همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی آمریکا در میانه فصل آنفلوآنزا در این کشور پزشکان را ترغیب کرده‌اند که در موارد بیشتری داروهای ضدویروسی را تجویز کنند.

به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) روز جمعه ۹ ژانویه (۱۹ دی) در یک هشدار جدید خطاب به پزشکان، استفاده فوری از تامیفلو و سایر داروهای ضدویروسی را برای بیماران مبتلا به آنفلوآنزای بستری‌شده و بیمارانی که در معرض عوارض آن مانند ذات‌الریه هستند، را توصیه کردند.

مقامات CDC می‌گویند سویه مشکل‌آفرینی از ویروس آنفلوآنزا که در حال حاضر شیوع یاقته است، برای افراد سالمند و کودکان کم‌سن خطرنک‌تر است. نکته مهمتر این است که به نظر این مقامات واکسن آنفلوآنزا تاثیربخشی کاملی بر ضد این ویروس خاصن ندارد. دکتر تام فریدن، رئیس CDC در یک بیانیه خبری گفت که اکنون درمان برخی از بیماران با تامیفلو یا سایر داروهای ضدویروسی اهمیتی بیش از حد معمول پیدا کرده است.

مقامات این سازمان بهداشتی می‌گویند گسترش شیوع آنفلوآنزا در طول هفته گذشته نست به هفته قبل از آن، از ۴۳ ایالت به ۴۶ ایالت آمریکا رسیده است. اما در عین کاهش اندکی در شمار ایالت‌هایی که شمار بالایی از ویزیت پزشکی مربوط به آنفلوآنزا را گزارش کرده‌آند، رخ داده است و این وضعیت ممکن است نشانه‌ای حاکی از شروع فروکش شیوع بیماری در این مناطق باشد.

فصل آنفلوآنزا در آمریکا حدود ۱۳ هفته طول می‌کشد و داده‌های CDC حاکی از آن است که تاکنون هفت هفته از این دوره گذشته است.

چرا آنفلوآنزا در زمستان شیوع پیدا می‌کند؟

در عین حال مقامات بهداشتی می‌گویند در حالیکه شیوع آنفلوآنزا ممکن است در برخی از ایالت‌ها در حال کاهش باشد، در ایالت‌های دیگر در حال افزایش است، و روشن نیست که آیا شیوع آنفلوآنزا به نقطه اوجش رسیده است یا نه.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که پزشکان از هر پنج بیمار دچار آنفلوآنزای در معرض خطر بالا فقط برای یک بیمار داروی ضدویروسی تجویز می‌کنند. مقامات CDC می‌‌گویند این رقم باید بالاتر برود.

برخی بررسی‌ها نشان داده‌اند که اگر این داروهای ضدویروسی در طول دو روز نخست شروع علائم آنفلوانزا تجویز شوند- می‌تواند مدت زمان دچار بودن فرد به علائم بیماری را کاهش دهند. به گفته فریدن این داروها همچنین می‌توانند مانع از آن بیماری شدیدی در افراد شونند که کار آنها را بخش مراقبت‌های ویژه یا وضعیتی حتی بدتر می‌کشاند.

او می‌گوید: «داروهای ضد ویروس آنفلوآنزا می‌توانند جان بیماران را نجات دهند.»

CDC ماه گذشته توصیه‌نامه‌ای برای پزشکان فرستاده و به آنها هشدار داده بود که ممکن است با فصل بالقوه بد شیوع انفلوآنزا روبرو شوند و آنها را به تجویز فوری داروهای ضدویروسی تشویق کرده بود. مقامات این سازمان می‌گویند پزشکان هنگامی که با بیمار سالمند، کسی که بسیار بدحال است، یا کسی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت و بیماری قلبی دارد، مواجه می‌شوند، باید در انتطار تایید آزمایشگاهی آنفلوآنزا بمانند.

CDC روز جمعه این هفته هشدار دومی برای پزشکان فرستاد و با تکرار توصیه‌های پیشین به آنها یادآور شد که ماه گذشته یک داروی جدید ضدویروسی بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا به تایید رسیده است. این دارو به نام راپیواب (Rapivab) که به صورت انفوزیون وریدی تجویز می‌شود، به بیمارانی داده می‌شود که توانایی بلعیدن قرص‌های تامیفلو یا استفاده از داروی استنشاقی دیگر ضدویروسی به نام رلنزا را ندارند.

پزشکان به دلایل متفاوت در نسخه کردن داروهای ضدویروسی محتاط بوده‌آند. برخی از آنها پیش از تجویز دارو در انتظار تایید آزمایشگاهی بیماری می‌مانند. همچنین در مواردی که سیر بیماری از قبل بیش از حد پیش رفته باشد، ممکن است پزشکان فکر کنند این داروها موثر واقع نمی‌شوند. و همچنین درباره کارآیی این داروها در کاهش موارد بستری شدن بیماران و عوارض ناشی از آنفلوآنزا اطمینان کامل وجود ندارد.

سال گذشته یک شبکه معتبر از پژوهشگران بین‌المللی (Cochrane Collaboration)  بازبینی از بررسی‌های گذشته بر روی این داروها منتشر کرد که نشان می‌داد، شواهد محکمی در حمایت از این مدعا که تامیفلو از عوارض آنفلوآنزا یا بستری شدن‌های مربوط به آن می‌کاهد، وجود ندارد.