همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۵۰ درصد رشته‌های تحصیلی دانشگاهی عمری بالای پنج سال دارند که بازنگری این رشته‌ها آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، عبدالرحیم نوه ابراهیم در نشست سراسری آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی و چشم اندار 1404 در گرگان، اظهار داشت: 2 هزار و 530 رشته در مراکز آموزش عالی سراسر کشور فعال هستند که 390 رشته آن مربوط به بخش کشاورزی و منابع طبیعی است.

وی افزود: بیشتر رشته‌های آموزشی مربوط به بخش علوم انسانی است که به نوعی منسوخ شده و بایستی کنار گذاشته شود و از این رو بر اساس سیاست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري این رشته‌ها مورد بازنگری قرار می‌گیرند.

نوه ابراهیم اضافه کرد: عملیات بازنگری در رشته‌های دانشگاهی بویژه در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در کمیته‌های تخصصی و آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای ایجاد تحول در اقتصاد کشور باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان یعنی تحول در دانش‌های علمی و نظری حرکت کرد، گفت: یکی از راهکارهای عملی در این خصوص، بازنگری جدی در رشته‌های دانشگاهی بالاخص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی با تاکید بر ضرورت کارآفرین شدن دانشگاه‌ها بویژه در بخش کشاورزی افزود: برای تحقق این هدف علاوه بر بازنگری در رشته‌ها، باید بخش عمده برنامه‌های درسی به صورت عملی و کار در مزرعه باشد.

نوه ابراهیم، نداشتن تناسب ترکیب جنسیتی دانشجویان رشته کشاورزی و منابع طبیعی را از دیگر چالش‌های مهم آموزش عالی برشمرد و اضافه کرد: از مجموع حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر دانشجویان کشور 11.5 درصد آن در بخش کشاورزی و منابع طبیعی مشغول تحصیل هستند که 58 درصد آن را دختران و 42 درصد دیگر را پسران تشکیل می دهند که بایستی نسبت به اصلاح این ترکیب اقدام شود.