تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹

همشهری آنلاین: ۱۰ مجسمه‌ساز در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی آبادان ۱۰ اثر هنری را در حضور مردم این شهر از دل سنگ خلق می‌کنند.

به گزارش ايسنا؛ جمشید مرادیان - مجسمه‌ساز و دبیر اجرایی اولین سمپوزیوم مجسمه‌سازی آبادان - درباره‌ی برگزاری این رویداد هنری اظهار کرد: نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی آبادان با حضور 10 هنرمند مجسمه‌ساز از 2 تا 19 بهمن‌ماه در این شهر برگزار می‌شود. در اولین دوره، فراخوان نداشتیم و هنرمندان به‌صورت انتخابی در آن شرکت می‌کنند.

  • آشنايي با هنر مجسمه‌سازي

او ادامه داد: این 10 هنرمند در مدت 18 روز باید روی 10 سنگ به ارتفاع سه متر که از معادن محلات استخراج شده‌اند، 10 اثر هنری را در مقابل مردم خلق کنند. شورای شهر آبادان، سازمان زیباسازی شهرداری و برخی مسوولان دانشگاه هنر این شهر نیز با این سمپوزیوم همراهی می‌کنند.

این مجسمه‌ساز همچنین افزود: ستاره آزموده، اسفندیار مرادپور، احمد سلیمانی، مهدی سلحشور، رضا قره‌باغی، محمدرضا ذبیح‌الله‌زاده، علیرضا قدمیاری، ربین حیدری، شهریار رضایی و سعید احمدی هنرمندان حاضر در این سمپوزیوم هستند.

رضا علی‌پور - دبیر این سمپوزیوم و مدیر گروه هنر دانشگاه آبادان - نیز درباره‌ی برگزاری آن به خبرنگار ایسنا گفت: این رویداد هنری با هدف بالا بردن سطح کیفیت بصری شهر و زیباسازی آن برگزار می‌شود. همچنین این مجسمه‌ها نمودی از هویت شهر هستند که به معرفی آن می‌پردازند و در جذب گردشگر موثر خواهند بود.

او با اشاره به محدودیت‌های به‌وجود آمده در آبادان پس از هشت سال جنگ تحمیلی، اظهار کرد: حق مردم پس از پایان جنگ ادا نشده و قرار است این سمپوزیوم قدم تازه‌ای در راه ارتقای سطح کیفی فضای شهر باشد.

این استاد دانشگاه درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری سمپوزیوم نیز توضیح داد: نخستین دوره‌ی سمپوزیوم مجسمه‌سازی آبادان در فضای باز پارک «بازسازی» برگزار خواهد شد. هیئت انتخاب شامل محمودرضا شیرازی (شهردار)، مرجان شیخ‌زاده (استاد دانشگاه هنر)، جمشید مرادیان (مجسمه‌ساز)، شمس‌الدین نوربخش (هنرمند و رییس سازمان میراث فرهنگی آبادان) و من است که بهترین و باسابقه‌ترین هنرمندان مجسمه‌ساز را برای حضور در این رویداد دعوت کرده‌ایم. علاوه بر این 10 نفر، دو مجسمه‌ساز بومی هم در سمپوزیوم شرکت خواهند کرد.

علی‌پور گفت: سمپوزیوم در سه محور «ظرفیت‌های بومی»، «صنعت» و «آبادان پس از جنگ» با عنوان «مقاومت و توسعه فرهنگ و اقتصاد» برگزار می‌شود. با توجه به این‌که آبادان کلان‌ءشهری شلوغ و پر از ساختمان‌ها و آپارتمان‌های برج‌مانند نیست، مجسمه‌ها بیشتر تصویری خواهند بود و به سبک انتزاع صرف ساخته نمی‌شوند.

او همچنین اظهار کرد: این سمپوزیوم قصد دارد فاصله‌ی بین هنرمند، اثر هنری و مردم را کم کند. بنابراین این آثار پس از ساخته شدن در موزه‌ی مجسمه‌سازی آبادان که در سایت سازمان منطقه‌ی آزاد اروند خواهد بود، به‌نمایش عموم درمی‌آیند.

علی‌پور اضافه کرد: شورای شهر و شهرداری آبادان شورای سیاست‌گذاری این سمپوزیوم را تشکیل می‌دهند و رییس آن، حمید حنظل عیدانی و ناظر هنری هم مرجان شیخ‌زاده است.