سیستم یکپارچه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران با راه‌اندازی ۵خط اتوبوس فرامنطقه‌ای تکمیل می‌شود.


به گفته پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران، 5خط فرامنطقه‌اي با طول 54كيلومتر راه‌‌اندازي مي‌شود كه خط يك مسير ميدان جمهوري - كلاهدوز، خط2 ميدان هفت‌تير -ميدان صادقيه، خط3 پايانه بيهقي - ابتداي فردوسي، خط4 شهيد بهشتي - شهيد مطهري و خط5 ميدان راه‌آهن - شهرك والفجر است.

پلان كلي سيستم حمل‌ونقل عمومي يكپارچه شهر تهران براساس اولويت‌بندي مختلف طراحي شده كه در اين طرح سيستم ريلي به‌عنوان استخوان‌بندي اصلي شبكه حمل‌ونقل عمومي در اولويت نخست، خطوط سامانه تندرو و خطوط فرامنطقه‌اي به‌عنوان خطوط پرسرعت در شبكه معابر در اولويت دوم و در لايه سوم خطوط محلي و منطقه‌اي به‌عنوان تغذيه‌كننده لايه‌هاي بالايي هستند. لايه چهارم نيز تاكسي و در نهايت شبكه دوچرخه و پياده‌راه‌ها با نقش دسترسي پاك و انسان‌محور مورد توجه قرار دارد.

در طرح توسعه حمل‌ونقل تهران، درابتدا تعداد 12خط به‌عنوان خطوط فرامنطقه‌اي پيشنهاد شد كه در نهايت تنها 5خط براي اجرا انتخاب شده است. خط فرامنطقه‌اي براساس تمايل سفر، تقاضاي سفر مستقيم، درجه عملكردي معبر و ارتباط با لايه‌هاي بالاتر به مرحله اجرا در آمده است.

خط يك فرامنطقه‌اي حدفاصل كلاهدوز - انتهاي جمهوري به طول 10/8كيلومتر و 24 ايستگاه احداث مي‌‌شود كه تعداد ناوگان اوليه مورد نظر 62دستگاه اتوبوس راست‌در بوده و پيش‌بيني مي‌شود در ساعات اوج 21هزار مسافر را جابه‌جا كند. در خط2 فرامنطقه‌اي كه از ابتداي قائم‌مقام تا ميدان صادقيه است، مسير به طول 9/8كيلومتر با تعداد 20ايستگاه درنظر گرفته خواهد شد كه اين خط نيازمند 81دستگاه اتوبوس چپ‌در است. خط3 فرامنطقه‌اي در مسير پايانه بيهقي - ضلع شمالي ميدان امام خميني با 7/6كيلومتر و 59دستگاه اتوبوس راست‌در راه‌اندازي خواهد شد. خط در مسير خيابان مطهري - رسالت - بهشتي افتتاح مي‌شود. اين خط با 15كيلومتر طول مسير و 39 ايستگاه راه‌اندازي مي‌شود. همچنين خط5 فرامنطقه‌اي در ميدان راه‌آهن - پايانه الفجر به طول 10كيلومتر و با 59 ايستگاه در طول مسير به بهره‌برداري مي‌رسد.

سنندجي همچنين گفت: از مجموع ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال پايتخت، حدود ۲۰۰۰دستگاه فرسوده‌اند اما اتوبوس جديدي به ما واگذار نشده است. وي اظهار كرد: ما همچنان در انتظار همكاري و مساعدت دولت هستيم تا بتوانيم نسبت به نوسازي ناوگان و خروج اتوبوس‌هاي فرسوده اقدام كنيم. اين در حالي است كه متأسفانه هنوز ميني‌بوس‌هاي فرسوده نيز بلاتكليف هستند. در راستاي نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده، منتظر همكاري ستاد سوخت هستيم كه درصورت پرداخت كمك و سهم اين ستاد براي نوسازي ميني‌بوس‌ها، مي‌توانيم اين خودروهاي فرسوده را از شهر خارج كنيم. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران افزود: شهرداري تهران براي آنكه بتوانيم خدمات‌رساني مناسب‌تري به شهروندان داشته باشيم، نسبت به خريد اتوبوس‌هاي دوكابين اقدام كرده اما متأسفانه براي ورود اتوبوس‌هاي تك‌كابين نيازمند كمك و مشاركت دولت هستيم. سنندجي ادامه داد: همچنين چندي پيش يك دستگاه اتوبوس هيبريدي (سوخت پاك) وارد ناوگان شهر تهران شد كه هم‌اكنون اين اتوبوس در مسير خاوران - آزادي مشغول به‌كار است و ورود 4دستگاه ديگر از اين اتوبوس‌ها در دستور كار قرار دارد اما مسئله مهم در اين زمينه، تهيه سوخت مناسب با گوگرد داراي آلايندگي كم است.