به گزارش ايسنا، علی لاریجانی در سومین همایش نقش پژوهش در قانونگذاری که در تالار مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، خطاب به پژوهشگران مرکز پژوهشهای مجلس، گفت: برای شرایط کشور از نظر اقتصادی بستهای را در مرکز پژوهشها تعریف کنید که تحولی در تولید و شرایط اقتصادی کشور ایجاد کند. چنین چیزی میتواند کمک کند تا در بودجه امسال دو سه گام درست برداشته شود و تحولی در کشور ایجاد شود بنابراین اگر میخواهیم شرایط اقتصاد مقاومتی معنا یابد باید این بسته را تعریف کنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر مرکز پژوهشهای مجلس بسته رونق تولید کشور را تدوین کند این بسته میتواند راهنمای عمل مجلس در جریان بررسی بودجه قرار گیرد که برای کشور هم نجات بخش است. برای این کار باید دوره پرکاری را داشته باشید تا خود را به زمان تصمیم گیری در مورد بودجه در کمیسیونها و کمیسیون تلفیق برسانید.
لاریجانی تاکید کرد: اگر ما میخواهیم در موضوع هستهای موفق باشیم کشورهای غربی باید بدانند که ما شرایط اقتصادیمان را فهم کردهایم و درست تصمیم میگیریم بنابراین تردید نکنید که این موضوع در مذاکرات اثرگذار است.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وظیفه ملی بر عهده شما پژوهشگران مرکز پژوهشها است و آقای جلالی و همکارانشان در مرکز پژوهشها باید با کمک صاحبنظران و بخشهای دانشگاهی نشستهای فوقالعادهای را بگذارند تا این بسته را تدوین کنند تا این کار تا قبل از بررسی بودجه در مجلس انجام شود.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود مجلس را مظهر حکمت اداره کشور توصیف و خاطرنشان کرد: این امر نیازمند این است که تصمیمات مجلس بر اساس شناخت اتخاذ شود چرا که به تعبیر رهبری، مجلس ریلگذار است و ما نیازمند این هستیم که مرکزی مثل مرکز پژوهشها شناخت کافی برای حکمت اداره کشور را تدوین کند.
لاریجانی با بیان اینکه اداره کشور تنوعی از شناختها را میطلبد، تصریح کرد: به گفته کانت، شناخت سیاسی جزو سختترین شناختهاست زیرا باید به گونهای فهم شود که روی اراده مردم اثر بگذارد و مرکز پژوهشها جایی است که باید این ماموریت را انجام دهد.
رییس مجلس شورای اسلامی با ارزیابی مثبت از پیام ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همکاری با مرکز پژوهشهای مجلس، گفت: اگر مرکز پژوهشها توانست این ارتباطات را با بدنه تحقیقاتی کشور فراهم کند میتواند بگوید که به بخش حکمتآمیز مجلس کمک کرده است. مرکز پژوهشها همچنین باید در فرآیند تصمیمسازی از انجمنهای علمی نیز استفاده کند.
وی پارلمان را محل تبادل آرای مختلف سیاسی عنوان و خاطرنشان کرد: این سیاسی بودنها باید از تفکر عقلانی برخواسته باشد زیرا اگر اینطور نباشد اعوجاج ایجاد میکند یا اینکه استفاده بهینه از ظرفیت انجام نمیشود. به طور طبیعی مجلس جایی است که آرای مختلف سیاسی وجود دارد اما هر کدام از این تفکرات باید از جریانی عقلانی برخواسته باشند. مرکز پژوهشها میتواند این تفکرات را مقایسه و از آن استفاده کند.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از امور کشور ربطی به گرایشهای روزمره سیاسی ندارد، گفت: به طور مثال هر نحلهای در کشور بر سر کار باشد باید پاسخ دهد که چگونه مشکل کم آبی را حل کنیم یا برای بهره وری پایین در کشور باید فکری بکنند بنابراین بخش متفکر جامعه ما فارغ از اینکه چه گروهی بر سر کار است باید به موضوعات مهم اداره کشور بپردازد و مرکز پژوهشها باید این وسیله را فراهم کند.
لاریجانی ادامه داد: بسیاری از قوانینی که ما در کشور داریم زمانی تدوین شده که سیاستهای کلان وجود نداشته است، باید نوعی وارسی در قوانین موجود انجام شود که کدام یک در چارچوب سیاستهاست و کدام باید اصلاح شود. این غیر از کاری است که معاونت تنقیح قوانین مجلس انجام میدهد. قوانینی هستند که نه به شکل صریح و نه به شکل ضمنی نسخ نشدهاند اما مخالف سیاستهای کلی هستند و باید اصلاح شوند.
وی گفت: یک ماموریت مهم این است که مرکز پژوهشها گروههایی را برای مطالعه در بخشهای مختلف مامور کند که قوانین موجود چقدر در تعامل و یا در تضاد با سیاستهای کلی هستند.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قیمت نفت، تصریح کرد: با تهدید آمریکا برخی کشورهای منطقه قیمت نفت را سرازیر کردهاند، آنها اگرچه خودشان هم از این امر متضرر میشوند اما نیم نگاهی به وضع ایران داشتند که شرایط اقتصادی ایران را سختتر کنند.
وی با اشاره به تفاوت شرایط فعلی با شش ماه گذشته، خاطرنشان کرد: حتی لایحه بودجه 94 که دولت به مجلس ارائه کرده نیز با وضع فعلی متفاوت است، ما باید کاری کنیم که شرایط کشور به لحاظ بیماری اتکا به نفت که سالها استمرار داشته سامان یابد، در همین راستا باید اولویتها را درست تشخیص بدهیم.
رییس مجلس شورای اسلامی، خروج از رکود و افزایش بودجه عمرانی برای فعال شدن تولید را از جمله راهکارهای رونق اقتصادی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی بودجه جاری متورمی داریم کارشناسان باید بگویند که چطور میشود بودجه عمرانی را حرکت داد. تعداد زیادی پروژه نیمه کاره مانده، چطور میتوانیم هم از رکود خارج شویم و هم این پروژهها را اجرایی کنیم؟ یک راه واگذاری پروژهها به بخش خصوصی است. شاید مخالفانی داشته باشد اما ما نمیخواهیم یک پروژه بیمارستانی پنجاه سال به طول بینجامد بلکه باید ظرف پنج تا شش سال به اتمام برسد.
لاریجانی با اشاره به وجود 650 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور، اظهار کرد: ما هر سال در بودجه اوراق مشارکت پیشبینی میکنیم اما چرا اجرایی نمیشود، دلیلش این است که در سیستم دیوانی، بانکها مقررات عجیب و غریبی نوشتند که واگذاری اوراق مشارکت امکانپذیر نیست، باید تسهیلاتی در نظر بگیریم و امکان توفیقش را فراهم کنیم که نقدینگی به این سمت جذب شود.
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم پیشبینی مشوقهایی برای افزایش صادرات، گفت: بازارهای زیادی در اطراف کشور ما هستند، اما چرا ما به اندازه ظرفیتمان در این بازارها حضور نداریم، اگر ما میخواهیم تولید رونق بگیرد باید به صادرات بپردازیم، به عنوان مثال ظرفیت تولید مرغ در کشور ما 2/5 میلیون تن است در حالیکه نیاز کشور یک میلیون تن است پس ظرفیت ما بالاتر از نیازمان است و کشورهای اطراف نیازمند این محصول هستند.
وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن مشوقهایی برای صادرات، اظهار کرد: در گذشته بخش مهمی از سرمایه بانکها صرف خدمات شد در حالیکه امروز تولید و صنعت در اولویت قرار دارد و باید راههایی برای افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پیدا کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات برخی کارخانجات و واحدهای تولیدی در پی تلاطم قیمت ارز نیز گفت: معوقات بانکی به وجود آمده بخشی مربوط به کارخانجات و بخشهای تولیدی است که در اثر تلاطمها دچار مشکل شدهاند و بخشی مربوط به کسانی است که تسهیلات را گرفتند و آن را جای دیگری خرج کردهاند. قطعا باید بین این دو موضوع تفکیک قائل شد.
لاریجانی در پایان با بیان اینکه معادن در کشور ما دچار احتکار دولتی شدهاند، گفت: دولتها روی معادن دست گذاشتهاند و نمیگذارند بخش خصوصی از آن استفاده کند در حالیکه باید معادن را باز کرد تا رونق به وجود بیاید، اگر ما میخواهیم تحولی در شرایط امروز کشور رخ دهد باید از معادن استفاده کنیم و این با آینده کشور همراستا است.