تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

همشهری‌آنلاین: تبهکاران در فضای مجازی برای رسیدن به اهداف شومشان از روش‌های مختلفی وارد عمل می‌شوند.

كارت عابربانكتان، گوشي موبايلتان، رايانه خانگي‌تان و حتي ايميل‌تان ممكن است گاهي به وسيله‌اي عليه خودتان تبديل شوند؛ چرا كه هميشه تبهكاران در كمينند تا از هر راهي و با هر وسيله‌اي شما را به دام بيندازند و نقشه‌هاي شومشان را عملي كنند.

تا حالا درباره جرايم اينترنتي و رايانه‌اي گزارش‌هاي زيادي منتشر كرده‌ايم اما تبهكاراني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند، هر روز يك ترفند تازه رو مي‌كنند و به همين دليل است كه هر روز شاكيان زيادي به شاكيان اينگونه پرونده‌ها افزوده مي‌شوند. اين گزارش را بخوانيد تا با جديدترين خطراتي كه در فضاي سايبري در كمين‌تان است، آشنا شويد.

  • سارق از خود شماست

اينكه شما به اطرافيانتان اطمينان داشته باشيد خيلي خوب است اما گاهي اوقات اطمينان بيش از حد ممكن است آدم را به دردسر بيندازد، اين را به خاطر داشته باشيد كه رمز كارت عابربانك‌تان كاملا شخصي‌ است و اگر فكر مي‌كنيد گفتن آن به اطرافيانتان، اطمينان و اعتمادتان به آنها را ثابت مي‌كند به همان اندازه نيز مي‌تواند برايتان مشكل‌ساز باشد.

سروان سيدمرتضي موسوي، سرپرست اداره تشخيص و پيشگيري جرايم سايبري استان البرز در اين باره مي‌گويد: رمز كارت شما يك كليد به شمار مي‌آيد، كليدي كه شما مي‌توانيد با آن وارد حريم خصوصي‌تان شويد و اگر اين كليد در دسترس باشد، حريم خصوصي شما به خطر مي‌افتد. حتي اين خطر ممكن است از سوي نزديك‌ترين فرد به شما باشد.

او ادامه مي‌دهد: ماه گذشته مردي به پليس فتاي استان البرز مراجعه كرد و به ماموران گفت كه چند وقتي است از حساب بانكي‌اش مبالغي كسر مي‌شود، اين در صورتي است كه هيچ خريدي انجام نداده است.

او ابتدا فكر مي‌كرد خودش از حساب برداشت كرده و احتمالا فراموش كرده است اما پس از مدتي كه اين برداشت‌ها ادامه پيدا كرد به ماجرا شك كرده بود و به همين خاطر تصميم گرفته بود موضوع را با پليس در ميان بگذارد و درخواست كمك كند.

وي ادامه مي‌دهد: پس از اينكه صحت حرف‌هاي مرد جوان تاييد شد، كارآگاهان پليس فتا، حساب شاكي را مورد بررسي قرار دادند.

در بررسي‌هاي پليسي مشخص شد فردي از طريق اينترنت و به دفعات، با استفاده از مشخصات كارت شاكي اقدام به خريد شارژ تلفن همراه و جابه‌جايي پول از حساب او كرده است، بنابراين تحقيقات براي شناسايي و دستگيري اين فرد ادامه يافت و ماموران توانستند كامپيوتري را كه خريدهاي اينترنتي از طريق آن انجام شده بود شناسايي كنند.

نكته عجيب اما اين بود كه همه اين برداشت‌هاي اينترنتي از سيستم رايانه‌اي صورت گرفته بود كه در خانه مرد شاكي وجود داشت و اين به معناي آن بود كه سارق اينترنتي، يكي از اعضاي خانواده شاكي بود.

تنها كسي كه احتمال داشت دست به اين سرقت‌ها زده باشد، پسر شاكي بود. ماموران به تحقيق از او پرداختند و وي وقتي ديد دستش رو شده است لب به اعتراف گشود و درباره ماجرا گفت: معمولا كارت پدرم در اختيار من بود.

وقتي متوجه شدم پدرم رمز دوم كارتش را فعال نكرده است، فكري به سرم زد. با مراجعه به دستگاه خودپرداز بعد از فعال سازي رمز دوم و با توجه به اينكه بقيه اطلاعات كارت را داشتم، با استفاده از اينترنت براي خودم خريدهاي اينترنتي انجام مي‌دادم و تصور مي‌كردم كه پدرم هيچگاه متوجه اين ماجرا نخواهد شد اما اشتباه مي‌كردم.

  • مراقب عكس‌هايت باش

«در يك گروه عضو شده‌ام كه كلي فيلم و عكس به اشتراك مي‌گذارند». حتما اين جمله را تا به حال به دفعات از زبان دوستان و آشنايانتان شنيده‌ايد.

اين روزها بيشتر شهروندان در تب و تاب استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي مثل فيس‌بوك، وايبر، واتس‌آپ، تانگو ، لاين و... هستند اما شايد خيلي از آنها از خطرات و دردسرهايي كه اين شبكه‌ها مي‌توانند برايشان به دنبال داشته باشند، خبر ندارند.

سروان موسوي در اين باره مي‌گويد: عمده روش‌هايي كه افراد تبهكار و سودجويان در فضاي مجازي از آن استفاده مي‌كنند همان روش‌هاي قديمي است، اما آنها هر بار از يك راه متفاوت وارد عمل مي‌شوند.

در بحث شبكه‌هاي اجتماعي، كاربران بايد به اين نكته توجه كنند كه وقتي شما عكسي را در يك شبكه اجتماعي به اشتراك مي‌گذاريد، شخصا اين اجازه را به همه انسان‌ها مي‌دهيد تا اين عكس را مشاهده كنند و حتما دراين ميان افرادي نيز وجود دارند كه ممكن است به فكر سوء‌استفاده از اين عكس‌ها بيفتند.

منبع:همشهري‌سرنخ