همشهری آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۱۲ مورد آتش‌سوزی سطحی در ۲۲ هکتار از جنگل‌های پهن برگ این استان طی دو روز گذشته (جمعه و شنبه) رخ داده است.

به گزارش ايرنا، "ابوطالب قزلسفلو" روز یکشنبه اظهار کرد: همه این موارد آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان به موقع مهار و اطفاء شده است.

وی گفت: بیش‌ترین مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های مینودشت و گالیکش هر کدام چهار مورد، کلاله دو مورد، رامیان و گرگان یک مورد بوده که دفعات حریق در این شهرستان‌ها به لحاظ زمانی و مکانی متفاوت بود.

وی افزود: جنگل‌های پهن برگ این مناطق ترکیبی از گونه‌های مختلف درختی مانند بلوط، توسکا، ممرز، انجیلی و تمشک بوده اما حریقی که روی داده سطحی بوده و کف جنگل و لاشبرگ‌های آن دچار آتش شده است.

وی درباره علت آتش‌سوزی گفت: افزایش دمای محیطی به‌ویژه در مناطق میان بند و ارتفاعات شرق گلستان توام با وزش باد در کنار بی‌احتیاطی افراد سهل‌انگار در آتش‌سوزی‌ها تاثیر مستقیم داشت.

قزلسفلو افزود: به عنوان مثال دمای شهرستان کلاله دیروز (شنبه) به 25 درجه سانتی‌گراد رسید که در این فصل از سال دمای بالایی است و کامل شدن فصل خزان نیز به فراهم شدن شرایط حریق کمک کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به تعطیلات روزهای اخیر حضور مسافران و گردشگران در عرصه‌های جنگل و طبیعت نیز افزایش یافت که بعضا با روشن کردن آتش و خوب مهار نکردن آن به وقوع حریق کمک کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: حریق در مناطقی روی داد که شاهد حضور دام در عرصه‌های جنگلی هستیم که این مسئله به وقوع آتش دامن می‌زند.

به گزارش ایرنا و مطابق آمار دستگاه‌های ذی‌ربط در هفت ماه نخست امسال در مجموع 114 مورد آتش‌سوزی در سطح 189.7 هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان گلستان اتفاق افتاد که این سطح شامل 73.8 هکتار جنگل‌های طبیعی، 15.7 هکتار جنگل‌های دست کاشت و 100.2 هکتار مرتع بود.

از 114 مورد آتش‌سوزی رخ داده بیش‌ترین حریق در مرداد ماه (55 مورد) و کم‌ترین آن در فروردین ماه (سه مورد) بود.

استان گلستان دارای 452 هزار هکتار عرصه‌های جنگلی عموما طبیعی و بعضاً دست کاشت است.