رئیس‌جمهور به ابهام‌ها و انتظارها برای حذف یارانه نقدی ثروتمندان پایان داد.

حسن روحاني  در كنفرانس اقتصاد ايران، شناسايي افراد برخوردار و غيرنيازمند به يارانه نقدي را «كاري سخت» با «مشكلات فراوان» و باعث «قضاوت در جامعه» دانست و اعلام كرد: دولت يك سيستم اطلاعاتي جامع و كامل براي 80ميليون جمعيت ايراني ندارد. اگرچه حسن روحاني چه پيش از انتخابات رياست‌جمهوري و چه پس از تصدي اين مسئوليت، هيچ‌گاه به صراحت از حذف يارانه نقدي پردرآمدها سخن نگفته بود و حتي از سركشي به اطلاعات اقتصادي مردم و حساب‌هاي بانكي ممانعت هم كرده بود.روحاني بارها تأكيد كرده به جاي حذف يارانه نقدي پردرآمدها به اعطاي يارانه كالايي به اقشار نيازمند و بهبود وضعيت درآمدي مردم نظر دارد.

اظهارنظر  رئيس قوه مجريه نشان داد كه دولت عملا برنامه‌‌اي براي حذف يارانه پردرآمدها به‌دليل سختي كار شناسايي آنها ندارد. اين تصميم در حالي است كه دولت از ماه‌هاي ابتدايي شكل‌گيري بر حذف يارانه اقشار ثروتمند تأكيد داشت و اين تأكيد اگرچه در لايحه بودجه سال93 نيامد اما از سوي مجلس جدي تلقي شد و نمايندگان در قانون بودجه دولت را مكلف به حذف يارانه نقدي پردرآمدها كردند.
دولت اما خيلي زود از برنامه حذف اجباري يارانه‌بگيران حتي اقشار پردرآمد كوتاه‌آمد و سياست اختيار را به اجرا گذاشت كه عملا در ارديبهشت‌ماه به اجرا درآمد اما اين شيوه جواب نداد.

اين در حالي است كه پس از تصميم سال گذشته مجلس مبني بر الزام دولت براي حذف يارانه نقدي پردرآمدها، مقامات ارشد اقتصادي دولت به‌ويژه وزير اقتصاد و سخنگوي دولت، بارها وعده شناسايي ثروتمندان و حذف يارانه نقدي دست‌كم 10ميليون نفر را داده بودند. آيا موضعگيري ديروز روحاني به‌معناي پايان رؤياي حذف يارانه نقدي پردرآمدهاست؟

روحاني در اين كنفرانس با اشاره و تأكيد فراوان مبني بر عدم‌پرداخت يارانه به افراد ثروتمند گفت: شناسايي افرادي كه نيازمند نيستند كار سختي است، البته 50درصد اين افراد راحت شناسايي مي‌شوند اما در شناسايي 50درصد ديگر مشكلات فراواني وجود دارد و باعث قضاوت در جامعه مي‌شود. روحاني با اشاره به اينكه ما يك سيستم اطلاعاتي جامع و كامل براي 80ميليون جمعيت ايراني نداريم، افزود: گفته مي‌شود به ايرانيان خارج از كشور يارانه ندهيد اما عده‌اي از آنها مريض هستند و براي درمان از كشور خارج شده‌اند يا عده‌اي ديگر كارگر يا دانشجو هستند. همچنين گفته مي‌شود مثلاً درآمد 3ميليون را مشخص كرده و براساس آن به افراد يارانه تعلق بگيرد كه اين موضوع نيز در تهران، روستاها، مركز شهر يا خانواده‌هايي كه معلول دارند، متفاوت است و نمي‌توان براساس آن عمل كرد.

دولت در لايحه بودجه سال آينده، خواستار حذف مصوبه امسال مجلس درخصوص حذف يارانه‌نقدي پردرآمدها شده است، پيشنهادي كه فرجام آن در جريان رسيدگي به لايحه بودجه سال94 در مجلس روشن خواهد شد.اخيرا به نقل از برخي مسئولان دولتي اين گزينه مطرح شده كه به جاي حذف يارانه نقدي پردرآمدها و شناسايي افراد ثروتمند، دولت اقدام به شناسايي اقشار ضعيف و متوسط و پرداخت يارانه به آنها خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار ما، در كنفرانس دوروزه اقتصاد ايران، رئيس‌جمهور با اشاره به كاهش محسوس نرخ تورم در 15‌ماه گذشته و مثبت شدن نرخ رشد اقتصادي ايران پس از 2سال ركود عميق تأكيد كرد: بايد تورم به‌صورت مستمر كاهنده باشد تا به نقطه قابل‌قبول برسيم و مهار تورم بايد با قوت در سال‌هاي آينده ادامه يابد و در سال 96كه پايان كار دولت يازدهم است به تورم يك رقمي برسيم. روحاني با بيان اينكه بايد از مرحله كاهش قيمت نفت عبور كنيم، ‌افزود: در حال حاضر كاهش قيمت نفت به مرز 50درصد رسيده است كه اين موضوع مي‌تواند در اين كنفرانس مورد بررسي قرار بگيرد.

  • سقوط ظرفيت نيروگاهي ايران

وزير نيرو با تأكيد بر اينكه از سال89 تاكنون ظرفيت نيروگاهي كشور سقوط بدي را تجربه كرده است، گفت: پايين بودن قيمت برق عامل اصلي تحليل رفتن توان سرمايه‌گذاري صنعت برق است. حميد چيت‌چيان با تأكيد بر اينكه اجراي قانون هدفمندي‌ توان اقتصادي بنگاه‌ها را دائما تحليل داد، گفت:‌ امكان سرمايه‌گذاري كاهش يافته و از سال1391 ميزان مصرف برق از ميزان افزايش ظرفيت توليدي پيشي گرفته است. چيت‌چيان با تأكيد بر اينكه صنعت برق با چالش قيمت‌ها مواجه بوده است گفت: در طول سال‌هاي82‌تا‌92 قيمت بخش‌هاي مختلف مانند بنزين 11برابر، ارتباطات 9برابر و كالا و خدمات 8برابر شده درحالي‌كه قيمت برق تنها 7/3برابر رشد داشته است.

  • مشكلات نظام بانكي از نگاه طيب‌نيا

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به مشكلات نظام بانكي و مسائلي چون افزايش پايه پولي، كمبود اعتبارات بخش توليد و رشد نقدينگي، گفت: بايد مشكل بانك‌ها را حل كنيم تا بتوانند به سود رسيده و تمركزشان در اعطاي منابع مالي باشد. علي طيب‌نيا افزود: چندين‌ماه است كه در انتظار تصويب بسته خروج از ركود از سوي مجلس هستيم، اگرچه بعد از تصويب، تنگناي اعتباري داريم كه براي تأمين اين اعتبار مشكلات جدي وجود دارد. طيب‌نيا با اشاره به نقش بازار بانك‌ها در تأمين مالي افزود: خوشبختانه سرمايه‌گذاران خارجي درپي سرمايه‌گذاري در كشورند كه با پيشبرد مذاكرات و برداشتن تحريم‌ها مي‌توانيم از منابع مالي هم استفاده كنيم.

  • واكنش صريح زنگنه به كاهش قيمت نفت

وزير نفت هم هشدار داد ايران توليد خود را از 2.5 ميليون بشكه پيش از اين به يك ميليون بشكه رسانده و با از دست دادن 60درصد صادرات مواضع خود را از دست نداده است، اكنون نيز به‌خاطر يك ميليون بشكه كوتاه نمي‌آيد. بيژن زنگنه با اشاره به مواضع اعضاي اوپك در جلسه اخير گفت: تنها ابزار اوپك براي افزايش قيمت كاهش توليد است و اين نهاد تنها سازمان جهان سومي مؤثر در اقتصاد جهان است و همه يك رأي دارند اما در واقع هر كسي توليد بيشتر و ظرفيت خالي تأثيرگذار در بحران داشته باشد، اثرگذارتر است. وي گفت: دعوا و فحش براي مصرف داخل خوب است اما در اوپك دعوا بين اعضا باعث سقوط بيشتر قيمت مي‌شود.

  • 14مؤسسه اعتباري در فهرست اخذ مجوز يا انحلال

رئيس‌كل بانك مركزي از تعيين تكليف 14مؤسسه اعتباري بزرگ تا پايان سال آينده خبر داد و گفت اين مؤسسات يا بايد مجوز فعاليت بگيرند يا منحل مي‌شوند. ولي‌الله سيف در پاسخ به سؤال خبرنگار ما كه اين مؤسسات چگونه مجوز تاسيس گرفته‌اند؟ اظهار كرد: اين مؤسسات از بانك مركزي مجوز تاسيس نگرفته‌اند، برخي از آنها در قالب تعاوني‌هاي اعتباري در گذشته‌هاي دور از وزارت تعاون وقت مجوز گرفته‌اند و اين مؤسسات حدود 15درصد از كل نقدينگي بازار پولي ايران را به‌خود اختصاص مي‌دهند. وي افزود: در حال حاضر همه دستگاه‌هاي مسئول عزم جدي دارند كه به اين فعاليت‌هاي غيرمنضبط پولي و خارج از نظارت بانك مركزي پايان دهند.