سپیده سمائی: چالش میان اپراتورهای تلفن‌ همراه کشور با شهرداری تهران بر سر نصب سایت‌های BTS همچنان ادامه دارد.

درحالی‌که اپراتورها مشکلات مربوط به پوشش شبکه و ضعف آنتن‌دهی شبکه‌ خود را به این مسئله ربط می‌‌دهند، مدیر کل مخابرات شهرداری تهران، تشکیل شرکت سایت شیرینگ و استفاده مشاعی از فضاها را حلال مشکلات می‌داند و معتقد است شهرداری وظیفه حفاظت از فضاهای عمومی را برعهده دارد و نمی‌تواند به آسانی این فضاها را در اختیار اپراتورها قرار دهد که در آن به تجارت مشغول شوند.

محمد‌علی عابدی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که تهران حدود 800کیلومتر مربع فضا دارد که با ورود اپراتور اول 600 تا 700 نقطه از فضاهای شهری با مساحت بین 10 تا 100متر از فضاهای عمومی شهر در اختیار اپراتور اول تلفن همراه قرار گرفت، می‌گوید: اپراتور دوم یا ایرانسل نیز با توجه به پروانه‌ فعالیتش درخواست نصب آنتن‌های BTS را در سطح شهر دارد، همچنین مجتمع صنعتی رفسنجان (تالیا) نیز در طول چند سال فعالیت خود 200 تا 300 نقطه از شهر تهران را برای نصب آنتن‌ها اشغال کرده است. خب، اگر وضع بر همین منوال باشد با ورود هر اپراتوری باید اجازه دهیم در جای جای سطح شهر آنتن‌ BTS نصب شود و بخش عمده‌ فضاهای عمومی‌ را اشغال کنند.

وی در ادامه می‌افزاید: اکنون ما در شهرداری تهران با هجمه‌ای از تقاضای نصب آنتن از سوی اپراتورها مواجهیم و در بسیاری موارد مکان‌های مورد نظر اپراتورهای مختلف در فاصله مکانی اندکی از یکدیگر قرار دارند. در این شرایط دوستان در مصاحبه‌های خود از عدم همکاری شهرداری گلایه می‌کنند در حالی‌که هیچ عقل سلیمی نمی‌گوید که باید تمام شهر را به اشغال دکل‌های  BTS درآوریم.

این کارشناس ارشد مخابرات تشکیل شرکت سایت شیرینگ را مناسب‌ترین راهکار در شرایط کنونی ارزیابی می‌کند؛ راهکاری که به دلیل عدم همکاری اپراتور دوم (ایرانسل) تاکنون بی‌نتیجه مانده است: هنگامی که ما در شهرداری با حجم زیادی از تقاضای تخصیص مکان به منظور نصب سایت‌های BTS روبه‌رو شدیم، طی نشست‌های متعدد با کارشناسان مختلف و مسئولان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به این نتیجه رسیدیم که باید فضاهای مشترکی با در نظر گرفتن تمام استانداردهای لازم ایجاد کنیم و اپراتورهای مختلف با استفاده از این فضای مشترک، تجهیزات فنی خود را روی یک دکل واحد نصب کنند.

به این ترتیب اگر تهران به 3 هزار دکل BTS برای پوشش کامل نیاز داشته باشد، لازم نیست که هر اپراتوری به صورت جداگانه این تعداد سایت ایجاد کند و با استفاده مشاع، هر یک از 3 اپراتور فعلی هزینه هزار سایت را متقبل می‌شوند. این هم به نفع این اپراتورهاست و هم شهروندان از مزیت این روش بهره‌مند خواهند شد.

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران، همچنین خاطر نشان می‌کند: شهرداری تابع مقرراتی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد اپراتورهای تلفن همراه تدوین می‌کند و این سازمان توسعه BTS ها را به تشکیل شرکت سایت شیرینگ منوط کرده است.

یکبار برای همیشه

اپراتورها با توجه به تعداد کاربرانشان و پوشش جغرافیایی با هم متفاوتند و بنابراین در برخی نقاط می‌توان از دکل‌های مشترک استفاده کرد ولی در تمام نقاط چنین امکانی وجود ندارد.

ابوالفضل شاکری مدیر روابط عمومی تالیا پیش از این در گفت‌وگو با همشهری در مورد سایت شیرینگ چنین گفته بود، اما عابدی در پاسخ به این اظهار نظر می‌گوید: این طرح در دنیا جواب داده است و ابداع ما نیست. هدف پوشش 100 درصد تهران است و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص جای دقیق BTS ها قابل تعیین است و اگر طراحی درست باشد از دکل‌های مشترک می‌توان به پوشش کامل شهر دست یافت.

این کارشناس در مورد اصول مکان‌یابی BTS ها می‌گوید: اکنون در بسیاری از کشورها کار اپراتورها از مرحله بعد از نصب BTS آغاز می‌شود و شرکت‌هایی برای مکان‌یابی و نصب سایت‌ها وجود دارند که به اپراتورهای تلفن همراه این خدمات را ارائه می‌دهند.

به گفته عابدی برای پوشش ارتباط رادیویی یک منطقه در مرحله اول از آن منطقه عکسبرداری هوایی انجام می‌شود و پس از تهیه نقشه توپوگرافی و مشخص کردن پستی و بلندی‌ها در آن نقشه، تشعشع امواج در سطح منطقه اندازه‌گیری می‌شود و انطباق و ترکیب تمام این موارد با یکدیگر با استفاده از نرم‌افزارهای خاص، مشخص می‌کند که در چه نقاطی، چه تعداد BTS و با چه توان خروجی باید نصب شود.

نکته اینجاست که اپراتورهای تلفن همراه در ایران از ابتدا در فکر پوشش رادیویی تمام یک شهر نبوده‌اند و توسعه شبکه خود را مرحله‌ به مرحله و با افزایش شمار مشترکانشان انجام می‌دهند، اما با توجه به اینکه شهرداری تهران در سال‌های 70 و 71 عکسبرداری هوایی شهر تهران را انجام داده است و نقشه دیجیتالی شده این شهر موجود است، عابدی به اپراتورهای همراه پیشنهاد می‌کند که یک بار برای همیشه این هزینه را متقبل شوند و مکان دقیق BTSهای لازم برای پوشش کامل این شهر را مشخص کنند.

«ساکنان دره نیودنور کانادا به منظور حفظ طبیعت، محیط زیست و نگرانی از سلامت خود خواستار جلوگیری از نصب یک دستگاه آنتن پوشش دهنده ارتباطات موبایل و اینترنت در این دره شدند.»

شمار خبرهایی از این دست در جای‌جای جهان کم نیست. در کشور ما هم نگرانی از ضرر ‌و‌ زیان‌های احتمالی این آنتن‌ها هر‌از‌چند‌گاهی موجب مخالفت‌های مردمی با نصب این آنتن‌ها در مناطق مسکونی شده به‌طوری‌که اخیراً مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار در مصاحبه با ایسنا اعلام کرده که در حدود 15 منطقه تهران برای نصب سایت‌های BTS علاوه بر مخالفت‌های شهرداری، با مخالفت‌های مردمی‌ مواجهند.

مهندس عابدی مدیر کل مخابرات شهرداری تهران با اشاره به این که در کشورهای دیگر هم این مخالفت‌ها وجود دارد و نصب این دکل‌ها حتی موجب افت قیمت خانه‌های اطراف می‌شود، می‌گوید: این که این آنتن‌ها برای سلامت انسان مضرند یا نه، مستلزم کار کارشناسی است و من در این مورد صاحب‌نظر نیستم.

وی در ادامه می‌افزاید: البته باید بپذیریم که به هر حال ارتباطات اجتناب‌ناپذیر است و اگر  هم  مشکلاتی دارد ما ناگزیر از پذیرش آنها هستیم، اما نکته این است که اکنون در دنیا به سمتی پیش می‌روند که این تجهیزات کمترین آسیب‌رسانی را داشته باشد.

عابدی به عنوان مثال به فراگیر شدن استفاده از میکروBTS به جای BTS اشاره می‌کند و می‌گوید: الان دیگر از این دکل‌های 30 متری با 30 تا 40 وات خروجی استفاده نمی‌کنند و میکروBTSها با ارتفاع آنتنی حدود 20 تا 30 سانتی‌متر و با نیم تا یک وات خروجی جایگزین آنها شده‌اند که علاوه بر حفظ زیبایی شهر به هرحال ضرر کمتری برای سلامتی افراد خواهند داشت.

با وجود تمام محاسن، به نظر می‌رسد مسائل مادی یکی از بزرگترین موانع استفاده از این آنتن‌هاست، چرا که جایگزینی یک BTS با نوع میکرو مستلزم استفاده از تعداد بیشتری از این نوع آنتن است که باعث افزایش هزینه می‌شود. هرچند که به گفته عابدی سلامت، ارزشی به مراتب بیشتر دارد و شهروندان آگاه برای حفظ سلامت خود حاضر به پرداخت این هزینه هستند.

وی در ادامه می‌افزاید: روزگاری سئول، پایتخت کره جنوبی، پر از دکل BTS بود، اما امروز در این شهر نشانی از این دکل‌ها وجود ندارد و امیدواریم که اپراتورهای ما هم به این سمت پیش بروند.

او اذعان می‌کند که خوشبختانه اپراتور اول چنین راهکاری را در پیش گرفته است. اما این اظهار نظر عابدی در حالی است که پیش از این، وحید صدوقی، مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار به ایسنا گفته بود: به واسطه‌ افزایش مشترکان در شبکه باید لایه‌ سایت‌های میکرو ایجاد شود که تنها راهکار آن نیز نصب سایت در خیابان‌های اصلی است. سایت شیرینگ برای سایت‌های ماکرو BTS است و از این رو انتظار داریم شهرداری برای نصب سایت‌های میکرو همکاری لازم را انجام دهد.

عابدی در این زمینه به همشهری می‌گوید: کمیته‌ راهبردی BTS های شهر تهران در شهرداری تشکیل شده است که پس از تشکیل شرکت سایت شیرینگ، وظیفه بررسی تقاضاهایی که از آن شرکت برای نصب آنتن در نقاط مختلف شهر به شهرداری ارسال می‌شود را بر عهده خواهد داشت.

در حال حاضر هم جلسه‌ای با اپراتور اول تشکیل داده‌ایم و تقاضای این اپراتور برای نصب آنتن‌های میکرو در این کمیته در دست بررسی است و به زودی مجوزهای لازم صادر می‌شود.

پشت‌بامت را به من بسپار

«متولی هر نوع ساخت و ساز و توسعه‌ در شهر، شهرداری است، اما اپراتورها یک خانه‌ مسکونی در فضای 60 تا 100 متر را با بهای 3 میلیون تومان در سال اجاره می‌کنند و این در حالی است که اغلب این فضاها از استاندارد و استحکام لازم برخوردار نیستند و اگر اتفاقی برای آن خانه مسکونی بیفتد هیچ نهادی پاسخگو نخواهد بود.»

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران در پاسخ به انتقادهایی مبنی براینکه چرا شهرداری با نصب آنتن‌های BTS در منازل مسکونی که با موافقت اپراتورها و مالکان این مکان‌ها انجام گرفته است، مخالفت می‌کند، چنین استدلالی دارد.

اما به نظر می‌رسد این تنها دلیل مخالفت شهرداری با این اقدام نیست، چراکه چندی پیش شهردار تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نصب دکل BTS در برخی مناطق منجر به نارضایتی و بروز مشکل برای اهالی محل می‌شود، اعلام کرد باید زمین‌هایی برای نصب دکل آنتن توسط شرکت مخابرات انتخاب و معرفی شود که حداقل مشکل را برای مردم داشته باشد و شهرداری نیز در این زمینه نهایت همکاری و تعامل را با شرکت مخابرات خواهد داشت.

مهندس عابدی در همین ارتباط به همشهری می‌گوید: سعی ما بر این است که دکل‌های BTS تا حد امکان از مکان‌های مسکونی دور باشد و از آنجا که این دکل‌ها کاربرد خدماتی و تجاری دارند نباید در بافت مسکونی متمرکز شوند. بر همین اساس ما به شهروندان توصیه می‌کنیم پشت بام خود را برای نصب دکل اجاره ندهند و سلامت خود و دیگر شهروندان را به خطر نیندازند.

وی در پاسخ به این سوال که پس از تاسیس شرکت سایت شیرینگ اگر لازم شود تا دکلی در منطقه مسکونی نصب شود راهکار شهرداری چه خواهد بود، می‌گوید: تمام سعی ما این خواهد بود که دکل به نزدیک‌ترین مکان عمومی ممکن منتقل شود، اما اگر این امکان وجود نداشته باشد اپراتورها باید مکان مورد نظر را خریداری کنند و تغییر کاربری از مسکونی به تجاری انجام دهند چون شهرداری، دیگر مجوز نصب دکل روی بام منازل را نخواهد داد.

این اظهار نظر در حالی است که اپراتور دوم همچنان به استفاده از بام منازل برای توسعه شبکه خود اصرار دارد.

عابدی در این زمینه می‌گوید: متاسفانه ایرانسل با این تخیل که می‌تواند خانه‌های مردم را اجاره کند از شرکت در یک کار گروهی و تشکیل سایت شیرینگ طفره می‌رود، اما تا آنجا که در حیطه نظارتی ما باشد، از این مسئله جلوگیری می‌کنیم.