تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۶

همشهری آنلاین: داوود فتحعلی‌بیگی که تعزیه‌ی «حضرت مسلم» را ضبط کرده است‌، تاکید کرد: در هنر تعزیه باید وجوه گوناگونی همچون وجوه تاریخی ، هنری‌، شرعی و ... را مورد توجه قرار بدهیم.

به گزارش ايسنا؛ این هنرمند تئاتر توضیحاتی درباره مراحل تهیه نسخه تصویری تعزیه‌ی حضرت مسلم ارائه کرد و در عین حال از بعضی مشکلات در حوزه تعزیه ابراز تاسف کرد.

فتحعلی‌بیگی یادآور شد: در حال حاضر نه مدرسه‌ی آموزش تعزیه داریم نه کارگاه و نه تعزیه خوانان زبردست چرا که متاسفانه بسیاری از پیشکسوتان تعزیه را یا از دست داده‌ایم یا آنها از کار افتاده شده‌اند. ضمن اینکه تعزیه از سوی برخی از افراد نابلد آسیب‌های غیرقابل جبرانی دیده است.

او تاکید کرد: بهترین کار تهیه‌ی نمونه‌های بی‌ایراد تعزیه است که براساس اصالت‌ها تهیه شده و برگرفته از تجربه پیشکسوتان باشند.این شیوه هم به ماندگاری این آثار کمک می‌کند هم به علاقه‌مندان کمک می‌کند تا نسخه‌های درستی و اصیل را ببینند.

این کارگردان تئاتر ابراز امیدواری کرد که شرایط خوبی برای تهیه فیلم‌های آموزشی تعزیه فراهم شود.

فتحعلی بیگی در ادامه درباره ضبط تصویری تعزیه «حضرت مسلم» توضیح داد: برای تهیه این تعزیه چند نمونه نسخه را مرور کردیم‌؛ نسخه معین البکایی تکیه دولت‌، میر عزا‌، میر انجم‌ و ... و آنچه را در حافظه چند تعزیه‌خوان پیشکسوت وجود داشت، مرور کردیم و متوجه شدیم هیچ یک بی‌ایراد نیستند. بنابراین همه را گلچین کردیم تا به نسخه‌ای برسیم تا هم از نظر تاریخی کم ایراد باشد و هم بخش‌های غیرقابل باور نداشته باشند.

او که از کمک دو تعزیه خوان با تجربه به نام‌های صفاریان و محسن هاشمی بهره گرفته است‌، یادآور شد: این دوستان سابقه بسیار قابل توجهی دارند و در زمینه اصلاحات نسخه‌ای کمک بسیاری کرده‌اند. همچنین سید محمد سادات اخوی نیز که از شعرای مرثیه پرداز است، در بخش اشعار کمک بسیاری کرد.برای لباس هم از آقای محمد حسین ناصربخت کمک گرفتیم. ضمن اینکه عباس حیدری که کاملا به موسیقی سنتی تعزیه تسلط دارد، در بخش موسیقی کمک‌مان کرد.

فتحعلی بیگی که این تعزیه را در تکیه نیاوران ضبط کرده است، یادآور شد: برخی تکیه‌ها تعمیرات داشتند. البته فیلمبرداری ما بر تکیه نیاوران نیز مشکلاتی را به همراه داشت. سروصدای ماشین‌ها به داخل تکیه می‌آمد و به همین دلیل ناچار شدیم برنامه‌ها را شب‌ها ضبط کنیم.

او برشمردن دیگر مشکلات تکیه نیاوران افزود: این تکیه به دلیل سکوها و ستون‌هایش بیشتر در مراسم‌های سینه زنی و سوگواری استفاده می‌شود. چرا که صحنه تعزیه نرده و ستون ندارد به همین دلیل ناچار شدیم خود را با این ویژگی‌ها هماهنگ کنیم و پنج دوربین را به طور همزمان به کار گرفتیم اما همه با همدلی و همراهی کمک کردند تا این پروژه به نتیجه برسد.

فتحعلی بیگی در پایان ابراز امیدواری کرد: شرایطی فراهم شود تا این ضبط‌ ها ادامه داشته باشد و مجالس مهم مربوط به کربلا به صورت تصویری ضبط شود.