.

  • فرضيه‌هاي اسيدپاشي

در اين بين فرضيه‌هاي متعددي براي اسيدپاشي به مدير بيمارستان ضيائيان مطرح شد و مورد بررسي قرار گرفت. هرچند مهم‌ترين فرضيه انتقام‌جويي است اما براساس يكي از فرضيه‌ها مسائل شغلي باعث وقوع اين حادثه شده است. اين فرضيه وقتي تقويت شده كه تحقيقات پليس نشان داد مدتي قبل نيز معاون دكتر انوري طعمه اسيدپاشي قرار گرفته است. در اين اسيدپاشي نافرجام نيز 2نفر تلاش كردند تا روي معاون مدير بيمارستان اسيد بپاشند اما در اجراي نقشه‌شان ناكام ماندند. هرچند هم‌اكنون اين فرضيه از ساير فرضيه‌ها قوي‌تر است اما كارآگاهان سرگرم بررسي انگيزه‌هاي شخصي نيز هستند.

  • آخرين وضعيت قرباني

در شرايطي كه تجسس‌هاي افسران آگاهي براي شناسايي عاملان اين اسيدپاشي همچنان ادامه دارد، چشم چپ دكتر انوري بامداد ديروز در بيمارستان فارابي تحت عمل جراحي قرار گرفت. هرچند هنوز ميزان دقيق آسيب وارده به چشم دكتر مشخص نيست اما تيم پزشكي اعلام كرده‌اند خطر نابينايي رفع شده و شست‌وشوي اوليه‌اي كه توسط خود قرباني انجام شده، در كاهش ميزان آسيب مؤثر بود. در همين حال پوست صورت و پيشاني دكتر نيز تاحدودي آسيب ديده كه مراحل درمان اين بافت‌ها نيز آغاز شده است.

  • وزير بهداشت در بيمارستان فارابي

به‌دنبال اين حادثه صبح ديروز دكتر هاشمي وزير بهداشت، با حضور در بيمارستان فارابي، از دكتر انوري عيادت كرد. وزير بهداشت گفت: علت اين حادثه را پليس تهران بايد پيگيري و اعلام كند اما آنچه مهم است بايد اطلاع‌رساني به‌صورتي صحيح انجام شود تا نگراني ايجاد نكند.