تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰

رکود بزرگ در بورس آغاز شد. قیمت نفت همچنان در حال نزول است و شاخص بورس را با خود پایین می‌کشد، کار به جایی رسیده که بسیاری از سهامداران در انتظار خبر مرگ پادشاه عربستان نشسته‌اند تا شاید قیمت نفت اندکی رشد کند.

به گزارش همشهري، شاخص بورس تهران گرفتار سايه سياه سقوط قيمت نفت شده است. اقتصاد ايران بخش زيادي از درآمدش را از فروش نفت به‌دست مي‌آورد، صنايع فعال در اقتصاد ايران هم همينطور، در چنين شرايطي كاهش قيمت نفت از يك طرف منجر به كاهش درآمد‌هاي ملي مي‌شود و از سوي ديگر منجر به كاهش درآمد شركت‌هاي ايران و در نهايت منجر به كاهش توليد ناخالص داخلي خواهد شد.

در حال حاضر قيمت نفت به سطح 47دلار در هر بشكه رسيده است، گفته مي‌شود نفت ايران نيز به قيمت 40دلار فروخته مي‌شود. جديد‌ترين پيش‌بيني‌ها حكايت از آن دارد قيمت نفت در روز‌هاي آينده با كاهش بيشتري مواجه خواهد شد. البته اين بستگي زيادي به كاهش ميزان توليد اوپك دارد. برخي كارشناسان بر اين باورند درصورت كاهش سطح توليداوپك قيمت نفت بار ديگر افزايش خواهد يافت اما بخش زيادي از تحليل‌ها بر اين محور استوار است كه قيمت نفت ديگر هرگز به سطوح قبلي درمحدوده 100دلار باز نخواهد گشت.

با اين تحليل‌ها سقوط بورس تهران براي يك دوره بلندمدت ادامه خواهد داشت. از 15دي‌ماه تاكنون 126هزار ميليارد تومان معادل 36ميليارد دلار از ارزش بورس تهران كاسته شده و ديروز ارزش بورس تهران به زير مرز 300هزار ميليارد تومان سقوط كرد و به 299هزار ميليارد تومان معادل 85ميليارد دلار رسيد.

برخي پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه شاخص كل بورس تهران تا سطح 55هزار واحد نزول خواهد كرد. اين رقم با فرض باز نشدن نماد پالايشگاه‌ها در بورس تهران است درصورتي كه نماد اين پالايشگاه‌ها در بورس باز شود پيش‌بيني مي‌شود 25هزار ميليارد تومان از ارزش بورس تهران كاسته شود. در چنين شرايطي و بر بستر تحليل‌هاي اقتصادي موجود ديروز شاخص كل بورس تهران يك‌درصد و شاخص فرابورس 2 درصد نزول كرد. شاخص كل بورس تهران در حال حاضر به مرز 66هزار واحد رسيده است.

  • بورس جاي ماجراجويي نيست

در همين رابطه محمد فطانت رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شرايط كنوني بورس گفت: سهامداران نبايد انتظار اصلاح يك‌شبه امور را داشته باشند اساسا بورس محل اقدامات ماجراجويانه نيست و نبايد به تحولات واكنش‌هاي يكباره نشان داد. او در اين‌باره افزود: با توجه به اينكه قانون وظيفه حمايت و حراست از منافع سهامداران را برعهده سازمان بورس گذاشته است سازمان بورس اقداماتي را براي رفع ابهام در يكسري از صنايع آغاز كرده كه به‌زودي نتايجش بعد از قطعي‌شدن اعلام خواهد شد.

  • بورس با چالش جدي مواجه است

علي تيموري مديرعامل تأمين سرمايه لوتوس پارسيان هم درباره آينده بازار سهام گفت: قبل از كاهش قيمت نفت به آينده بازار سرمايه خوشبين بودم اما تداوم كاهش قيمت نفت اقتصاد ايران را كوچك مي‌كند و كوچك شدن اقتصاد ايران بر صنايع و به تبع آن بر بازار سرمايه اثر منفي خواهد گذاشت.

وي توضيح داد:كوچك شدن اقتصاد ايران روي كسب و كار شركت‌ها، حجم فروش و درآمد شركت‌ها اثر مي‌گذارد به‌ويژه حجم فروش و سود شركت‌هاي فعال در صنايع پتروشيمي و صنايع پايه كاهش پيدا خواهد كرد. وي افزود: با اتفاقي كه در بازار جهاني نفت افتاد بازار سرمايه ايران به لحاظ بنيادي با چالش جدي مواجه شده است و نزول بورس واكنش طبيعي سرمايه‌گذاران به همين موضوع است. وي پيش‌بيني كرد: اگر قيمت نفت در همين سطح بماند سود شركت‌هاي بورس با چالش مواجه مي‌شود و احتمالا برآورد بودجه سال آينده شركت‌هاي بورس با كاهش همراه خواهد بود و در عين حال روند نزول شاخص بورس تداوم خواهد يافت.

  • 3 رويداد اثر‌گذار بر بورس

يك كارگزار بورس هم درباره آينده بازار سهام گفت: 3 رويداد مهم مي‌توانند زمينه‌ساز برگشت بازار سهام و بهبود شرايط بورس شوند. نخستين رويداد مهم افزايش قيمت نفت با اتفاقاتي چون تغيير حاكميت عربستان و اتحاد اوپك و افزايش تقاضاي اين محصول استراتژيك است چرا‌كه كاهش شديد قيمت نفت اثر زيادي در تداوم روند نزولي قيمت‌ها و شاخص بورس گذاشته است. حميدميرمعيني افزود: عامل دوم كسب نتيجه مثبت از مذاكرات هسته‌اي در پيش‌رو است كه به‌نوبه‌خود مي‌تواند باعث افزايش اميدها به آينده و كاهش قيمت دلار و سر ريز شدن سرمايه‌ها به بازار سهام شود. وي ادامه داد: سومين رويداد هم تغيير نگاه دولت به بازار سرمايه و استفاده از ظرفيت‌هاي اين بازار براي بهبود شرايط و روشن كردن موتور محركه اقتصاد كشور است.