گروه شهری: رئیس شورای عالی استان‌ها از بررسی‌ طرح این شورا در مورد اصلاح قانون باغات و فضای سبز شهرها در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

 به گزارش همشهری، مهدی چمران پنج‌شنبه گذشته در اجلاس شورای عالی استان‌ها که در وزارت‌ کشور برگزار شد گفت: پیشنهاد شورای عالی استان‌ها در مورد اصلاح قانون باغات در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفته است.

 وی افزود: نمایندگان مجلس این پیشنهاد را هنوز به رأی نگذاشته‌اند و ما در انتظار اعلام نظر نهایی نمایندگان هستیم. چمران گفت: پیشنهاد شورای عالی استان‌ها در مورد باغات و فضای سبز طرحی است که بر پایه بررسی‌های کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر تهران تدوین شده است.

شورای شهر تهران در سال‌های اخیر به منظور جلوگیری از تخریب بی‌رویه باغ‌های تهران طی مصوبه‌ای برخی امتیازهای تشویقی را برای مالکان این‌گونه املاک در نظر گرفت. در صورت اصلاح قانون باغات شهرداری‌ها به زمین‌هایی که باغ محسوب می‌شوند نیز مجوز ساخت‌و‌ساز می‌دهند و تمهیدات در نظر گرفته شده به‌گونه‌ای است که هم هویت باغ‌ها مخدوش نمی‌شود و هم مالکان آنها با داشتن امکان ساخت‌وساز در ارتفاع، از باغ بودن ملک خود احساس ضرر و زیان نمی‌کنند.

 رئیس شورای عالی استان‌ها همچنین با اشاره به پیشنهادات جدید این شورا درباره قانون ارزش افزوده بر مالیات گفت: جلسه‌های متعددی در این زمینه با نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم از حق شهرداری‌ها در جریان بررسی این قانون دفاع کنیم.

چمران افزود: این نگرانی وجود داشت که با تصویب این قانون بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری‌ها از محل اعتبارات تجمیع عوارض حذف شود. از این رو ما پیشنهاد کرده‌ایم 33 درصد از منابع مربوط افزایش مالیات بر ارزش افزوده در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد ولی به نظر می‌رسد نمایندگان کمیسیون اقتصادی با همان رقم 30 درصد موافق هستند.

البته مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیشنهاد 20 درصد را ارایه کرده است. از سوی دیگر رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها نیز با ارایه گزارشی از ارسال 100 طرح پیشنهادی این شورا به دولت خبر داد و پیش‌بینی کرد با توجه به تأکید اخیر رئیس‌جمهوری در دیدار اعضای شورای عالی استان‌ها، بررسی این طرح‌ها سرعت بیشتری بگیرد.

صابر ابوطالبی با اشاره به دیدار دو هفته قبل اعضای این شورا با رئیس‌جمهوری گفت: یکی از درخواست‌های رئیس‌جمهوری، شناسایی تصدی‌گری‌های قابل واگذاری به شهرداری‌ها بود که در این رابطه طرحی تهیه و به دولت ارسال شده و پیگیری‌های بعدی حاکی است که دبیر هیأت دولت با ارسال نامه‌ای به سازمان‌های زیرمجموعه از جمله وزارتخانه‌ها از آنها درباره چگونگی تحقق مدیریت واحد شهری نظرخواهی کرده و قرار است نظر خود را به دولت ارایه کنند. ابوطالبی همچنین گفت: طرح مربوط به تأسیس اتحادیه شهرداری‌ها نیز به دولت ارسال شده است.

وی همچنین از ارایه پیشنهاد عضویت رئیس شورای عالی استان‌ها در شورای عالی شهرسازی و معماری، شورای عالی آموزش و پرورش نیز خبر داد.