همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز دوشنبه 15 مرداد در حاشیه آیین تجلیل از خبرنگاران رسانه‌ها گفت: برنامه‌ریزی برای ساخت هواپیماهای جنگنده نسل پنجم آغاز شده است.

مصطفی محمدنجار با اشاره به پرواز موفقیت آمیز هواپیمای آذرخش پروژه هواپیمای آذرخش را پرژه‌ مشترکی‌بین‌ارتش و وزارت دفاع‌اعلام کرد و گفت: در آینده بسیار نزدیک قادر خواهیم بود که تعداد بسیار زیادی از این نوع جنگنده را به تولید انبوه رسانده، در اختیار نیروهای مسلح قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه جنگنده نسل دوم این هواپیما با نام "صاعقه" نیز به زودی و پس از پرواز به ‌تولید انبوه خواهد رسید،افزود:متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال برنامه‌ریزی و تحقیق برای ساخت هواپیماهای نسل پنجم هستند. نسل پنجم به هواپیماهای جنگنده روز دنیا اطلاق می‌شود که در حال حاضر فناوری ساخت آن تنها در اختیار تعدادی از کشورهای غربی است.

وزیر دفاع از اعلام خبرهای خوش همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت : بهره‌برداری از کارخانه روغن کشی خرمشهر که در حوزه خدمات رفاهی وزارت دفاع است، یکی از این خبرهای خوش خواهد بود.

وی همچنین از راه‌اندازی پروژه توپ "اسکای گارد ‪ ۳۵‬میلیمتری" در هفته دولت خبرداد.

توپ اسکای گارد ‪ ۳۵‬میلیمتری یک نوع از توپ‌های ضد هوایی‌مجهز به سیستم کنترل آتش است که در صنایع "ایزایران" وابسته به‌وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است.

محمد نجار چهار فرآیند پشتیبانی دفاعی،رفاهی،عمرانی وحقوقی را از وظایف وزارت دفاع اعلام کرد و گفت: در این زمینه‌ها به تامین و تجهیز نیازمندی‌های نیروی‌های مسلح در چهار سازمان صنایع دفاع ،هوا فضا، صنایع هوایی و صنایع الکترونیک ایران به فعالیت پرداخته‌ایم.

وی خود کفایی نیروهای مسلح در صنعت هوا فضا و توانمندی در ساخت موشک‌های مختلف از مرحله تحقیق تامواداولیه و تولید را از دیگر توفیقات صنایع دفاع ارزیابی کرد.

وزیر دفاع گفت: درساخت موشکهای ضد زره، انواع راکت‌ها با بردهای مختلف ،موشک‌های زمین به زمین با قابلیت‌های مختلف و کاربردهای متفاوت، انواع موشکهای کروز، موشک‌های دریایی و تولید موشکهای پدافند هوایی از دیگر توفیقاتی بوده که متخصصان وزارت دفاع به‌آن دست پیدا کرده‌اند.

وی بااعلام اینکه در حال حاضر توانایی ساخت موتور، بال و بدنه هواپیما در صنایع "صاایران" وجود دارد از ساخت انواع بالگردهای تهاجمی و ترابری، هواپیماهای بدون سرنشین ، پهباد در نوع‌های تصویر برداری ، عکس برداری ، هدف برای تست موشکهای پدافندی و چند منظوره خبر داد.

محمدنجار همچنین به ساخت انواع توپ‌های دوربرد با مهمات‌های کالیبرکوچک، متوسط و بزرگ و انواع مهمات توپخانه، انواع راکت‌اندازها، انواع ناوچه‌های موشک انداز مجهز به توپ و رادار و تجهیزات مخابراتی بومی، ساخت زیر دریایی در سایزهای مختلف و انواع مین‌های دریایی توسط متخصصان وزارت دفاع اشاره کرد.

وی با اشاره به موفقیتهای وزارت دفاع در ساخت انواع تانک نفر بر و تجهیزات زرهی مورد نیاز نیروهای مسلح افزود:ساخت مواد شیمیایی انفجاری و تجهیزات پدافندی اقلام شیمیایی از دیگر توانمندیهای صنایع دفاع است.

محمد نجار ساخت اقلام‌الکترونیکی ،اپتیکی و ساخت انواع رادار برای سیستم‌های موشکی و شناورهای موردنیاز در دریا را از توفیقات صنایع الکترونیکی وزارت دفاع اعلام کرد.

وی افزود:در این زمینه به تکنولوژی مدرن و پیشرفته در "سیکل " موشکهای پدافندی و اللکترونیکی موشکی دسترسی پیدا کرده‌ایم .

وزیر دفاع همچنین از تدوین برنامه‌ای هشت ساله برای پاکسازی مناطق آلوده به مین خبر داد و گفت:تاپایان سال آینده دو استان به طور کامل پاکسازی خواهند شد.

در این مراسم که در آستانه روز خبرنگار برگزار شد، از خبرنگارانی که در طول یک سال گذشته اخبار حوزه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را پوشش داده بودند، قدردانی شد.  ۱۷‬مرداد سالروز شهادت شهید "محمود صارمی" خبرنگار ایرنا در حادثه حمله گروه طالبان به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف افغانستان در سال ‪ ،۷۷‬روز خبرنگار نام‌گذاری شده است.

برچسب‌ها