هرکسی که یک گوشی همراه دوربیندار داشته باشد میتواند یک عکاس خبری باشد. دوربین های تلفنهای همراه روز به روز قویتر و حرفهایتر میشوند و میتوانند برای انتشار در روزنامههای بزرگی نظیر نیویورک تایمز به کار آیند. استفاده این عکسها در صفحات سایت نیز بسیار متداول شده است. بنابراین چه تفاوت هایی میان فتوژورنالیست و شخصی است که یک دوربین در اختیار دارد و از صحنه ای که در آن حضور دارد عکاسی می کند؟
فتوژورنالیسم بیشتر از اینکه به معنای حضور در مکان صحیح باشد به معنای حضور در زمان صحیح است. در اصل فتوژورنالیسم روزنامهنگاری جدی میباشد که تمرکز خود را بر اثربخشی بصری یک داستان معطوف کرده است. بنابراین فعالیت در جایگاه یک فتوژورنالیست نیازمند آموزش است و باید برای این موضوع در دوره های فتژورنالیسم یا عکاسی خبری شرکت کنید. در این یادداشت به نکات اساسی که فتوژورنالیسم را اثربخش می کند می پردازیم.
1. برنامهریزی
مهمترین چیزی که باید در کار عکاسی خبری مد نظر قرار بگیرد، برنامه ریزی است. اگر شما به طور کامل ندانید به چه چیزی نیاز دارید، نمی توانید از تجهیزاتی که در اختیارتان قرار می گیرد به نحو شایسته استفاده کنید. در واقع شما در یک رویداد نمی دانید از چه چیزهایی باید عکس بگیرید و به چه مواردی باید توجه کنید. فتوژورنالیسم به ندرت درباره رویدادهای غیر مترقبه سخن می گوید، بلکه بیشتر درباره لحظات غیر منتظره در یک رویداد برنامه ریزی شده بحث می کند.
به عنوان یک فتوژورنالیست، حتی اگر به طور رسمی برای یک نشریه کار نمیکنید، باید تکالیف خودتان را تعیین کنید و از پیش برنامهریزی کنید که به چه مواردی نیاز دارید. آیا رویدادی در شهرتان اتفاق می افتد که شما معتقد باشید قابلیت تولید خبر داشته باشد؟ مسئولیت رفتن به این رویداد و عکاسی از شرکت کنندگان کلیدی با شماست. توجه کنید که چه چیزی اتفاق می افتد، و درباره احتمالاتی که ممکن است فرصت هایی را برای جاذبه بصری فراهم کند فکر کنید.
2. زمانبندی
بسیاری از عکاسان خبری منتظر مینشینند. اگر شما در موقعیتی هستید که میدانید احتمالا اتفاقی در راه است، سوال این است که چه چیز اتفاق میافتد و چه موقع. شما باید کاملا متوجه پیرامونتان باشید. به جزئیات بصری که امکان دارد برای بینندگان نکتهای را توضیح دهد توجه کنید.
وقتی فقط درباره ثبت لحظات بحرانی یاد بگیرید، به این باور خواهید رسید که این فرصت ها تنها یک بار اتفاق می افتد. شما باید دوربین خود را همیشه آماده داشته باشید و در مسیر و زمان درست قرار بگیرید. اما این کار ممکن است انتظاری غیر ممکن به نظر برسد اما درواقع چیزی است که باید انجام شود.
یک راز بسیار جالب درباره زمانبندی است، و برخی چیزها هستند که تا زمانی که وارد کار نشوید نمی توانید بیاموزید. مثلا شما باید بدانید که لحظه های طلایی می تواند بیش از یک مرتبه اتفاق بیافتد. حتی اگر یک لحظه فوق العاده را برای عکاسی از دست دادید یا لحظه ای را که سخنران به سمت تریبون میرود، برخی چیزهایی مرتبط بلافاصله بعد از آن اتفاق می افتد که میتواند مورد توجه شما قرار گیرد. اگر شما میتوانید برای گرفتن عکس از آن لحظات حضور یابید، میتوانید عکس هایی طلایی بگیرید. با تجربه، شما یاد خواهید گرفت عکس هایی را بگیرید که به آنها نیاز دارید، حتی اگر لحظه هایی را از دست دادید، باز هم عکسهای مورد نیازتان را می توانید بگیرید.
3. عکاسی
عکاسی خبری تنها درباره بیان هنری نیست، بلکه همچنیناین اطمینان را میدهد که مردم میتوانند آنچه را که اتفاق افتاده است را ببینند. همیشهاین وسوسه وجود دارد که نگاهی هنری به هر صحنه داشته باشید، واین وسوسه مانع از تامین تمام عکسهایی میشود که برای یک گزارش کامل تصویری از آنچه اتفاق افتاده است نیاز دارید. اما بینندگان از فتوژورنالیسم انتظار واقعیت را دارند. عکاسی با فرمت RAW آن را آسانتر میکند.
وقتی به سر صحنه میرسید، دوربین خود را به دقت برای عکاسی از آنچه نیاز دارید تنظیم کنید. نور باید به اندازه کافی وجود داشته باشد تا بینندگان بتوانند سوژه عکس شما را به راحتی روئیت کنند. وقتی لحظهای اتفاق میافتد، و شما نیاز دارید که عکس حساسی را بگیرید، نیاز نیست که نورسنجی کنید. همچنین نیاز نیست که به فکر تنظیمات دوربین باشید و بهتر است که از تنظیمات خودکار دوربین استفاده کنید. عکاسی با تنظیمات خودکار نور متوسطی را برای عکس لحاظ میکند و شاید برخی از جزئیات مورد نظرتان را پنهان کند. اگر نور در حالت طبیعی نیست، به عنوان یک عکاس بهتر است کنترل را در دست بگیرید و دوربین خود را از حالت خودکار در بیاورید و تنظیمات را به صورت دستی انجام دهید.این کار به ویژه در زمانی که اتفاقات را از نظر زمان و مکان پیش بینی کردهاید میتواند جواب دهد. اگر میخواهید نحوه استفاده از تنظیمات دستی را بیاموزید بهتر است به دستورالعملی که در کارتن دوربین قرار گرفته است مراجعه کرده و موارد را آنقدر آزمایش کنید که کاملا به دستتان بیاید.
4. برش عکس
یکی از مزایای عکاسی با دوربینهایی که رزولوشن بالایی دارند، توانایی برداشت بخشی از عکس است که مورد نظرتان میباشد. نقطه تصاویر عکاسی خبری به منظور توجه بینندگان به عناصر بسیار مهم عکس میباشد. شما نمیتوانید کادر خودتان را همیشه آنطور که میخواهید تنظیم کنید به گونهای که چشم مخاطبان شما به چیزی که میخواهید جلب شود. گاهی اوقات نیاز است که اطراف موضوع عکستان را برش دهید.
استفاده از تصاویری با رزولوشن بالا به شمااین اجازه را میدهد که از هر قسمت عکس بخشی را جدا کنید و آن را با کیفیت بالا منتشر کنید. برش عکس تنها تنظیمیاست که میتوانید قانونا آن را انجام دهید. برش تصاویر بر خلاف روتوش و مونتاژ تصاویر که جزء کارهای غیر اخلاقی عکاسی محسوب میشوند، کاملا قانونی است و اصالت دارد. فتوژورنالیسم درباره استناد به واقعیات است. بینندگان به شما اعتماد دارند و شما باید بهاین اعتماد احترام بگذارید.
5. فوکوس
بدیهی است که بدون فوکوس بر موضوع، بینندگان قادر نیستند که آن را به درستی مشاهده کنند. اما فوکوس یکی از ابزارهای فوتوژورنالیست است که میتواند برای جلب توجه به عناصر مرتبط و تصویر به کار رود. به عنوان یک عکاس خبری تازه کار، ممکن است وسوسه شوید که از کوچکترین بخشهای ممکن استفاده کنید، و سعی کنید روی وسیع ترین محدوده فوکوس کنید. اما یک عمق باریک میتواند ابزاری با ارزش باشد. شما باید فقط زمانی از آن استفاده کنید که مجبور هستید، یاد بگیرید چگونه دیافراگم تصاویر را تحت تاثیر قرار میدهد.
اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که به موضوع نزدیک شوید، عمق باریک در پس زمینه میتواند حضار را در خارج از زمینه فوکوس قرار دهد و موضوع برجسته شود. برایاین کار نیاز دارید که برنامه ریزی کرده و مهارت فوکوس بر روی موضوع را بدست آورید. من توصیه میکنم که فوکوس خودکار را خاموش کنید و به صورت دستی بر روی موضوع فوکوس کنید و آن را در مرکز صفحه تان قرار دهید.
6. موضوع
انتخاب آنچه میخواهید بر روی آن فوکوس کنید یکی از مهمترین جنبههای عکاسی خبری میباشد. برخی اوقات شما به یک رویداد وارد میشوید زیرا میدانید چیزهای ویژهای وجود دارند که میتوانید در ضمن آن رویداد دید و از آن عکاسی کرد اما گاهی اوقات تنها به دور و بر خود نگاه میکنید تا اتفاقی را ببینید که دارای ارزش خبری است. در حالتایده آل، شما باید همیشهایدههایی داشته باشید که بتوانید فرصتهای فتوژورنالیستی را شناسایی کنید و بسوی آن حرکت نمایید. گاهی اوقات سردبیر از شما میخواهد که موضوع خاصی را عکاسی کنید که دراین موارد باید ذهنتان را به گونهای نظم دهید که بدانید که در هر زمان از چه چیزی میخواهید عکاسی کنید.
برخی اوقات کاملا آشکار است که موضوع عکاسی چیست، اما برخی اوقات فضا برای مانور بیشتری دارید و میتوانید عرصههای گوناگون را در نظر داشته باشید. هنگامیکه اتفاق دراماتیکی میافتد، در واقع ارزش خبری به توجه اطرافیان شما به آن بر میگردد. به صورت مخاطبان خود و افرادی که پیرامون آنهاایستاده اند توجه کنید. گاهی اوقات در بافتی که میخواهید عکاسی کنید سوژههایی زیباتر از خود موضوع پیدا میکنید.این موارد میتوانند فرصتهای خوبی را برای تفاسیر فتوژورنالیستی بوجود آورد.
7. حقوق
اگر در میان مردم هستید، مهم است که حقوق آنها را برای عکاسی را بدانید. عکاسی از شخصیتهای برجسته، سیاستمداران، جنایتکاران و برخی کارگران در شرایط ضروری هیچ مورد قانونی و حقوقی ندارد اما در مورد شهروندان عادی باید از آنها اجازه عکاسی بگیرید. همچنین باید دقت کنید که در کجا عکس خود را میگیرد. در برخی از فضاها عکاسی ممنوع است و باید از عکاسی پرهیز کنید. در مکانهای عمومیآسان تر است که بتوانید حق عکاسی را از افراد بدست آورید.این حق در زندانها، بیمارستانها و یا مکانها خصوصی بسیار دشوار تر است.
فتوژورنالیسم را امری عادی به تصور نکنید. شما میتوانید با یک عکس زندگی افرادی که عکس را میبیند و کسی که عکس از او گرفته شده است متحول کنید. احترام به حقوق افراد از همین حیث شایسته است.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومیایران