همشهری آنلاین: نمایش «بازی بی‌کلام ۱ و ۲» نوشته ساموئل بکت با کارگردانی و بازی مشترک علیرضا ‌کی‌منش و علی‌اکبر علیزاد که با تاکید روی حرکت، فرم و ریتم شکل گرفته اجرای خود را از ۱۳ آذرماه آغاز کرده است.

به گزارش مهر؛ علیرضا کی‌منش یکی از کارگردان های این اثر نمایشی  گفت: نمایش «بازی بی کلام 1 و 2» از نوشته‌های ساموئل بکت است و اولین تجربه کارگردانی مشترک من و علی‌اکبر علیزاد به حساب می آید. این نمایش اجرای خود را از پنجشنبه 13 آذرماه در سالن تاز تاسیس «موج نو» آغاز کرده است.

وی افزود: این اثر در واقع دو نمایشنامه بی کلام ساموئل بکت است که اولین پانتومیمی برای یک بازیگر و دومی برای دو بازیگر نوشته شده است. این دو نمایش کلا بدون دیالوگ بوده و برای حرکت و اجرای فرمی طراحی شده اند. این نمایش در ادامه سری کارهای من و علیزاد روی آثار بکت به صحنه می رود چون ما پیش از این در گروه «تئاتر 84» هشت نمایشنامه کوتاه و نمایشنامه بلند «در انتظار گودو» را به صحنه برده ایم.

کی‌منش درباره شیوه اجرایی و داستان این نمایش توضیح داد: در این نمایش بیشتر از قصه تاکید روی ژست، حرکت، فرم و ریتم است و مثل همه آثار ساموئل بکت داستان خطی واحدی وجود ندارد بنابراین راه برای تفسیرهای گوناگون از اثر باز است. در «بازی بی‌کلام 1» داستان آدمی روایت می شود که انگار بازیچه شده است به این ترتیب که در تمام طول نمایش او می خواهد بطری آبی را بگیرد اما نمی تواند و در نهایت هم که بطری آب را به او می دهند این فرد دیگر رغبتی برای آب خوردن ندارد.

وی ادامه داد: در داستان دوم شاهد حضور دو آدم در یک گونی هستیم که بعد از مدتی سر گونی ها باز شده و با ضریه چوبی آنها از گونی بیرون می آیند و شروع به انجام دادن برخی از کارها مثل خوردن هویج، ورزش کردن، دعا کردن و ... می کنند و بعد از اینکه کارشان تمام شد گونی را جلوتر می آورند و باز دوباره همان روند قبلی تکرار می شود.

این بازیگر تئاتر درباره موسیقی این نمایش عنوان کرد: یکی از ویژگی هایی که کار دارد طراحی صدا و موزیکی است که کاوه ستاری برای این نمایش انجام داده چون همه جزء به جزء رفتارها و حرکت‌ها با موسیقی هماهنگ شده است.

کی‌منش درباره اجرای این نمایش در سالن «موج نو» بیان کرد: در واقع ما اصرار داشتیم تا در سالنی دور از مرکز شهر نمایش را به صحنه ببریم چون معمولا  تئاترها متمرکز در مرکز شهر هستند و ما عملا واکنش های بسیاری از مناطق مختلف را از دست می دهیم بنابراین تصمیم گرفتیم نمایش را در سالن تازه تاسیس «موج نو» که در خیابان میرداماد واقع است به صحنه ببریم.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: این سالن با وجود تازه کاری مخاطبان خودش را پیدا کرده است. قبل از اجرای نمایش ما در این سالن نمایش «باغ وحش شیشه ای» اجرا می شد و هر شب تالار پر از تماشاگر بود چون اگر کار خوب باشد و مخاطب آن را بپسندد می تواند موفق شده و تماشاگرش را پیدا کند. 

علی اکبر علیزاد و علیرضا کی‌منش هشت سال است که در «گروه تئاتر 84» به عنوان کارگردان و بازیگر با یکدیگر فعالیت می‌کنند. در طی این سال‌ها هشت نمایش کوتاه از ساموئل بکت را در کشورهای ایران، انگلستان، رومانی و هلند روی صحنه برده‌اند.

نمایش «بازی بی‌کلام 1و 2» نهمین کار مشترک این دو هنرمند بر روی آثار بکت است. این نمایش‌ها در اصل پانتومیم‌هایی هستند که برای حرکات موزون طراحی شده‌اند. در این دو اجرا علیزاد و کیمنش با دور شدن از فضای رئالیستی روی طراحی حرکت و بدن بازیگر تمرکز کرده‌اند.

بازی بی کلام از سیزدهم آذر تا اول دی ماه ساعت 18 در سالن تازه تاسیس «موج نو» واقع در خیابان میرداماد روی صحنه می‌رود.