همشهری آنلاین: آرش دریابندری داور جشنواره عمار تأکید کرد بیشتر از فیلم‌های انتقادی به آثاری که الگو ارائه کنند، نیاز است.

به گزارش مهر؛ آرش دریابندری نویسنده و مترجم و داور پنجمین جشنواره فیلم عمار درباره آثار این دوره از جشنواره اظهار کرد: من فیلم‌ها را دیده‌ام و پنجشنبه 11 دی ساعت 11 نخستین جلسه داوری بوده است.

وی افزود: اگر بخواهم ارزیابی کلی داشته باشم باید بگویم آثار بخش بین الملل اکثرا ضعیف بودند. آثار بخش داخلی قوت بیشتری داشتند و سه چهار فیلم خوب بین آنها دیدم.

فرزند نجف دریابندری مترجم پیشکسوت ادبیات ایران تصریح کرد: درباره ضعف آثار هم باید بگویم، نظر شخصی من این است که فیلم‌های داستانی کارآمدتر هستند. به ویژه در حوزه مستند من بین یک گزارش و یک مستند فرق می‌گذارم. در یک گزارش تنها دقایقی خبری مشخص اعلام می‌شود اما در مستند، تهیه‌کننده و کارگردان، داستان و موضوعی دارد که می‌خواهد آن را بیان کند و این بیان با بصیرت، تحقیق و جمع‌آوری سند همراه است.

وی که بیش از 40 سال خارج از ایران زندگی کرده است، تأکید کرد: متاسفانه بسیاری از فیلم‌های مستند شرکت‌کننده، گزارشی بودند و این ویژگی‌ها را نداشتند. این موضوع به ویژه در بخش بین‌الملل بیشتر احساس می‌شد.

این فارغ‌التحصیل رشته تاریخ اسلام از دانشگاه برکلی کالیفرنیا یادآور شد: به نظر من دو نوع فیلم وجود دارد؛ یکی نقد تخریبی است و دیگری به دنبال ارائه الگو می‌گردد. ما در این جشنواره به طور کلی فقط به فیلم منتقد نیاز نداریم بلکه به فیلم‌هایی نیاز است که الگو و سازنده باشند.

دریابندی که تجربه زندگی در خارج از کشور را دارد، درباره آثار بخش بین‌الملل گفت: امیدوارم برای سال‌های دیگر در فراخوان‌هایمان بتوانیم فیلم‌های خارجی جذب کنیم که با ارزش‌های ما سازگاری بیشتری داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: ما به طور کلی از بین فیلم‌های ارائه شده، آثار گزارشی و غیرسازنده را حذف می‌کنیم. در این نوع آثار چیزی نیست که ارزش‌های انقلابی، اسلامی یا ولایی را مطرح کند و نمونه چنین آثار سازنده ای کمتر داریم.