بحران آمار البته شايد منحصر به ايران نباشد اما جالب آن است كه اين عارضه تنها در بخش دولتي خود را نمايان نميكند و بخش خصوصي نيز گاه به اين مقوله علاقهمند است. تب آمار را ميتوان علاقه ويژه 2 بخش دانست. در فصل پرترافيك گردشگري ايران در جريان مذاكرات هستهاي باخبر شديم چند قطار لوكس توريستي از مقصد چند كشور اروپايي راهي ايران شدهاند كه در نوع خود حركت پرطرفداري بود. قطاري با عنوان عقاب طلايي نيز حامل گردشگراني از كشورها و مليتهاي مختلف بود. قطار از يكصد سال پيش نقش كليدي در صنعت جهانگردي جهان دارد.
مسئولين محترم سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز به رسم ادب و مهماننوازي ايراني به استقبال گردشگران به ايستگاه راهآهن جمهوري اسلامي ايران رفتند و توريستها براي نخستينبار بهصورت رسمي مورد استقبال قرار گرفتند. اين كار البته قابل تقدير است. اما يكي از خبرگزاريهاي رسمي به نقل از مجريان اين پروژه از اعزام 12هزار گردشگر خارجي براي سفر به ايران در قالب پروژه قطارهاي لوكس گردشگري اروپا خبر داد و نقل قول شده بود كه ثبتنام گردشگران نيز در مرحله انجام است.
مليت گردشگران قطارهاي لوكس نيز از آمريكا، انگلستان، فرانسه، استراليا و آلمان ذكر شد كه البته فارغ از مليتهاي ذكر شده بايد به تركيب جغرافيايي گروه گردشگران قطار لوكس نيز توجه كرد كه از 3 قاره جهان بودند.
اعلام خبر ورود قطار گردشگري به ايران البته موجب خوشحالي اهالي صنعت گردشگري كشور شد. ولي 2نكته بسيار مهم وجود دارد كه هم مسئولين خارجي پروژه و هم مجريان داخلي پروژه قطارهاي گردشگري اروپا بايد به آن توجه داشته باشند. نخست تعداد ثبتنامكنندگان پروژه قطار عقاب طلايي و ديگر ظرفيت قطارهاست. در خبرها آمده بود كه قطار عقاب طلايي داراي تنها 12واگن مسافري با ظرفيت حمل 67مسافر و 35خدمه است كه بنا بهگفته مجريان طرح مقرر شد در سالهاي آتي و براي شروع از سال 2015 هرسال همين قطارها 9مرتبه از اروپا به ايران گردشگر جابهجا كند و گويا بليتهاي سال 2015 آن نيز فروخته شده است. فارغ از اينكه سهم ارزي گردشگراني كه با اين قطار به ايران سفر ميكنند براي كشور چقدر است؟
بايد به اين موضوع توجه داشت كه تمهيداتي نيز فراهم شود تا گردشگران ايراندوست 20سال در نوبت سفر به ايران نمانند؟! در يك محاسبه ساده ميتوان به اين نتيجه رسيد كه حتي اگر هرسال 9مرتبه قطار عقاب طلايي اروپا به ايران سفر كند، تنها 603 گردشگر ميتوانند به ايران سفر كنند و براي 12هزار نفر ثبتنامكننده بايد نوبتي 20ساله براي سفر به ايران تعيين كرد. براين اساس، پيشنهاد ميشود براي حفظ موازنه آماري بخش گردشگري در سالهاي آينده اين قطار سالانه 9سفر به ايران داشته باشد تا مسئولين بعدي بخش گردشگري كشور از ارائه آمار گردشگر ورودي به كشور بينصيب نمانند؟!
هوشنگ غفارپور، فعال گردشگري