هفتمین جشنواره پژوهش و نوآوری مدیریت شهری با برگزاری اختتامیه و معرفی پژوهشگران برتر به‌کار خود پایان‌داد.

شهردار تهران در اين مراسم 2نكته را مورد تأكيد قرار داد: «نبايد اهميت علم را به مباحث تكنوكرات‌مآبانه تقليل دهيم. كساني كه اينگونه مي‌انديشند، از اين غافل هستند كه تحقق آرمان‌هاي ديني و ملي در گرو روحيه جهادي و رويكرد علمي است. همچنين مديريت جهادي بيش از هر مفهوم ديگري به مفهوم روحيه جهادي و رويكرد علمي نزديك است.»

در اين مراسم كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، محمدباقر قاليباف شهردار تهران، مهدي چمران رئيس و اقبال شاكري و رضا تقي‌پور اعضاي شوراي شهر، امير خجسته رئيس كميسيون شوراهاي مجلس، بابك نگاهداري رئيس مركز مطالعات شهر تهران و عسكري آزاد معاون منابع انساني رئيس‌جمهور در جمع دانشگاهيان و فرهيختگان داخلي و خارجي مديريت شهري حضور يافتند. شهردار تهران در اختتاميه اين جشنواره گفت:

خدا را شاكرم كه در يكي از بهترين محيط‌هاي علمي در جمع نخبگان و اساتيد و مهمانان خارجي و جايگاه زماني و مكاني خاصي حضور يافته‌ام كه هم محيط علمي را شامل مي‌شود و هم در ايام ولادت 2 پيامبر الهي است. به‌گفته وي، مهم‌ترين نكته كه بايد انديشمندان مديريت شهري به آن توجه ويژه‌اي داشته باشند، جايگاه شهر و نقش آن در جامعه بشري است. در قرون گذشته و تا نيمه دوم قرن20، بيشتر دولت‌ها، شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي و سازمان‌ها در موضوعات اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي ايفاي نقش مي‌كردند و بازيگران اصلي اثرگذار بر مردم بودند اما امروز كلانشهرها به‌عنوان مراكز جمعيتي توليد قدرت و ثروت و معرفت محسوب مي‌شوند. اين روند هرچه پيشتر مي‌رود، بازيگران بيشتري از شهرها و شهروندان و مكان حضور آنان را درگير تحولات مهم مي‌كند. رويكرد محله‌محوري و مديريت محلي امروز از اثرگذارترين عرصه‌ها در جهان هستند.

  • تأكيد بر روحيه و مديريت جهادي

قاليباف در سخنان خود با اشاره به نامگذاري دهه جاري با عنوان دهه پيشرفت و عدالت، تصريح كرد: در يك نظام اسلامي و در دهه پيشرفت و عدالت نمي‌توانيم به همه ابعاد و موضوعات به‌طور يكسان بپردازيم اما در مديريت شهري فهم ما از جمهوري اسلامي با كمك انديشمندان اين حوزه، آن شد كه اگر بخواهيم متمركز موضوعات شويم چه چيزي را بايد هدف اصلي قرار دهيم؟ به‌نظر مي‌رسد در اين موضوع در يك بخش به روحيه و مديريت جهادي نياز داريم.

وي ادامه داد: نكته ديگر آنكه در جامعه و شهر اسلامي 2چيز را بايد داشته باشيم و 2چيز را نبايد داشته باشيم. به اين ترتيب مشخص خواهد شد كه در كدام موارد بايد به سمت حركت‌هاي ايجابي حركت كنيم و آنها را به‌عنوان معروف گسترش دهيم و چه منكر‌هايي در جامعه وجود دارد كه به‌طور دقيق و عميق با همه ابعاد آن مبارزه كنيم.

آنگونه كه شهردار تهران در دانشگاه تهران اعلام كرده، مديريت‌شهري با كمك انديشمندان، فضلا، علما، دانش‌پژوهان و پژوهشگران به اين نتيجه رسيده كه 2موضوع تعليم و تكريم بايد به‌عنوان هدف اصلي و بزرگ قلمداد شود و بايد آنها را به‌عنوان 2 هدف اصلي درنظر داشت و تمامي حركت‌ها را با اين دو هدف بزرگ مقايسه كرد. همچنين بايد با 2 منكر بزرگ يعني فقر و تكاثر به‌صورت جدي مبارزه كرد، بنابراين بايد با روحيه و مديريت جهادي به اين چهار مورد پرداخت. وي با بيان اينكه مديريت جهادي بيش از هر مفهوم ديگري، به مفهوم مديريت علمي نزديك است، تصريح كرد: در بعضي مواقع هنگامي كه از مديريت جهادي بحث مي‌شود، به‌نوعي مي‌خواهند يك موضوع را با كار صرفا سريع مقايسه كنند.

اين در حالي است كه نزديك‌ترين مفهوم به مديريت جهادي، مفهوم علمي است چرا كه اگر كاري علمي نباشد اساسا جهادي نيست. به گفته شهردار تهران، نه‌تنها در روابط بين انسان‌ها و جامعه، بلكه حتي در جايگاه‌ها، رقابت‌ها، مقاومت‌ها، عرصه‌هاي بين‌المللي و حتي در جايگاه كشورها براي مبارزه با ظلم، استكبار، استعمار و دفاع از انسانيت و آزادگي نيازمند به علم هستيم. شهردار تهران با بيان اينكه خيلي از كشورهايي كه شايد در قرن گذشته قدرت جدي در عرصه بين‌المللي نبودند اما امروز به‌خاطر قدرت علمي‌شان به‌عنوان يك قدرت مطرح هستند، ادامه داد:

امروز در موضوع هسته‌اي و فشارهاي استكبار نيز ترديد نكنيد كه ظاهر موضوع مسئله هسته‌اي است، اما اساس آن براي مقابله با رشد علمي در كشور است. چراكه احساس مي‌كنند اگر كشور در عرصه علم و دانش با رويكرد و باورهاي اسلامي قدرتمند شود، هژموني مستكبران به خطر مي‌افتد.

  • از همين‌جاست كه با آن مبارزه مي‌كنند.

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود در تالار علامه اميني اظهار كرد: گاهي از گوشه و كنار بعضي حرف‌ها را مي‌شنويم اما با وجود اين نبايد به اهميت علم بي‌توجهي كرده و با نگاه تقليل‌گرايانه، آن را به حدي تقليل دهيم كه تعبير تكنوكراسي و نگاه تكنوكراتانه به آن داشته باشيم. اگر علم نباشد، به آرمان‌ها، باورهاي ديني، انقلابي و همان روحيه جهادي دست پيدا نمي‌كنيم. وي همچنين با اشاره به موضوع پژوهش در كشور تصريح كرد: ما نمي‌خواهيم همه پژوهش‌هاي شهرداري را متمركز در مركز مطالعات شهرداري تهران بكنيم، چرا كه اساسا با تمركزگرايي، مخصوصا در كار علمي مخالف هستيم، اما بايد بپذيريم كه به‌خاطر رشد پژوهش‌هاي باكيفيت و جهت‌دار نيازمنديم تا ابتدا و انتهاي پژوهش به مركز مطالعات ختم شود. اين موضوع را هم درون شهرداري، معاونت‌ها و سازمان‌هاي تابعه و همچنين عزيزاني كه در اين زمينه همكاري مي‌كنند بايد مورد توجه قرار دهند.

  • ناشناخته ماندن شهروندان

روايت نسل جديد شهروندان تهراني موضوع مورد تأكيد ديگر شهردار تهران بود.وي به ناشناخته‌ماندن آنها در شهر اشاره كرد و گفت: گاهي در پژوهش‌ها، به پديده‌ها و وضعيت امروز جامعه كمتر توجه مي‌كنيم و مقداري از اتفاقات جاري عقب هستيم. اين در حالي است كه پژوهش‌ها در شهرداري تهران بايد به جريان ظرفيت نسل جديد در شهر و مطالبات آنها توجه ويژه‌اي داشته باشد و همه اقشار جامعه را دربربگيرد.

وي افزود: بنده از زمان مسئوليتم در نيروي انتظامي مسائل اجتماعي را به‌صورت دقيق رصد كرده‌ام و با توجه به اينكه در 15سال گذشته روز و شب درگير زشتي‌ها و زيبايي‌هاي مسائل اجتماعي بوده‌ام، عرض مي‌كنم كه شتاب اين موضوعات غيرقابل تصور است. بدانيم كه ضربان شهر تندمي‌زند و پرسرعت پيش مي‌رود. اگر بگوييم كه مسائل اجتماعي به‌صورت هفته‌اي در تهران در حال تغيير است نيز حرف گزافي نگفته‌ايم.

شهردار تهران با بيان اينكه ما نبايد گرفتار مسائل ديروز باقي بمانيم و براي امروز و فردا تدبير نكنيم، گفت: بپذيريم كه تغييرات وجود دارد و در مقابل تغييرات مقاومت نكنيم، بلكه بايد تغييرات را مديريت كرده و براي آنها تدبير كنيم. وي ادامه داد: قطعا شناخت‌هاي جديد، روش‌هاي جديدي را مي‌آورد اما در اين ميان مسئله‌يابي درست، از مهم‌ترين موضوعات به‌شمار مي‌رود كه بايد به آن توجه كنيم. نبايد مسئله‌سازي‌ كنيم بلكه بايد مسئله‌يابي كرده و سپس آن مسائل را حل كنيم.

  • حضور پررنگ نهادهاي بين‌المللي

بابك نگاهداري رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران نيز در مراسمي بر حضور پررنگ نهادهاي بين‌المللي و دانشگاهيان درجشنواره هفتم تأكيد كرد. وي با اشاره به ويژگي‌هاي متمايز اين دوره از جشنواره نسبت به دوره‌هاي قبل گفت: مشاركت حداكثري دانشگاه‌ها، برگزاري 7پنل تخصصي با همكاري 7دانشگاه برتر كشور، ايجاد فضاي تبادل افكار و گفت‌وگو، رشد دو برابري حضور كشورهاي خارجي، حضور نهادهاي بين‌المللي چون UN HABITAT، UCLG و متروپليس، رشد دو برابري آثار پژوهشي داخلي از 2هزار اثر در دوره ششم به حدود 4هزار اثر در جشنواره هفتم و برگزاري نخستين كنفرانس توسعه شهري از مهم‌ترين دستاوردهاي اين دوره از جشنواره بوده است.

وي همچنين تأكيد كرد: امسال مسئولان جشنواره 60غرفه را در قالب نمايشگاه پژوهش‌هاي شهري در اختيار نهادهاي علمي مختلف قرار دادند. اين مركز ارتباطات خود را با مراكز داخلي و بين‌المللي تحقيقات شهري افزايش داده و امسال چندين نشست تخصصي را با همكاري دانشگاه‌ها برگزار كرده است. همچنين در چارچوب رويكرد علمي، با 14دانشگاه تفاهمنامه‌هايي به‌منظور اجراي پروژه‌هاي شهري منعقد شد.

  • تذكر علمي در جمع اساتيد دانشگاه

مركز مطالعات شهرداري تهران در سال‌هاي اخير بر اين موضوع تمركز كرده كه هرآنچه از پژوهش استخراج مي‌شود را مورد توجه قرار دهد اما پژوهشگر نيز بايد بداند كه كارفرما به‌دنبال چه چيزي است و اين رابطه بايد به‌درستي پيش رود. اين نكته علمي شهردار تهران در جمع اساتيد دانشگاه و محققان شهري بود. قاليباف در اين‌باره تذكر داد كه داشتن پروپوزال كامل، نظارت دقيق و كاربست جدي نتايج پژوهش از الزامات فرايند‌هاي پژوهشي به‌شمار مي‌رود كه بايد نسبت به آن حساس باشيم. وي همچنين پيشنهاد داد تا براي كاربست جدي نتايج پژوهش، بخشي از جوايز اين جشنواره به اجرايي شدن نتايج پژوهش‌ها اختصاص پيدا كند.