به گزارش ايرنا، دکتر "وحید حسینی" روز یکشنبه گفت: موتورسیلکتها عامل تولید 30 درصد آلودگی هوا در مناطق مرکزی شهر تهران هستند.
وی افزود: طبق بررسیها و پایشهای انجام گرفته، روزانه 800 هزار تردد موتورسیکلتها فقط در منطقه 12 تهران به ثبت رسیده که احتمالا این میزان تردد مربوط به 400 هزار دستگاه موتورسیکلت در این منطقه است که اغلب آنها موتورهای کاربراتوری دارند و سوخت آنها تنظیم نشده است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان کرد: تعدادی از این موتورسیکلتها را در یک نمونهگیری تصادفی انتخاب کرده و در آزمایشگاههای دانشگاه شریف بررسی کردیم که نتایج آزمایشها نشان داد هر کدام از موتورسیکتها به ازای هر کیلومتر، 15 گرم ماده آلاینده وارد محیط زیست میکنند درحالی که این میزان آلودگی برای خودروهایی با استاندارد یورو 2 حدود 2.7 گرم است.
وی تردد این تعداد موتورسیکلت آلاینده در شهر تهران را یک فاجعه دانست و گفت: هر چند با همکاری شهرداری تهران، پروژهای را برای برقی کردن موتورسیکلتها شروع کردهایم ولی این کار به تنهایی کافی نیست زیرا این موتورسیکلتها مجوز تولید و پلاک شدن میگیرند و ما باید برای برقی کردن آنها تلاشی بیپایان داشته باشیم.
حسینی تعویض رایگان کاتالیستهای تاکسیهای شهر تهران را یکی دیگر از اقدامات در دست انجام به منظور کاهش آلودگی هوای پایتخت ذکر کرد و گفت: علاوه بر این درصدد هستیم خودروهای برقی "اشکودا" که قبلا در شهر تهران تردد داشته و الان از رده خارج شدهاند را بازسازی کرده و به چرخه حمل و نقل تهران برگردانیم.
وی همچنین از تعریف یک پروژه برای برقی کردن اتوبوسهای "بی آر تی" تهران با همکاری شهرداری خبر داد و ابراز امیدواری کرد این امر در کاهش آلایندههای زیست محیطی و کاهش عوامل تهدید سلامت شهروندان موثر واقع شود.