همشهری‌آنلاین: پروفسور استیون گرینبلت، نظریه پرداز برجسته جهان، در نطق اصلی همایش بین‌المللی مطالعات شکسپیر با ابراز شعف از اینکه توانسته است از ایران و تمدن کهن آن دیدن کند، گفت: من هرگز فکر نمی‌کردم که شکسپیر قالیچه جادوییم شود تا به سرزمینی که همواره آرزوی دیدنش را داشتم سفر کنم.

پروفسور گرینبلت با ابراز ارادت صمیمانه نسبت به مردم و کشور ایران گفت: من از جوانی وقتی که نقش‌ها و معماری فاخر آثار باستانی ایران از جمله پرسپولیس را می‌دیدم، همواره آرزو داشتم روزی مردم کشوری را ببینم که سازنده این هنرهای بدیع هستند و بسیار مسرورم که شکسپیر این مسیر را برایم هموار ساخت.

وی که برنده جایزه پولیتزر و استاد دانشگاه هاروارد است، به دعوت گروه انگلیسی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه تهران به ایران سفر کرده است و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت در سالن خلیج فارس دانشکده زبان‌های دانشگاه تهران در این همایش دو روزه سخنرانی کرد.

همچنین در این مراسم دکتر حسین الهی قمشه‌ای نیز به ایراد سخنرانی و بررسی برخی مفاهیم مشترک انسانی در آثار نویسنده نامدار انگلیسی ویلیام شکسپیر و نویسندگار بزرگ ایرانی از جمله حافظ، مولوی و سعدی پرداخت.

همایش بین‌المللی مطالعات شکسپیر به همت اسماعیل سلامی و مریم بیاد، دو استاد دانشگاه تهران، در روزهای 5 و 6 آذرماه در دانشکده ادبیات و زبان‌های دانشگاه تهران برگزار شد.

این همایش ادبی که با حضور گسترده نویسندگان ایرانی و بین‌الملل برگزار شد، به بررسی جوانب مختلف آثار شکسپیر از جمله تاثیرات ادبیات شرق بر شکسپیر، شکسپیر در ایران، شکسپیر و عرفان اسلامی ایران، اقتباس‌های آثار شکسپیر، شکسپیر در فرهنگ عام و همچنین تفکر انتقادی شکسپیر پرداخت.

پروفسور مارک برنت استاد دانشگاه کواینز نیز به بررسی فیلم تردید، اقتباس ایرانی هملت، به کارگردانی واروژ کریم مسیحی سخنرانی کرد.