علی ابراهیمی: تشدید رکود حاکم بر بازار موجب کاهش قدرت خرید و تغییر نگرش مصرف‌کنندگان شده و شرایطی را فراهم کرده است که اخیرا بسیاری از عرضه‌کنندگان اقلام لبنی وکالاهای اساسی ارائه تخفیف را در دستور کار قرار داده‌اند.

با محمود دودانگه، كارشناس اقتصادي گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • رويكرد اخير برخي شركت‌ها براي ارائه تخفيف در فروش اقلام كالايي ناشي از چيست؟

از آنجا كه ساختار بازار برخي اقلام خوراكي و كالاهاي اساسي تا حدودي رقابتي است، اين امر موجب شده تا مصرف‌كنندگان به افزايش قيمت‌هاي غيرواقعي پاسخ منفي داده و با كاهش خريد اين اقلام واكنش نشان دهند. ازسوي ديگر توليد كنندگاني كه قادر به جذب نقدينگي از طريق افزايش قيمت‌ها نبوده‌اند، افزايش فروش با سود كمتر و ارائه تخفيف‌هاي ويژه و حتي با قيمت تمام‌شده را در دستور كار قرار دهند.

  • تأثير مديريت مصرف و تغيير نگرش مردم بر سير نزولي قيمت‌ها چگونه بوده است؟

با فرهنگ‌سازي‌ انجام‌شده، مصرف‌كننده نيز به‌دنبال اصلاح و مديريت الگوي مصرف است اين امر موجب شده تا مردم نيز به اندازه نياز خريد كرده و اسراف به حداقل برسد. نكته ديگري كه خبر خوبي نيست، تأثير‌پذيري بازار و قيمت اقلام كالايي از كاهش قدرت خريد مردم است. با توجه به محدود شدن منابع مالي، قدرت خريد و امكانات، مصرف‌كننده نيز ناچار است تا علاوه بر چشم‌پوشي از برخي نيازهاي لوكس و غيرضروري خود حتي در خريد برخي اقلام اساسي نيز با مشكل مواجه شود؛ موضوعي كه سير نزولي مصرف برخي اقلام ضروري مانند شير ولبنيات را به‌دنبال داشته و سلامت مردم را به‌خطر انداخته است.

  • علت كاهش قدرت خريد مردم چيست؟

وقتي اقتصاد با ركود مواجه باشد و رشد منفي بخش‌ها را شاهد هستيم، تحليل اين وضعيت در سطح بنگاه‌ها يا خانوار به معناي آن است كه قدرت خريد مردم كاهش يافته و بنگاه‌ها ضعيف‌تر شده‌اند. هنگامي كه رشد اقتصادي اتفاق مي‌افتد، توليد و اشتغال رونق گرفته و با افزايش درآمد‌زايي بخش‌هاي مختلف توان و امكانات مصرف‌كننده بيشتر شده و به سمت خريد اقلام مختلف روي مي‌آورد؛ رويه‌اي كه رونق توأم توليد و بازار را به همراه دارد. اما در شرايط ركود اين روند معكوس شده و با كاهش قدرت خريد موجب مي‌شود تا مصرف‌كننده به‌تدريج از برخي خدمات آموزشي، اقلام لوكس و كمتر ضروري مانند كالاهاي مصرفي و خودرو چشم‌پوشي كند. در ادامه اين رويه برخي اقلام ضروري مانند كالاهاي اساسي و شير و لبنيات نيز از سبد مصرف خانوار حذف مي‌شود.