دریادار حبیب‌الله سیاری: رزمایش محمد رسول‌الله با شعار «نمایش اقتدار و صلح و دوستی پایدار، در سایه وحدت اسلامی و منطقه‌ای» توسط نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران از چهارم دی ماه، با محوریت نیروی دریایی، در منطقه‌ای به وسعت ۲میلیون و ۲۰۰هزار کیلومترمربع از شرق تنگه هرمز تا پایین خلیج عدن برگزار شد و به حول و قوه الهی روز گذشته به کار خود پایان داد.

اين رزمايش، از يك طرف در راستاي انتقال پيام صلح و دوستي به همه كشورهاي جهان برگزار مي‌شود تا كشورها، به‌خصوص همسايگان ما بدانند كه ارتقاي توان رزمي جمهوري اسلامي ايران تهديدي براي كسي نيست، بلكه براي دفاع از مرز‌ها و منافع خود است و كشورهاي فرامنطقه‌اي نيز اين واقعيت را درك كنند كه ما مي‌توانيم امنيت منطقه را برقرار كنيم و اين توان در منطقه وجود دارد؛ بنابراين نيازي به حضور بيگانگان نيست.

از طرف ديگر اين رزمايش به‌منظور نمايش اقتدار ايران اسلامي در راستاي ايجاد امنيت در شمال اقيانوس هند و شرق تنگه هرمز به‌عنوان منطقه‌اي مهم و استراتژيك برگزار ‌شد. در چند سده گذشته، استعمار، ما را از اين منطقه دريايي دور كرده، ولي با تدابير مقام معظم رهبري و به بركت انقلاب اسلامي، نظريه بازگشت به دريا مطرح شده است.

مقام معظم رهبري طي چند سال اخير تأكيد كرده‌اند كه به بهترين شكل از منابع و منافع دريايي استفاده كنيم و لذا استفاده از اين منابع و حضور در درياهاي آزاد در رأس كارهاي نيروي دريايي ارتش قرار گرفته است. توسعه تجارت، اعمال قدرت و اراده ملي، بهره‌برداري از منابع غني بستر و زير بستر دريا، توسعه روابط ملت و كشورهاي سراسر جهان، حضور مقتدرانه و نمادين و صيانت از مدنيت، ايجاد مشاغل متنوع، ايجاد مزارع دريايي، تجارت از طريق صنعت توريسم، استفاده از انرژي دريايي، بهره‌برداري از منابع غذايي و... ازجمله اهميت دريا در عرصه‌هاي مختلف را نشان مي‌دهد.

همچنين از سال 1376رهبر معظم انقلاب بيان فرمودند كه بايد سواحل مكران آباد شده و توسعه پيدا كند بنابراين مسئوليت نيروي دريايي بر اين قرار گرفت كه اين تدابير را دنبال كند. طي اين رزمايش نيز نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در قالب گروه‌هاي مردمياري، در ميان مردم مناطقي كه رزمايش در آنجا برگزار شد، حضور يافته و سعي كرده‌اند به امور مردم، به‌خصوص از نظر پزشكي رسيدگي كرده و در آباداني و ايجاد امنيت اين مناطق سهم مهمي داشته باشند، زيرا اگر ما مي‌خواهيم از منابع دريا استفاده كنيم اول بايد امنيت را در اين مناطق ايجاد كنيم تا زير سايه امنيت بتوان به بهره‌برداري از دريا دست زد. برگزاري رزمايش محمد رسول‌الله و نمايش توان نظامي و دريايي جمهوري اسلامي ايران، باعث قوت قلب دوستان كشورمان و درنگ و ترديد كشورهاي متخاصم در هرگونه فكر تهديد عليه ايران خواهد شد.

  • فرمانده نيروي دريايي ارتش