در اجراي اين طرح تفاهمنامه همكاري ميان سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران و اداره كل آموزش و پرورش تهران به امضا رسيده است. در همين خصوص نشست تشريحي و عملياتي شدن اين طرح با حضور مديران سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران و آموزش و پرورش شهر تهران ازجمله مديركل آموزش و پرورش شهر تهران و مديران ادارات مناطق 19گانه آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
در اين جلسه احمد صادقي، رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، با اشاره به جايگاه مديريت بحران در كشور و شهر تهران و ضرورت اجراي طرحهاي مختلف آموزشي براي شهروندان گفت: يكي از مشكلات توجه صرف به اقدامات بعد از وقوع حادثه است و كمتر به ابعاد قبل از حادثه شامل پيشگيري و كاهش خطرپذيري و ريسك توجه ميشود.
وي افزود: امروزه رويكرد جهاني در مواجهه با مخاطره زلزله، توجه همزمان به مقاومسازي ابنيه و آموزش عمومي است و نقش شهروندان در مراحل پيشگيري و آمادگي پررنگ است. رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت: از همين رو در پويش (كمپين) جهاني تاب آوري شهري كه تهران نيز به عضويت آن درآمده است عمدتا به مقوله فرهنگسازي و مديريت ريسك و مديريت جامعه محور پرداخته شده است.
صادقي تصريح كرد: طرح مدرسه آماده نيز همسو با اين حركت جهاني است و مشخصات يك مدرسه آماده در آن پيشبيني شده است. البته تحقق طرح مدرسه آماده نيازمند مشاركت فعال تمامي نهادها و تشكيلات اجرايي است و به عزم ملي نياز دارد تا آنكه از مدارسي آماده در برابر مخاطرات برخوردار باشيم.وي ضمن قدرداني از استقبال آموزش و پرورش از اين طرح گفت: طبق يك برنامه عملياتي زمانبندي و كارشناسي شده مراحل پيشبيني شده در اين طرح به اجرا درميآيد.
در ادامه جلسه اسفنديار چاربند، مديركل آموزش و پرورش شهر تهران، با اشاره به موفقيت آميز بودن جشنواره شهر آماده در حساسسازي شهروندان گفت: طرح مدرسه آماده در دنيا مطرح است و به آن پرداخته شده، بنابراين آموزش و پرورش نيز در اين چارچوب عمل ميكند و پيشقدمي شهرداري تهران در اجراي اين طرح قابل تقدير است. بايد به سرعت در ايمنسازي مدارس گام برداريم. متأسفانه فرهنگ پيشگيري و ضرورت آن در جامعه مغفول مانده است.
وي با اشاره به اينكه تهران ازجمله شهرهاي زلزله خيز منطقه و جهان است، گفت: مدارس از مراكز تجمع انساني به شمار ميآيند. در 4000مدرسه تهران يك ميليون و صد هزار دانشآموز و 70هزار نفر پرسنل هر روزه گردهم ميآيند. اگر در زمان فعالبودن مدارس حادثهاي رخ دهد ابعاد تلفات جاني و خسارت مالي آن فاجعه بار است. وي با اشاره به اهميت برگزاري مانورهاي آمادگي گفت: اين مانورها نمايش نيست بلكه تمرين و ايجاد آمادگي است و آموزش و پرورش براي مشاركت در اين مانورها اهميت دوچندان قائل است.
وي تأكيد كرد: فرهنگسازي، نقش مؤثري در ايجاد زيرساختها و آمادگي دارد و مدارس بايد پرچمدار شهر امن در تهران شناخته شوند. در ادامه حيدر كلهري، معاون آموزش و مشاركتهاي مردمي سازمان، به تشريح ابعاد اين طرح پرداخت.وي گفت: مدرسه آماده مدرسهاي است كه مخاطرات آن به حداقل رسيده، توان مقابله با حوادث را دارد و هنگام حادثه تلفات و خسارات آن ناچيز است.