همشهری آنلاین: مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت از فوت ۴۲ زائر ایرانی که به صورت انفرادی برای پیاده‌روی اربعین حسینی به عتبات اعزام شده بودند خبر داد و اعلام کرد: براساس موافقت خانواده‌های این زائران، جسد ۸ نفر در عراق دفن و جسد ۳۴ نفر هم برای خاکسپاری به ایران اسلامی منتقل شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، محسن نظافتي افزود: از اين تعداد ۱۲ نفر بر اثر تصادفات و حوادث مختلف جان خود را از دست داده‌اند و ما بقي به مرگ طبيعي از دنيا رفته‌اند.

وي ادامه داد: اين گروه از زائران به صورت انفرادي به عتبات سفر كرده بودند و اعزام آن‌ها از سوي سازمان حج و زيارت صورت نگرفته بود؛ اما طبق وعده‌اي كه سازمان به زائران اربعين داده بود، تمامي اين عزيزان را بدون دريافت هيچ گونه وجهي بيمه كرده است و هزينه‌هاي آن‌ها را بيمه ايران به ورثه آن‌ها پرداخت خواهد كرد.

مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت اظهار داشت: تمامي مراحل نقل و انتقال پيكر اين زائران از سوي سازمان حج وزيارت صورت گرفته است و هزينه‌ها آن‌ها از طريق بيمه پرداخت شده و هيچ هزينه‌اي از خانواده‌هاي آن‌ها دريافت نشده است.

مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت درباره آخرين وضعيت زائران گمشده در ايام اربعين گفت: سازمان حج در طول مراسم اربعين در مسير حركت پياده روي زائران از نجف تا كربلا و همچنين در خود شهرهاي نجف و كربلا، پايگاه‌هايي را براي گمشدگان ايجاد كرده بود. روزهاي اول تعداد گمشدگان خيلي زياد بود، آنهايي كه خانواده‌ها و يا اعضاي گروه‌شان را در عراق پيدا نكردند، در نهايت با يك قطار از كربلا به بصره و از آنجا با اتوبوس به مرز شلمچه منتقل شدند و همچنين گروهي از اين زائران با ۹ دستگاه اتوبوس به مرز مهران و به شهرهايشان انتقال داده شدند.

وي ادامه داد: ستادهاي مربوط به سازمان حج و زيارت و امور گمشدگان همچنان در عراق فعال است و اگر هر ايراني مراجعه كند، پيگير كار او خواهد شد. البته فعلا گزارش مكتوب و يا شفاهي از گمشدگان جديد به سازمان حج اعلام نشده است.