همشهری آنلاین: ساختمان انرژی خورشیدی پژوهشگاه مواد و انرژی بهمن ماه امسال رونمایی می‌شود. این ساختمان اولین ساختمان انرژی تجدیدپذیر با دو مکانیسم جدا است.

به گزارش مهر، سید محمد مهدی هادوی- رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: در این پژوهشگاه ساختمان انرژی خورشیدی در حال آماده‌سازی است که مراحل ساخت آن به اتمام رسیده و در بهمن ماه امسال آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به این که کل انرژی مورد نیاز ساختمان از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌شود، افزود: این ساختمان، اولین ساختمان انرژی تجدیدپذیر است که برق مصرفی آن با دو مکانیسم جدا، یعنی معماری ویژه که بتوان از نور خورشید به نحو مطلوب استفاده کرد و همچنین پانل‌های خورشیدی برای واحدهای آموزشی و پژوهشی تامین می‌شود.

وی افزود: کل انرژی مورد نیاز ساختمان مانند برق، سیستم حرارتی، صوتی و مواردی از این دست از خورشید و باد گرفته می‌شود که در اوج استفاده از برق، همان انرژی مصرفی را به برق سراسری ساختمان تبدیل می‌کند.

هادوی اظهار داشت: پانل‌های خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز واحدهای آموزشی و پژوهشی استفاده می‌شوند. همچنین آب گرم مصرفی برای ساختمان از کلکتورهای خورشیدی نصب شده در پشت بام و بخشی از هوای گرم ساختمان نیز از طریق پدیده گلخانه‌ای تامین می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی عنوان کرد: همچنین به منظور تامین هوای مطبوع در فصول گرم نیز از بادگیرهایی استفاده می‌شود و این بادگیرها طوری طراحی شده‌اند که هوای خنک را از یک طرف ساختمان وارد و از سمت دیگر ساختمان خارج می‌کنند.

وی افزود: ساختمان انرژی خورشیدی پژوهشگاه مواد و انرژی با مصرف صفر، با مساحت 2000 متر مربع در دو طبقه فضای اداری، آموزشی و پژوهشی به مناسبت ایام دهه مبارک فجر امسال رونمایی می‌شود.